تاریخ: ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۴۱
بازدید: ۱۷۹
کد خبر: ۲۹۱۶۶۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

امسال ۶٠ مجوز معدنی در استان سمنان صادر شد

‌می‌متالز - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان سمنان گفت: ۶٠ مجوز معدنی و صنایع معدنی از ابتدای سال ١۴٠١ تاکنون در استان صادر شد.

به گزارش می‌متالز، یادگار احمدی شامگاه یکشنبه در بیست و هفتمین نشست شورای معادن استان سمنان در سالن غدیر استانداری افزود: در استان سمنان ۶۸۶ پروانه بهره‌برداری در بخش معدن صادر شده است که این بهره‌برداران در استان مشغول فعالیت هستند.

وی ابراز داشت: از ابتدای امسال تا پایان دی ماه تعداد ۶۰ مجوز معدنی و صنایع معدنی در استان صادر شده است که ۲۱ فقره پروانه بهره برداری، ۱۴ فقره گواهی کشف، ۱۱ فقره گواهی استخراج و ۱۴ فقره پروانه صنایع معدنی را شامل می‌شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان سمنان بیان کرد که تا پایان سال ۱۴۰۰ تعداد ۶ واحد فرآوری معدنی در استان راه اندازی شد که امسال به حدود ۱۵ واحد افزایش یافته است.

در این نشست گزارشی در خصوص برگزاری مزایده معادن استان و اجرای جز بند الف ماده ۴۳ برنامه ششم توسعه ارائه شد و برداشت‌های غیرمجاز در جنوب و جنوب شرق شهرستان شاهرود تبادل نظر شد.

همچنین درخواست ۱۵ بهره بردار معدن استان در موضوعاتی از قبیل تعطیلی موقت، محاسبه حقوق دولتی بر اساس استخراج واقعی، انتزاع معدن، انصراف از بهره برداری و واگذاری محدوده‌های مزایده‌ای فاقد متقاضی، بررسی شد.

استان سمنان نزدیک به یک‌هزار و ۹۰۰ واحد صنعتی و معدنی دارد که با بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ۵۶ هزار اشتغال ایجاد کرده‌اند.

این استان دارای ظرفیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری از جمله در بخش معدن و صنعت است و به گفته کارشناسان، رتبه نخست از نظر تولید گچ، نمک، سلستین و زئولیت، رتبه دوم تولید سولفات سدیم و رتبه سوم تولید زغال سنگ و کرومیت در کشور دارد.

در استان سمنان ۴۲ نوع ماده معدنی شناخته شده، بیش از ۶۲۶ معدن وجود دارد و سالانه افزون بر ۲۲ میلیون تن مواد معدنی استخراج می‌شود که ذخیره قطعی معادن این استان حدود ۶۰۰ میلیون تن و ذخیره احتمالی آن‌ها حدود یک میلیارد تن است، بر پایه شواهد زمین‌شناسی پیش‌بینی می‌شود ذخیره معدنی این استان بیش از ۲ و نیم میلیارد تن باشد که این میزان ذخیره چشمگیر، در کشور کم‌نظیر است و قابلیت سرمایه‌‎گذاری توسط بخش خصوصی دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) سمنان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده