تاریخ: ۲۸ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۴۸
بازدید: ۱۲۸
کد خبر: ۲۸۸۹۱۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

افزایش حمل و نقل سنگ آهن در بندر لیپاجا در سال ۲۰۲۲

‌می‌متالز - با توجه به آمار منتشر شده، میزان حمل و نقل سنگ آهن، منگنز، مصالح ساختمانی و محصولات فولادی از بندر دریایی لیپاجا (لتونی) در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل افزایش یافت.

به گزارش می‌متالز به نقل از GMK، داده‌های منتشر شده توسط وب سایت بنادر نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۲ حدود ۵۸.۷ هزار تن سنگ آهن و منگنز از بندر دریایی لیپاجا (لتونی) حمل شد. این در حالی است که میزان سنگ آهن حمل شده از این بندر در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۱.۵ برابر نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

فعالان بازار در روز سه شنبه (۱۷ ژانویه) اعلام کردند مسئولان بندری در طول سال ۲۰۲۲ میزان جابجایی محموله‌های آهن و فولاد را ۴.۸ برابر افزایش داده اند.

به نقل از برخی منابع خبری، میزان حمل و نقل سایر فلزات در سال ۲۰۲۲ در بندر لتونی با ۴۳.۳ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۲۱ به ۹.۵ هزار تن رسید. همچنین با توجه به آمار می‌توان دریافت که فرآوری فلزات آهنی در بندر لتونی ۳ هزار تن، فلزات غیر آهنی ۱۲۹.۱ هزار تن و آلیاژ‌های آهن ۱۷.۸ هزار تن بوده است. باید توجه داشت که میزان فرآوری فلزات آهنی در بندر لتونی در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ با کاهش ۲۰ درصدی، میزان فلزات غیر آهنی با افزایش ۱۰۰ درصدی و میزان آلیاژ‌های آهنی با افزایش ۱۰۰ درصدی همراه بوده است.

با این حال معامله گران در روز سه شنبه (۱۷ ژانویه) اعلام کردند در مجموع در ۱۲ ماه سال ۲۰۲۲، باربران مستقر در بندر لیپاجا ۲۱۸.۱ هزار تن محموله آهن و فولاد فرآوری کرده اند که نسبت به سال قبل ۴.۸ برابر افزایش یافته است.

به نقل از چندین منبع خبری، مجموع گردش کالا در بندر لیپاجا در سال ۲۰۲۲، حدود ۷.۶۱ میلیون تن بوده است. این در حالی است که میزان گردش کالا در این بندر حدود ۷.۸ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد محصولات غلات بیشترین فرآوری را در سال ۲۰۲۲ در بندر لیپاجا داشتند که برابر ۳.۱۲ میلیون تن بود. باید توجه داشت که میزان فرآوری محصولات غلات در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۱.۱ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

در این میان بررسی‌ها نشان داد مصالح ساختمانی در رتبه دوم محصولات فرآوری شده در بندر لیپاجا در سال ۲۰۲۲ قرار داشت که برابر ۷۸۰ هزار تن بود و نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود ۰.۴ درصد افزایش یافته بود. همچنین پلت‌های چوب نیز در رتبه سوم محصولات فرآوری شده بندر لیپاجا در سال ۲۰۲۲ قرار داشتند که نسبت به سال ۲۰۲۱ با کاهش ۳۲.۲ درصدی همراه بود.

همچنین تحلیل گران بازار در روز سه شنبه (۱۷ ژانویه) اعلام کردند فرآوری محموله فله خشک در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ با افزایش ۸.۲ درصدی همراه بود و به ۵.۱۱ میلیون تن رسید. همچنین محموله‌های عمومی فرآوری شده در بندر لیپاجا نیز با ۲۲ درصد به ۲.۲ میلیون تن در سال ۲۰۲۲ رسید. این در حالی است که بررسی آمار نشان داد میزان محموله‌های مایع فرآوری شده در بندر لیپاجا در سال ۲۰۲۲ به ۳۱۸.۲ هزار تن رسیده است که نسبت به سال قبل با کاهش ۴۱.۷ درصدی همراه بوده است.

به نقل از برخی تاجران، بندر لیپاجا یکی از سه بندر بزرگ لتونی است که در ساحل دریای بالتیک قرار دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۱، بندر لیپاجا ۵.۱ هزار تن سنگ آهن و منگنز را فرآوری کرد، در حالی که در سال ۲۰۲۰ نتوانست این محصولات را مدیریت کند. به طور کلی بررسی آمار نشان می‌دهد باربران در طول سال ۲۰۲۲ حدود ۶.۶ میلیون تن بار جابجا کردند که ۶.۴ درصد کمتر از سال ۲۰۲۰ بوده است.

همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داده بود، بندر ریگا (لتونی) در سال ۲۰۲۲ حدود ۹۵۴.۶ هزار تن سنگ آهن حمل کرد که ۱۶.۸ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته بود. این در حالی است که میزان حمل و نقل قراصه فولادی، محصولات فولادی و فروآلیاژ‌ها در بندر ریگا طی ۱۲ ماه در سال گذشته بالغ بر ۵۱۶.۶ هزار تن بوده که نسبت به سال ۲۰۲۱، حدود ۲۸.۷ درصد افت داشته است.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده