تاریخ: ۱۸ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۵۳
بازدید: ۷۷
کد خبر: ۲۸۷۵۳۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
برای اولین بار در ایران صورت گرفت؛

تولید آزمایشی ساخت لوله‌های جریانی به روش H.F.W

‌می‌متالز - ساخت لوله به روش (H.F.W High Frequency welding لوله درزدار جوشکاری شده با فرکانس بالا از مواد تولید داخل) با مشارکت شرکت مهندسی و توسعه نفت و همراهی شرکت فولاد مبارکه برای نخستین‌بار انجام شد.

به گزارش می‌متالز، با نظارت شرکت مهندسی و توسعه نفت و همراهی شرکت فولاد مبارکه اصفهان و معاونت کنترل کیفیت لوله سازی اهواز، ساخت آزمایشی کویل‌های (کلاف-ورق فولادی X ۵۲) مناسب ساخت لوله انتقال نفت خام سرویس ترش به روش جوشکاری مقاومتی فرکانس بالا با موفقیت و برای اولین بار در کشور تولید گردید.

این کویل‌ها بعد از ساخت در فولاد مبارکه و طی مراحل کنترل کیفی سخت گیرانه، به لوله سازی اهواز منتقل و در فرآیند H.F.W به لوله‌های انتقال نفت خام میدان مشترک آزادگان جنوبی تبدیل می‌شوند.

علی کلاکی رئیس بازرسی و حفاظت فنی شرکت متن دراین‌خصوص بیان کرد: بعد از ارزیابی‌های بعمل آمده و بررسی کامل همه جوانب، شرکت مهندسی و توسعه نفت توانست با همکاری شرکت فولاد مبارکه اصفهان و لوله سازی اهواز به نتیجه تایید آزمایشی در خصوص تولید این دسته ازکویل‌ها که پیش از این محصول خارجی آن مورد استفاده قرار می‌گرفت، برسد.

وی افزود: مطالعات و تحقیقات زیادی به طور کامل بر روی این روش قبل از وارد شدن به چرخه تولید صورت گرفته است که ازجمله آن میتوان به کیفیت فولاد تولیدی در فولاد مبارکه به منظور حصول اطمینان از فصل مشترک جوشکاری مقاومت با فرکانس بالا و امکان تولید با کیفیت مناسب اشاره کرد. همچنین، از ویژگی‌های منحصر بفرد این روش می‌توان به سرعت تولید بسیار بالای آن و نیاز کمتر به امکانات و تجهیزات، نسبت به ساخت سایر لوله‌ها برای تولید انبوه اشاره نمود.

کلاکی در ادامه گفت: هم اکنون کویل‌های ساخته شده آزمایشی در حال ارسال به لوله‌سازی اهواز برای وارد شدن به چرخه تولید و استفاده لوله‌ها در طرح توسعه میدان نفتی آزادگان می‌باشد و برنامه تولید در گام اول ۲۰۰۰ تن استفاده از این لوله می‌باشد، که تاکنون ۵۰۰ تن آزمایشی معادل ۱۸ کویل تولید شده موفقیت آمیز بوده است و امید است مدیریت محترم شرکت لوله سازی اهواز نیز همانند پروژه ملی گوره جاسک در این پروژه نیز که مربوط به میدان مشترک نفتی با کشور همسایه عراق می‌باشد، مساعدت و سرعت عمل لازم جهت تولید لوله را داشته باشد.

رئیس بازرسی و حفاظت فنی شرکت مهندسی و توسعه نفت گفت: علت اینکه این روش تا کنون در کشور مورد استقبال قرار نگرفته، باور به عدم استحکام کافی در جوشکاری نسبت به سایر لوله‌ها و همچنین عدم پایداری لازم در مقابل خوردگی بوده است. جریان HFW یک انرژی گرمایی با فرکانس و مقاومت بالاست که از طریق رسانای فلزی بر روی سطح لوله و یا در مجاورت آن ایجاد خواهد شد، در واقع این مقاومت الکتریکی فرآیند موقعیت و قدرت مسیر جریان الکتریکی با فرکانس بالا را کنترل خواهد کرد و معمولا این اتفاق باسرعت بالایی انجام می‌شود و به همین دلیل، لبه صفحه تماس با آن گرم و ذوب می‌شود که در جوشکاری مقاومتی فرکانس بالا، گرماباعث اتصال لبه‌های ورق شده و لبه‌های ورق لوله وارد فاز پلاستیک می‌شوند که با اعمال فشار‌های ترکیبی باعث جوش دو سر لوله جوشی می‌شوند.

وی افزود: تولید لوله به این روش نسبت به سایر روش‌ها بسیار ارزان‌تر است و حدود ۳۰ درصد صرفه‌جویی ارزی برای کشور به همراه خواهد داشت و همچنین نظارت بر کار به طور مستقیم و دقیق‌تر انجام خواهد شد.

همچنین کلاکی اذعان کرد: این دستاورد با رویکرد توجه به ظرفیت داخل در اقتصاد مقاومتی و توجه به منویات و نقشه راه مقام معظم رهبری در سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین صورت پذیرفته است.

وی ابراز امیدواری کرد که با اجرای توصیه‌های لازم بازرسی و حفاظت فنی توسط فولاد مبارکه در سفارش‌های انبوه آتی شاهد ارتقای گام به گام راندمان و کیفیت کویل‌های تولید شده داخل باشیم تا این روش بتواند ظرفیت تولید جدیدی درخصوص تولید نفت از میدان آزادگان و سایر میادین نفتی برای کشور رقم بزند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده