تاریخ: ۳۰ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۷:۳۱
بازدید: ۱۰۴
کد خبر: ۲۸۵۳۵۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نبود قوانین مؤثر برای دلالی ارز، طلا و خودرو عامل اختلال در بازار است

‌می‌متالز - سخنگوی اقتصادی دولت گفت: متأسفانه قوانین مشخص و مؤثری برای دلالی ارز، طلا و خودرو در کشور ما وجود ندارد که این مساله موجب وقوع چنین اختلال‌هایی در بازار می‌شود.

به گزارش می‌متالز، سید احسان خاندوزی افزود: با تصویب نهایی موضوع دستمزد کارکنان در مجلس، عدد نهایی آن نیز در بودجه مشخص خواهد شد. سید احسان خاندوزی دیروز در نشست خبری خود با اشاره به اتمام بررسی لایحه بودجه سال آینده در دولت، اظهار کرد: با رفع انتقادی که همواره درباره شفاف نبودن منابع عمومی دولت در لوایح بودجه مطرح می‌شد، بخش مهمی از افزایش سقف منابع عمومی دولت که تا نزدیک ۲ هزار میلیارد تومان (همت) رشد کرده، ناشی از شفاف شدن ردیف‌هایی است که تا دیروز در خارج از بودجه نشان داده می‌شد، درحالی‌که می‌بایست در بودجه عمومی دولت ذکر می‌شد. وی همچنین از کاهش ۷ درصدی مالیات بر تولید در بودجه ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: دولت با کاهش نرخ مالیات و کاهش فشار بر تولید و همزمان افزایش چتر مالیاتی و دریافت مالیات از بخش‌های غیرمولد و جلوگیری از فرار مالیاتی که ۲ میلیون مؤدی را به فهرست ما اضافه کرد، سبب افزایش درآمد کشور شد. وزیر اقتصاد همچنین از موافقت رهبر معظم انقلاب با تخصیص ۱۱ هزار میلیارد تومان از محل صندوق ملی توسعه به‌حساب خزانه برای جبران عقب‌ماندگی طرح‌های عمرانی و نیز موافقت ایشان با تهاتر نفت برای پیشبرد پروژه‌های ریلی و ترانزیتی کشور خبر داد و گفت: آیین‌نامه نحوه این تهاتر نیز در کمیسیون اقتصادی دولت به تصویب رسیده است.

وی بابیان اینکه رشد اقتصادی در تابستان امسال ۳/۶ درصد و رشد نقدینگی سیر نزولی داشته، اظهار کرد: نرخ رشد تورم از ۴۲/۸ درصد در مهر سال گذشته به ۳۴/۳ درصد در مهر ۱۴۰۱ کاهش‌یافته است. خاندوزی تأکید کرد: این امر نشان می‌دهد موتور اصلی ایجاد تورم و کاهش ارزش پول ملی (رشد نقدینگی) در حال کنترل است.

وی درباره نوسان‌ها و افزایش شدید نرخ ارز در هفته‌های اخیر خاطرنشان کرد: منابع ارز کافی برای کالا‌های موردنیاز کشور وجود دارد و بانک مرکزی می‌تواند آن را مدیریت کند؛ بنابراین نوسان‌های ارزی که دو ماه از آن می‌گذرد با بنیان‌های اقتصادی، منابع ارزی، سیاست‌های کنترل نقدینگی و سایر مؤلفه‌ها هیچ سازگاری ندارد و دولت از بانک مرکزی خواسته این موضوع را کنترل کند. وی اضافه کرد: تغییری در تیم اقتصادی دولت مطرح نیست.

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره نوسان‌ها و جهش غیرمنطقی و سرسام‌آور قیمت خودرو که به گفته کارشناسان عامل اصلی آن نه موضوع تولید و واردات که ریشه‌های سوداگرانه و عوامل اقتصادی دیگر مثل جهش نرخ دلار است و اینکه در چنین شرایطی واردات خودرو چقدر می‌تواند بر کاهش قیمت‌ها اثر مثبت داشته باشد، بابیان اینکه نمی‌شود تأثیر عوامل مختلف به‌ویژه نرخ ارز را بر این موضوع تا عواملی همچون دلالی و واسطه‌گری را در جهش قیمت خودرو انکار کرد، گفت: متأسفانه قوانین مشخص و مؤثری برای دلالی ارز و طلا و خودرو و امثالهم در کشور ما وجود ندارد، این مساله موجب وقوع چنین اختلال‌هایی در بازار می‌شود. من از مجلس استدعا می‌کنم در تصویب طرح مالیات بر سوداگری و عایدی سرمایه تسریع بکنند که اکثر اقتصاد‌های منضبط و پیشرفته، مقررات سخت و محکمی دارند که اجازه چنین هجوم سفته بازانه به بازار‌ها را می‌گیرند. بااین‌حال ما امیدواریم همین روز‌ها که بخش‌های اول واردات خودرو به کشور صورت بگیرد، شاهد تأثیر مثبت آن بر قیمت‌ها و التهاب بازار باشیم. خاندوزی همچنین از آغاز واریز سود سهام عدالت از صبح سه‌شنبه خبر داد و گفت درنهایت تا پنجشنبه این سود برای همه سهامداران پرداخت خواهد شد.

منبع: خبرگزاری قدس آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده