تاریخ: ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۰۵
بازدید: ۷۱
کد خبر: ۲۹۰۵۱۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سرمایه گذاری فولاد سنگان برای کنسانتره سازی ۲.۵ میلیون تنی

‌می‌متالز - معاون توسعه و تکنولوژی فولاد سنگان گفت: این شرکت طرح احداث کارخانه ۲.۵ میلیون تنی کنسانتره سازی هماتیتی را با سرمایه گذاری بالغ بر ۲۰۰۰۰ میلیارد ریال کلید زده است.

به گزارش می‌متالز، حسین نیک فرجام طرح‌های توسعه فولاد سنگان را یکی از بزرگترین طرح‌های صنعتی در شرق کشور می‌داند که با اجرایی شدن آنها، این شرکت را به قطب صنعت در شرق کشور تبدیل می‌کند.

وی ادامه داد: شرکت فولاد سنگان با نگاه به توسعه چهار سال آینده هلدینگ مبارکه، سیاست‌هایی را برای تحقیق و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر تدوین کرد و میزان ۳۲۰ هزار میلیارد ریال در این خصوص سرمایه گذاری نموده است.

نیک فرجام گفت: با توجه به این که موظف به تأمین ورودی ها، منابع و انرژی مورد نیاز کارخانه کنسانتره و گندله سازی هستیم، در طرح‌های توسعه‌ای شرکت، به این مسئله پرداختیم، همچنین به منظور جلوگیری از هدررفت آب و خروج آن از مرز کشور و استفاده بهینه از منابع آبی سطحی و عمقی طرح انتقال آب از دشت زوزن نیز به طول ۴۸ کیلومتر به عنوان یک طرح بسیار مهم در دستور کار قرار دارد که سهم فولاد سنگان از این طرح ۴۰ درصد می‌باشد.

وی افزود: از طرفی فولاد سنگان با استفاده از تجهیزات مدرن ۸۰ درصد آب مصرفی کارخانه را به چرخه تولید بازگردانی می‌کند و از این طریق صرفه جویی بسیار خوبی در مصرف آب کارخانه ایجاد می‌شود.

نیک فرجام گفت: با همکاری شرکت‌های منطقه، شرکت توسعه زیرساخت شرق تأسیس شد که هدف اصلی آن ساماندهی و توسعه زیرساختی منطقه است.

معاون توسعه و تکنولوژی فولاد سنگان افزود: در راستای رفع چالش برق و تأمین پایدار آن شرکت فولاد سنگان طرح احداث پست ۴۰۰ کیلووات نشتیفان مگاپروژه ۲۰۰ مگاوات را در دستور کار خود قرار داده است، همچنین طرح‌های نیروگاه سیکل ترکیبی mw ۵۰ در دست اجراست که قابلیت توسعه به دو برابر ظرفیت را نیز دارد، این امر از این رو مهم است که قطعی برق در فصل تابستان عدم نفع قابل توجهی را برای شرکت‌های صنعتی به دنبال دارد.

نیک فرجام گفت: به دلیل قطع گاز در زمستان و توقف تولید به منظور کاهش توقفات طرح ذخیره سازی گاز در مخازن ویژه با استاندارد‌ها و ایمنی بالا در کارخانه از سال آینده کلید خواهد خورد.

وی ادامه داد: احداث سیستم مکانیزه انباشت باطله خشک با سرمایه گذاری ۴۸۰۰۰ میلیارد ریالی به منظور صیانت از محیط زیست از دیگر مگاپروژه‌های فولاد سنگان است که در دست احداث می‌باشد.

نیک فرجام از ضرورت توسعه خطوط ریلی در صنعت کشور به خصوص فولاد گفت و از تأسیس بارگیرخانه ۵ میلیون تنی گندله به منظور کاهش هزینه و افزایش سرعت انتقال محصول توسط فولاد سنگان خبر داد.

وی افزود: با توجه به تهدیدات سایبری در فضای صنعتی، شرکت فولاد مبارکه طرح بزرگ امنیت اطلاعات را آغاز نموده است، در حوزه امنیت به دنبال استقرار سیستم‌های پیشرفته امنیتی هستیم.

معاون توسعه و تکنولوژی فولاد سنگان گفت: در بحث هوشمند سازی کارخانه با شرکت‌های دانش بنیان قرارداد‌هایی را منعقد نموده است و در حال برنامه ریزی برای استفاده از نسل چهارم ارتباطات و فناوری و پیاده سازی فناوری IOT (اینترنت اشیاء) به منظور افزایش بهره وری سیستم در سازمان هستیم.

نیک فرجام افزود: مباحث هوشمند سازی نمونه گیری آزمایشگاهی از سنگ‌های ورودی و محصول نهایی از طریق این انجمن پیگیری خواهد شد. همچنین با استقرار نمونه گیری‌هایی در منطقه کراشر به صورت آنلاین سنگ‌های استخراجی آنالیز می‌گردند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده