تاریخ: ۲۹ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۱۳
بازدید: ۱۱۹
کد خبر: ۲۸۵۱۸۹
سرویس خبر : انرژی
سخنگوی اقتصادی دولت، در پاسخ به سنا عنوان کرد؛

پیشنهاد دولت به پتروشیمی‌ها برای مشارکت در تامین خوراک و گاز

‌می‌متالز - سید احسان خاندوزی گفت: دولت پیشنهاد بلندمدتی به پتروشیمی‌ها داده تا خود آن‌ها در سرمایه‌گذاری تامین خوراک و گاز، مشارکت کنند. این اقدام اتفاق بسیار خوبی را رقم می‌زند، به طوری که آن‌ها می‌توانند بر روی منابع حاصل از این سرمایه‌گذاری برای تامین خوراک در فصل سرما و سال‌های آینده حساب کنند.

به گزارش می‌متالز، سید احسان خاندوزی؛ سخنگوی اقتصادی دولت امروز سه‌شنبه ۲۹ آذرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به پرسش خبرنگار سنا درباره برنامه دولت برای اینکه صنایع و پتروشیمی‌ها در فصل زمستان با کمبود گاز مواجه نشده و دچار ضرر و زیان نشوند، گفت: دولت در ۶ ماهه اول سال جاری تلاش‌های بسیاری کرد که روزانه گاز بیشتری به پتروشیمی‌ها و صنایع تحویل دهد، چرا که واضح بود در نیمه دوم سال با توجه به افزایش مصرف گاز در حوزه‌های غیرصنعتی، دچار کمبود خواهند شد.

وی افزود: همچنین توافقاتی مبنی بر اینکه واحد‌های تولیدی زمانی را برای تعمیرات اساسی خود انتخاب کنند که منطبق با قطعی‌ها باشد، صورت گرفت.

سخنگوی اقتصادی دولت از یک اتفاق خوب برای پتروشیمی‌ها خبر داد و اظهار کرد: دولت پیشنهاد بلندمدتی به پتروشیمی‌ها داده تا خود آن‌ها در سرمایه‌گذاری تامین خوراک و گاز، مشارکت کنند. این اقدام اتفاق بسیار خوبی را رقم می‌زند، به طوری که آن‌ها می‌توانند بر روی منابع حاصل از این سرمایه‌گذاری برای تامین خوراک در فصل سرما و سال‌های آینده حساب کنند.

خاندوزی عنوان کرد: وزارت نفت پیگیری این موضوع را بر عهده دارد که امیدواریم خبر نهایی آن از سوی وزارت نفت اعلام شود.

وی خاطرنشان کرد: تلاش دیگری از سوی وزارت نفت در خصوص سوآپ گازی با کشور‌های همسایه‌ای که منابع گازی دارند، صورت خواهد گرفت. البته مانعی طی هفته‌های گذشته برای این موضوع پیش آمد که امیدواریم با تلاش همکاران وزارت نفت این مانع مرتفع شده و سوآپ گازی کمک کند تا بخشی از نیاز صنایع و پتروشیمی‌ها به گاز در فصل سرما با سرعت بیشتر تامین شود.


تحقق بیش از ۸۰ درصدی منابع بودجه عمومی دولت


وی با بیان اینکه اسناد مهم پولی و مالی دولت اعم از لایحه بودجه و سیاست‌هایی که در حوزه پولی و بانکی تصویب می‌شود، باید کمک کننده به انضباط اقتصادی باشد تا بتوان به منابع پایدار تکیه کرد، اظهار کرد: گزارش عملکرد هشت ماهه امسال نشان می‌دهد که ۸۰.۵ درصد منابع عمومی بودجه امسال محقق شده است و این درصد تحقق نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

خاندوزی افزود: میزان تحقق منابع نفتی و میعانات گازی نیز در این مدت نسبت به زمان مشابه پارسال ۳۶۰ درصد افزایش داشته است و این میزان در بخش مالیات و گمرک و سایر درآمد‌های جاری دولت نیز ۶۷ درصد رشد نشان می‌دهد.

سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: در این مدت واگذاری شرکت‌های دولتی ۳۲ برابر بیشتر از آن چیزی بوده که در سال ۱۴۰۰ روی داد و همچنین میزان استفاده از تنخواه بودجه هم در هشت ماهه امسال کمتر از هشت هزار میلیارد تومان بوده است که کاهش ۸۰ درصدی نسبت با پارسال نشان می‌دهد.


رشد ۳.۶ درصدی اقتصاد ایران در فصل تابستان


وی به بیان شاخص‌های اقتصادی دولت در سال جاری پرداخت و گفت: در تابستان امسال رشد اقتصادی در بخش صنعت ۸.۷ درصد، در بخش معدن ۷.۳ درصد، نفت ۱۰.۴ درصد، خدمات ۲.۴ درصد رشد و در بخش کشاورزی ۰.۸ درصد (کمتر از یک درصد) رسید که در مجموع رشد اقتصادی فصل تابستان به ۳.۶ درصد رسید.


کاهش نرخ رشد تورم به ۳۴.۳ درصد در مهر ۱۴۰۱


سخنگوی اقتصادی دولت درباره اقدامات انجام شده برای مهار تورم در کشور عنوان کرد: مسیر رشد نقدینگی در کشور نشان می‌دهد که رشد آن از ابتدای دولت سیزدهم (مهر ۱۴۰۰) تاکنون سیر نزولی خود را بدون توقف ادامه داده است، به طوری که از نرخ رشد تورم از ۴۲.۸ درصد در مهر سال گذشته به ۳۴.۳ درصد در مهر ۱۴۰۱ کاهش یافته است.

خاندوزی تاکید کرد: این امر نشان می‌دهد که موتور اصلی ایجاد تورم و کاهش ارزش پول ملی (رشد نقدینگی) در حال کنترل است و برخلاف فضاسازی‌هایی که در برخی شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد حتی در حوزه سیاست‌های ارزی هم وضعیت درآمد‌های ارزی دولت به دلیل رشد میزان کمّی صادرات نفت در مهر و آبان ماه که به بیش از یک میلیون بشکه در روز رسیده و حتی نسبت به تابستان هم بیشتر بوده، نسبت به دولت گذشته بهتر است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: مذاکرات برای استفاده از منابع ارزی بلوکه شده هم در جریان است که با ثمر رسیدن آن‌ها می‌توان سیاست‌های بانک مرکزی با دست باز و گشایش بیشتری سیاست‌های خود را دنبال کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره اقدامات بانک مرکزی برای کنترل تورم نیز گفت: بانک مرکزی تدابیری در راستای کمیته رصد تورم و پایش خلق پول شبکه بانکی را انجام می‌دهد و سیاست‌های محرک رشد اقتصادی را با روندی خوبی پیش می‌برد.


آغاز واریز سود سهام عدالت


وزیر اقتصاد همچنین این خبر خوش را به سهامداران داد که شورای عالی بورس تصویب کرده که سود سهام عدالت تا پایان آذر ماه سازمان بورس حداقل نیمی از سود سهام سال قبل را که معادل کل سود سهام سال قبل از آن می‌شد، واریز کند که امروز صبح واریز سود سهام عدالت آغاز شده است و تا فردا و پس فردا برای سایر دارندگان سهام عدالت نیز این پرداخت رخ خواهد داد.

خاندوزی درباره جاماندگان سهام عدالت نیز توضیح داد: برای این کار نیازمند یک مصوبه از هیات وزیران بودیم که چه سهام‌هایی را برای این گروه در نظر بگیریم که این مصوبه با توجه به اعتراض یکی از وزارتخانه‌ها نسبت به شرکت‌های زیرمجموعه خود باید اصلاح می‌شد و امیدواریم تا ۱۰ روز آینده این اصلاحیه از هیات دولت دریافت شود.

خاندوزی درباره بازار سرمایه نیز گفت: دولت برای اینکه به وعده خود در حمایت از سهامدار خرد عمل کند از چهارم آبان ماه اعلام شده بود که افرادی که سهامدار خرد هستند می‌توانند از بیمه سهام استفاده کنند که تاکنون بیش از نیم‌میلیون نفر از سهامداران خُرد از این امکان استفاده کردند.

وی افزود: دولت برای بیمه سهام در سال آینده عدد مشخصی را در بودجه ۱۴۰۲ مشخص کرده است.


وزارت صمت سند توسعه صنعت خودرو را تدوین می‌کند


وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره واگذاری خودروسازان که بر اساس صورتجلسه ۱۴ آذر ماه قرار بر این شد که واگذاری دقیق و مانند گذشته، یک تجربه شکست خورده نباشد، گفت که بر این اساس قرار شد ابتدا وزارت صمت سند توسعه صنعت خودرو را تدوین کند و سپس اصلاح سیاست قیمت‌گذاری دستوری و البته واگذاری سهام تودلی خودروسازان را انجام دهد که پس از این اقدامات قفل واگذاری این دو شرکت خودروساز بازگشایی می‌شود.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: کنسرسیومی از فعالان صنعت خودرو تشکیل شده که بنا دارند به طور مشترک سهام تودلی خودروسازان را تملک کنند که هم مساله سهام تودلی حل و فصل شود و بخش خصوصی نیز نقش مدیریتی ایفا کند، زیرا دولت اگرچه سهام زیادی ندارد، اما نقش مدیریتی را ایفا می‌کرد و امیدواریم این سیاست‌ها اجرا شود تا این واگذاری به سرنوشت خصوصی سازی‌هایی که قبلاً بود دچار نشود.


مجلس طرح مالیات بر عایدی سرمایه را سریعتر تصویب کند


وزیر اقتصاد از مجلس شورای اسلامی خواست تا طرح مالیات بر عایدی سرمایه را سریعتر تصویب کنند و در این باره گفت: بیشتر کشور‌های پیشرفته و منضبط اقتصادی در دنیا قواعد بسیار روشن و انضباط بخشی دارند که اجازه هجوم سفته بازانه به بازار‌ها را می‌گیرند.

وی ابراز امیدواری کرد که در روز‌های آینده طبق وعده وزارت صمت که بخش اول واردات خودرو انجام می‌شود، شاهد تاثیر آن بر بازار باشیم.


وضعیت بازار سرمایه وضعیت امیدبخشی برای فعالان بازار است


وزیر اقتصاد گفت: وضعیت بازار سرمایه وضعیت امیدبخشی برای فعالان بازار است البته بازار همواره نوسان دارد، ولی شرایط اخیر قابل توجه بوده است.


مهار بی‌ثباتی در بازار ارز


وزیر اقتصاد درباره وضعیت بازار ارز کشور هم توضیح داد: نوسانات ارزی که از آبان و آذر شاهد بودیم با بنیان‌های بازار ارز یعنی منابع و مصارف ارزی و بنیان‌های اقتصادی کشور یعنی کنترل نقدینگی و سایر شاخص‌ها هیچ سازگار نیست و رئیس جمهور و ستاد اقتصادی دولت هم به طور جدی از بانک مرکزی خواسته‌اند این بی‌ثباتی‌ها را مهار کند.

به گفته خاندوزی، بانک مرکزی هم ایده مدیریت ارزی خود و هم تیم مدیریت ارزی خود را نیازمند تغییر می‌دید که این تغییر انجام شد و امیدواریم با این تغییرات شاهد موفقیت در برگشت ثبات در بازار ارز باشیم که یکی از لنگر‌های کنترل تورمی کشور است.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره آخرین وضعیت شاخص‌های مربوط به تورم عنوان کرد: از شهریور سال گذشته که شاخص تورم مصرف کننده ۵۹ درصد بوده است، این شاخص در پایان آبان ماه به ۳۹ درصد رسیده است که حدود ۲۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: شاخص تورم تولیدکننده نیز از حدود ۸۰ درصد به ۳۷ درصد رسیده است که نزدیک ۴۰ درصد کاهش دارد.

خاندوزی اظهار کرد: در ستاد اقتصادی دولت با کنار هم گذاشتن شاخص‌ها و متغییر‌ها به این جمع بندی رسیدیم که بخش اعظمی از نیاز تجاری در حوزه صادرات و واردات که نیاز‌های حواله کشور است و از طریق سامانه نیما انجام می‌شود، نیاز‌هایی است که همین امروز منابع کافی برای عرضه در نیما وجو دارد و درصد بسیار کمی از نیاز‌های ارزی غیررسمی است.


رویکرد دولت در بودجه به سمت واقعی شدن و شفاف شدن


خاندوزی درباره محور کلیات لایحه و سیاست اصلی دولت در بودجه سال آینده گفت: رویکرد ما در بودجه به سمت واقعی شدن و شفاف شدن آن است و بودجه نباید سند گمراه‌کننده باشد. با وجود اینکه ممکن است زمان انتشار بودجه، بحث‌ها درباره سقف و منابع بودجه شکل بگیرد ما این را انجام دادیم تا سال‌های آینده کار بهتر پیش برود و بسیاری از مواردی که به داخل بودجه آمده، واقعی است.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده