تاریخ: ۲۹ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۴۴
بازدید: ۱۲۲
کد خبر: ۲۸۵۴۱۸
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

تورم مصالح ساختمانی چه بر سر بازار مسکن آورد؟ / قهر سازندگان با صنعت ساختمان

‌می‌متالز - زمین و نهاده‌های ساخت مسکن از سال پیش تا کنون شاهد افزایش قیمت بوده و این روند تاثیر زیادی بر هزینه تمام‌شده مسکن داشته است. اکنون نوسان قیمت زمین در تهران تقریبا بین ۳۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان برآورد می‌شود.

به گزارش می‌متالز، قیمت زمین و مصالح ساختمانی با اثرپذیری از تورم مانند دیگر کالا‌های اقتصادی در نوسان به سر می‌برند. آن طور که ایرج رهبر، رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران اعلام کرده است در حال حاضر نوسان قیمت زمین در تهران تقریبا بین ۳۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان در مناطق مختلف است.

این دو عامل در جایگاه عوامل تعیین‌کننده و اصلی تعیین هزینه تمام‌شده ساخت‌وساز، باعث افزایش قیمت واحد‌های مسکونی در سال گذشته شده است.

طبق آمار‌های بانک مرکزی که هرماه از مسکن شهر تهران منتشر می‌شود متوسط قیمت آپارتمان از آذر سال گذشته تا آبان امسال هر ماه افزایشی بوده است به جز فرودین ۱۴۰۱ که بازار در هیجان و رکود نوروز قرار دارد.

همان طور که اشاره شد رئیس انجمن انبوه‌سازان بیان کرده است که در حال حاضر قیمت مسکن در بدترین مناطق حاشیه تهران کمتر از ۳۰ میلیون تومان نیست و این قیمت در منطقه یک تهران به ۳۰۰ میلیون تومان هم می‌رسد!

به گفته رهبر هزینه‌های پروانه، تراکم، عوارض شهرداری و ... نیز به قیمت نهایی و تمام شده اضافه می‌شود. اما نهاده‌های ساختمانی به عنوان عامل دیگر در تعیین قیمت مسکن در چه وضعیتی به‌سر می‌برند؟

درصد افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی

آخرین آمار‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد قیمت نهاده‌های ساختمانی از تابستان سال گذشته تا تابستان امسال افزایشی حدود ۲۹ درصد داشته است. اگر این آمار به طور جزئی‌تر بررسی شود، در گروه سیمان ۲۱/۴ درصد، گروه تاسیسات برقی ۳۹/۵ درصد، گروه موزائیک، کاشی و سرامیک ۳۶/۸ درصد، گروه نقاشی ساختمان ۵۶/۸ درصد شاهد افزایش قیمت بوده‌ایم. گروه شیشه با ۸۳/۳ درصد افزایش نسبت به دیگر گروه‌ها رشد بیشتری داشته است.

این در حالی است که مطابق با آمار‌های بانک مرکزی متوسط قیمت مسکن از تابستان ۱۴۰۰ تا تابستان امسال ۳۷/۶ درصد افزایش را تجربه کرده است.

با توجه به تورم نهاده‌های ساختمانی و قیمت مسکن در کنار معاملات راکد بازار املاک آیا ساخت مسکن همچنان برای سرمایه‌گذاران و انبوه‌سازان جذاب است؟ گفتنی است داوود بیگی‌نژاد، پژوهشگر حوزه مسکن نیز پیشتر بیان کرده بود در حال حاضر سود سازندگان به کمتر از ۲۰ درصد رسیده است.

ساخت آپارتمان در حاشیه تهران چقدر تمام می‌شود؟

بر اساس گفته‌های اخیر رهبر در خصوص قیمت زمین در حاشیه تهران گفت‌وگویی با وی انجام داده و به بررسی هزینه تمام‌شده ساخت و جذابیت سرمایه‌گذاری در صنعت ساختمان با توجه به تورم مصالح پرداخته است.

رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران در مورد قیمت ساخت مسکن گفت: «درحال حاضر ساخت یک آپارتمان با مصالح معمولی در حاشیه شهر تهران تقریبا متری ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان برآورد می‌شود.»

او همچنین در مورد جذابیت سود ساخت آپارتمان برای سازندگان افزود: «این سرمایه‌گذاری خواب سرمایه دارد و با توجه به رکود تورمی در بازار ملک برای سازندگان به صرفه نیست.»

رهبر تاکید کرد: «از سمت دیگر قدرت خرید مردم هم کاهش پیدا کرده است و خرید کمتری نسبت به قبل انجام می‌شود.»

قیمت مسکن باز هم افزایش می‌یابد؟

باتوجه به افزایش تورم و انتظارات مربوط به آن در جامعه به نظر می‌آید متوسط قیمت مسکن آذرماه که قرار است تا چند روز دیگر از سوی بانک مرکزی منتشر شود همچنان روند صعودی دارد.

منصور غیبی، کارشناس بازار مسکن نیز پیش از این در خصوص پیش‌بینی خود از رونق بازار مسکن در چند ماه آینده گفته بود: تا عید حضوری موثر برای خرید مسکن داریم و از آنجا که در حال حاضر ارقام کاذب افزایش یافته است برخی از سازندگان که محصولات تولیدی خود را انباشت کرده‌اند وقتی احساس کنند موقعیت مناسب است وارد بازار می‌شوند. به‌طور کلی تقاضا و عرضه برای فروش رو به افزایش است و این باعث رونق نسبی در آینده‌ای نزدیک می‌شود.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده