تاریخ: ۱۵ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۵۴
بازدید: ۱۸۱
کد خبر: ۲۸۷۱۴۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

استخراج سالانه ۱۵ میلیون تن انواع مواد معدنی از معادن استان همدان

‌می‌متالز - محمدهادی احمدی؛ معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در این نشست گفت: تعداد معادن استان همدان که دارای پروانه بهره‌برداری فعال هستند ۳۱۲ فقره است.

به گزارش می‌متالز، مواد معدنی کشف شده در استان حدود ۳۲ ماده معدنی است. اغلب عنوان می‌شود استان همدان بهشت زمین‌شناسی ایران است و از شمال تا جنوب استان انواع سنگ‌های رسوبی، آذرین و دگرگونی قابل مشاهده هستند.

وی افزود: هر کدام از این سنگ‌ها میزبان مواد معدنی خاصی هستند که حدود یک و هشت دهم میلیارد تُن اکتشاف ذخایر معدنی استان است. سالانه استخراج واقعی معادن حدود ۱۵ میلیون تُن است، در صورتیکه میزان اسمی استخراج ذخایر معدنی ۲۱ میلیون تُن است.

متاسفانه به دلایلی همچون نبود بازار، عدم تعریف پروژه‌های عمرانی فعلا نتوانسته‌ایم به رکورد ۲۱ میلیون تُن دست یابیم. احمدی ادامه داد: در زمینه نظام مهندسی معدن مشکلاتی وجود دارد که متاسفانه طی سنوات گذشته و حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. امیدواریم با همکاری و مساعدتی که با هیئت مدیره مدیره محترم نظام مهندسی استان تدابیری بیاندیشیم که این چالش‌ها برطرف شود. وی افزود: ارتباط مالی بین مسوولین فنی و بهره‌برداران معادن در برخی موارد موجب عدم نظارت صحیح شده است که نیاز است طی تفاهم و تعاملی، در این خصوص چاره‌ای اندیشیده شود و اقداماتی صورت گیرد.

معاون امور معادن سازمان صمت استان همدان تاکید کرد: مسوولین فنی، مسوول عملیات معدنی است و نظارت بر فعالیت آنان برعهده سازمان صمت است، یکی از ملزومات نظارت بر معادن نداشتن این ارتباط مالی بین ناظر و بهره‌بردار است.

سالانه حدود ۱۵۰ مورد نقشه‌برداری واحد‌های صنعتی در استان انجام می‌شود بشیر یوسفی‌یگانه؛ رئیس نظام مهندسی معدن استان همدان نیز با اشاره به اشتغال‌آفرینی این نظام گفت: خوشبختانه طی سالجاری به تمامی ۳۰۰ عضو دارای پروانه اشتغال نظام مهندسی معدن استان کار ارجاع شده است. در نظام مهندسی استان علاوه بر ارجاع کار به مسوولین فنی، مجهز به آزمایشگاه معدنی است که اغلب آزمایش‌های معدنی مورد نیاز واحد‌ها را پوشش می‌دهد. در این آزماشگاه ۵ نفر از متخصصین شاغل هستند.

یوسفی‌یگانه با اشاره به اینکه ۳۱۲ معدن فعال در استان وجود دارد، گفت: به ۲۵۰ معدن مسوول فنی ارجاع شده است. معادن تعطیل برخی مشکلاتی در حوزه منابع طبیعی داشته‌اند و برخی معارضین محلی مانع کار آن‌ها شده است. وی ادامه داد: نظام مهندسی معدن استان همدان از اولین نظام مهندسی‌هایی بود که به شبکه دولت وصل شد و تمام مکاتبات از طریق شبکه دولت انجام می‌شود.

پیرو تفاهم‌نامه با سازمان صمت استان، میله‌گذاری واحد‌های صنعتی توسط نظام مهندسی معدن انجام می‌شود. سالانه حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ مورد میله‌گذاری صنایع و کارخانجات استان توسط نظام مهندسی انجام می‌شود. تفاهم‌نامه‌هایی با سایر دستگاه‌ها نظیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری منعقد شد که مکان‌هایی نظیر غار علیصدر، گنجنامه و سایر اماکن منعقد شد تا اعضای این نظام در واحد‌های فروش تولیدات و محصولات در زمینه سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی عرضه کنند. وی با اشاره به صدور بیمه‌نامه‌های مسوولیت حرفه‌ای برای مسوولین فنی، ادامه داد: نظارت بر کار مسوولین فنی و معادن به صورت کامل و با همکاری سازمان صمت صورت می‌گیرد.

منبع: عصر همدان

عناوین برگزیده