تاریخ: ۱۷ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۵۰
بازدید: ۸۸
کد خبر: ۲۸۷۸۰۴
سرویس خبر : انرژی

کمبود گاز صنایع به مرور به ابربحران تبدیل خواهد شد

‌می‌متالز - یک کارشناس صنعت فولاد گفت: صنایع چالش گازی صنایع پس از مدتی به مشکل و بعد به بحران تبدیل می‌شود و در صورتی که رفع نشود، در نهایت به یک ابربحران تبدیل خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، احمد جانجان با اشاره به وضع عوارض صادراتی بر محصولات فولادی بیان کرد: همزمان با وضع عوارض صادراتی در اوایل سال جاری، کشور چین و ترکیه برای محصولات فولادی، مشوق‌های صادراتی اعمال کرد. از طرفی، روسیه فرصت به وجود آمده را مناسب دید و جای خالی ایران را با ۲۰ تا ۳۰ درصد تخفیف پر کرد. بر همین اساس، در صادرات محصولات فولادی مشتری‌های ثابتی برای ایران وجود داشت که پس از وضع عوارض، از بین رفت.

وی با اشاره به وضعیت گازرسانی صنایع، اظهار کرد: وزارت نفت مدعی است که ۸ ماه برای صنایع پتروشیمی و فولاد گازرسانی خواهد داشت و پس از آن ضرر و زیان را با فروش نفت، جبران کند. در نگاه اول این ایده مشکلی ندارد، اما این کار به راحتی می‌تواند مشتری‌های صادراتی را که پس از ماه‌ها اعتماد به دست آوردیم، از بین ببرد.

این کارشناس اقتصادی گفت: در واقع چنین سیاستی باعث می‌شود صنعت فولاد مشتریان خود را از دست بدهد و بازار فولاد ایران به عنوان یک فروشنده ریسک‌دار بین تولیدکننده‌های خارجی مطرح شود. به همین دلیل چنین اقدامی یک چالش ریسک‌دار خواهد بود.

جانجان با تأکید بر اینکه چالش گازی صنایع به مرور تبدیل به بحران می‌شود، گفت: در حال حاضر این اتفاق تنها یک مسأله است، اما پس از مدتی به مشکل و بعد به بحران تبدیل می‌شود و در صورتی که رفع نشود، در نهایت به یک ابربحران تبدیل خواهد شد.

منبع: آرتان پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده