تاریخ: ۲۸ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۴۵
بازدید: ۱۸۰
کد خبر: ۲۸۴۹۶۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مرکز آمار:

رشد بخش صنعت در نیمه اول امسال به ۴.۹ درصد رسید/ بالاترین رشد بخش صنعت از سال ۱۳۹۷ رقم خورد

‌می‌متالز - مرکز آمار اعلام کرد: رشد ارزش افزوده بخش صنعت در نیمه اول امسال به ۴.۹ درصد افزایش یافته است.

به گزارش می‌متالز، بر اساس گزارش مرکز آمار، رشد بخش صنعت در سه‌ماهه اول امسال ۵.۱ درصد و در سه‌ماهه دوم ۴.۸ درصد بوده است.

این در حالی است که در سه‌ماهه اول سال گذشته رشد بخش صنعت ۴.۹ درصد و در سه‌ماهه دوم ۲ درصد بود.

در مقایسه با سال‌های گذشته، رشد ۴.۹ درصدی بخش صنعت در نیمه اول سال جاری بالاترین رشد از سال ۱۳۹۷ به بعد است. در نیمه اول سال ۱۳۹۷ رشد بخش صنعت کشور منفی ۳.۸ درصد و در نیمه اول سال ۱۳۹۸ منفی ۱.۶ درصد بود. در نیمه اول سال ۱۳۹۹ رشد بخش صنعت کشور مثبت شد، اما کمتر از یک درصد بود و به ۰.۹ درصد رسید و در نیمه اول سال گذشته هم رشد ۳.۵ درصدی ثبت شد. رشد ۴.۹ درصدی بخش صنعت در سال جاری بیانگر جهش مناسب آن است.

بر اساس آخرین نتایج حساب‌های ملی فصلی مرکز آمار ایران، تولید ناخالص داخلی (GDP) به قیمت ثابت سال ١٣٩٠ در شش‌ماهه اول سال ١٤٠١ به رقم ٣٨٧٠ هزار میلیارد ریال با نفت و ٣٣٢٦ هزار میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است، در حالی که رقم مذکور در مدت مشابه سال قبل با نفت ٣٧٤٥ هزار میلیارد ریال و بدون نفت ٣٢١٧ هزار میلیارد ریال بوده که نشان از رشد ٣,٣ درصدی تولید ناخالص داخلی با نفت و ٣.٤ درصدی تولید ناخالص داخلی بدون نفت در شش‌ماهه اول سال ١٤٠١ دارد.

نتایج مذکور حاکی از آن است که در شش‌ماهه اول سال ١٤٠١رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی رشد منفی ٢,٢، گروه صنایع و معادن ٥.٠ درصد (شامل: استخراج نفت خام و گاز طبیعی ٣.٢، سایر معادن ٠.٠، صنعت ٤.٩، انرژی ١٢.٩ و ساختمان ١.٦- درصد) و گروه خدمات ٢.٦ درصد نسبت به شش‌ماهه اول سال ١٤٠٠، رشد داشته است.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده