تاریخ: ۲۲ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۳۹
بازدید: ۱۸۸
کد خبر: ۲۸۸۷۱۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی اراک:

هزینه‌های غیرمنتظره به صنعتگران و تولیدکنندگان تحمیل نشود

‌می‌متالز - عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک گفت: نباید هزینه‌های پیش بینی نشده‌ای به صنعتگران و تولیدکنندگان اضافه کرد تا درآمد‌ها و وصول مالیاتی را با چالش مواجه کند.

به گزارش می‌متالز، سیدسعید رضوانی شامگاه چهارشنبه ۲۱ دیماه ۱۴۰۱ در نشست تخصصی کمیسیون مالیاتی اتاق بازرگانی اراک که با حضور مدیرکل سازمان امور مالیاتی استان مرکزی و مدیران برخی واحد‌های تولیدی و صنعتی ساوه و زرندیه در کارخانه کاوه فلوت شهرصنعتی کاوه شهرستان ساوه برگزار شد، به تعامل مثبت اتاق بازرگانی و انجمن مدیران صنایع ساوه به دستگاه‌های اجرایی اشاره کرد و افزود: سهم صنعت از تولید ناخالص ملی ۱۳ درصد و از وصول مالیات ۶۷ درصد است این در حالی است که در طول یکسال گذشته صنایع از تسهیلات نظام بانکی به عنوان کمک حداقلی محروم بودند.

وی به بیشترین سهم صنعت از خاموشی‌های برق و گاز اشاره کرد و افزود: صنایع بیشترین هزینه‌ها را در قالب پرداخت تعرفه، هزینه‌های استاندارد، گمرک و ... را متحمل می‌شوند. همچنین در بودجه‌هایی که کشور نیاز به تامین آن دارد بار اصلی بر دوش صنعتگران و تولیدکنندگان است.

وی با تاکید بر اینکه نباید وصول بر اصول مقدم شود، اظهار کرد: در ایران برای تامین هزینه‌های جاری کشور وصول بر اصول مقدم است و نباید هزینه‌های پیش بینی نشده‌ای به تولیدکننده اضافه کرد تا درآمد‌ها را با چالش مواجه کند.

دبیر انجمن مدیران صنایع ساوه با اشاره به اینکه براساس بررسی‌های بعمل آمده بیشترین دستگیرشدگان اغتشاشات اخیر را افراد بیکار تشکیل دادند، تصریح کرد: برای برقراری امنیت پایدار، تولیدمحور و صادرات محور و نیز تبدیل کشور به قدرت اقتصادی باید رویکرد‌ها را تغییر داد و با حمایت از تولید و نیروی کار، اشتغال و کارآفرینی را توسعه دهیم.

وی خواستار حمایت سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای برطرف کردن چالش‌های حوزه صنعت شد و افزود: باید فضای کار و تولید را حمایت و تقویت کرد تا تولیدکننده بتواند با رونق در تولید درآمدزایی کرده و با انگیزه نسبت به پرداخت مالیات اقدام کند.

رضوانی با اشاره به هزینه‌های پیش بینی نشده‌ای که از صنعتگران در قالب مالیات دریافت می‌شود، افزود: تغییرات قوانین موجب دریافت هزینه‌های پیش بینی نشده می‌شود و به صورت غیرمنتظره به هزینه‌های تولید اضافه خواهد شد که نیازمند بازنگری و اصلاح است. پرداخت مالیات برای فعالان اقتصادی امری بدیهی بوده و در بین صنعتگران موضوع فرار مالیاتی وجود ندارد، اما نباید اجازه داد هزینه‌های غیرمنتظره به قیمت تمام شده تولید افزوده شود.

به گزارش ایسنا، رییس کمیسیون مالیاتی اتاق بازرگانی اراک نیز با اشاره به اینکه تحریم‌ها و مشکلات تامین مواد اولیه، کمر صنعت را شکسته است، گفت: در شرایط اقتصادی کنونی که صنایع با مشکلات جدی مواجه هستند باید مالیات‌ها، مهربانانه، عادلانه و منطقی باشد تا بتوان اشتغال و تولید را پایدار نگه داشت.

محمدرضا محمدی در ادامه یکی از مشکلات صنعتگران را تراکنش‌های مالی دانست و افزود: تراکنش‌های بانکی مشکلاتی را برای صنعتگران ایجاد کرده است گرچه دولت با صدور بخشنامه‌هایی تاکید بر حمایت از تولیدکنندگان داشته است.

وی در خصوص الزام مراجعه به حسابداران رسمی گفت: الزام مراجعه به حسابداران رسمی یک هزینه مضاعف به تولیدکنندگان تحمیل کرده که انتظار می‌رود این الزام قانونی برداشته شود و یا مبلغ حسابرسی برای ارقام درآمدی بالا افزایش یابد تا واحد‌های تولیدی کوچک و متوسط از این هزینه معاف شوند.

محمدی با اشاره به مشکلات مالیاتی صنعتگران گفت: صنعتگران و تولیدکنندگان بر پرداخت مالیات اهتمام دارند، اما از برخی سخت‌گیری‌ها و قوانین گلایه‌مند هستند که بیشترین گلایه آن‌ها در خصوص تراکنش‌های مالی است و می‌بایست مواردی که در بخشنامه‌های صادره برای کاهش سخت‌گیری‌ها در نظر گرفته شده به طور دقیق رعایت و اجرا شود.

دبیر اتاق بازرگانی اراک نیز گفت: پرداخت مالیات جزو اجتناب ناپذیر وظایف شرکت‌های تولیدی و صنعتی است و چه خوب است براساس قواعد و خارج از اعمال سلیقه انجام شود.

سعید بیگ زاده افزود: تغییرات مکرر مواد مشمول و غیرمشمول قوانین باید براساس ضوابط و آیتم‌های قانونی باشد و به گونه‌ای تدوین شود که نیازی به تغییر سالانه نباشد و از اعمال سلیقه جلوگیری شود.

وی در خصوص مالیات بر ارزش افزوده نیز گفت: برآورد عملکرد برای احتساب مالیات بر ارزش افزوده باید به اطلاع مودیان رسانده شود تا با آگاهی بیشتر از قوانین، اقدام به پرداخت مالیات کنند.

مسئول دبیرخانه دائمی مالیاتی اتاق بازرگانی اراک نیز گفت: با توجه به رویکردی که دولت برای جذب درآمد‌های مالیاتی دارد باید ساختار مالیاتی در ادارات و شرکت‌ها تشکیل شود. با ایجاد زیرساخت‌های الکترونیکی، سطح دانش ادارات امور مالیاتی و صنعتگران افزایش یافته است.

علیرضا خلیلی افزود: درآمد‌های مالیاتی از دغدغه‌های مهم دولت هاست چرا که اداره دولت باید توسط مالیات صورت گیرد و صنعتگران نیز نشان داده اند که مالیات پرداز بوده و مالیات گریز نیستند و باید یک زبان مشترکی بین مودیان و سازمان امور مالیاتی برای عدالت محور کردن پرداخت مالیات صورت گیرد تا در سایه تشخیص مالیات عادلانه، فعالان اقتصادی و صنعتگران با انگیزه بالا اقدام به پرداخت مالیات کنند.

وی افزود: خوشبختانه با نگاه عدالت محوری سازمان امور مالیاتی استان مرکزی بستر لازم برای پرداخت به موقع و عادلانه مالیات فراهم شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده