تاریخ: ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۵۰
بازدید: ۱۳۹
کد خبر: ۲۹۲۱۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ظرفیت‌های خالی اقتصاد در دهه پنجم انقلاب

می متالز - ایران ما ظرفیت‌های اقتصادی بسیاری دارد که می‌توان ادعا کرد در صورت شناسایی همه آنها با کمبود نیروی کار در کشور روبه‌رو خواهیم بود.
ظرفیت‌های خالی اقتصاد در دهه پنجم انقلاب

به گزارش می متالز، کشور ما ۲ شاخصه مهم برای رشد انفجاری اقتصاد یعنی نیروی کار ارزان و فراوانی و دسترسی آسان به انرژی ارزان دارد. توسعه زیرساخت‌های کشور برای ایجاد یک هاب بین‌المللی حمل‌ونقل، توسعه صنعت گردشگری، توسعه صنایع معدنی، تسهیل ورود و تضمین حفظ منافع بخش خصوصی واقعی به سرمایه‌گذاری‌ها، نبود تصدی‌گری دولت و نهادهای شبه خصوصی دولتی (خصولتی‌ها) در واحدهای اقتصادی و ایجاد قوانین دسترسی آزاد به اطلاعات و منابع، همگی از الزامات و به عبارت دیگر ظرفیت‌های خالی هستند که در دهه پیش رو با اتخاذ سیاست‌های تشویقی می‌توان از آنها به سود پیشرفت و رشد انفجاری اقتصاد کشور استفاده کرد. ضمن اینکه از شاخصه‌های گفته شده می‌توان برای جذب منابع خارجی به طور گسترده و در قالب شرکت‌های کوچک و متوسط و به عنوان راه موثر خنثی‌سازی اثر تحریم‌ها استفاده کرد.
اما چرا اقتصاد مقاومتی در ۵ سال گذشته محقق نشد تا اقتصاد کشور قوی و مستقل شود و تحریم، بر آن اثر نکند؟ بدون تردید در هر اقتصادی، تحریم‌ها موثر خواهند بود. امروز شاهد آن هستیم که جنگ تعرفه‌ای امریکا و چین بر اقتصاد قوی هر دو کشور تاثیر گذاشته است. از این رو سیاست‌های کلان اقتصاد کشور باید مبتنی بر ایجاد، حفظ و توسعه روابط بین‌المللی تجاری و ایجاد و توسعه همکاری‌ و مشارکت‌ بین‌المللی، بهره‌گیری از توان فنی سایر کشورها، توسعه روابط دیپلماتیک با سایر کشورها و پرهیز از هرگونه افراط‌گرایی و عملکرد ایدئولوژیکی در حوزه اقتصاد باشد. البته درست اجرا نشدن سیاست‌های اقتصادی کشور نیز به دلایل مختلف از جمله برنامه‌ریزی‌های نادرست، نبود درک درست بخش خصوصی و دولتی از همدیگر، سوء مدیریت دولتی در کشور و فساد اداری و اقتصادی نیز در این بین قابل توجه است. این کارشناس بازار طلا و سکه، میزان عرضه و تقاضای طلا و سکه را متعادل توصیف کرد و گفت: در هفته‌های اخیر به دلیل افزایش نرخ و کاهش قدرت خرید خانواده‌ها، میزان تقاضا به‌ویژه در مصنوعات طلا به شدت کاهش یافته و می‌توان گفت مصنوعات طلا از سبد خرید روز مادر خارج شده است.

عزیز میرزاییان / عضو خانه معدن ایران

عناوین برگزیده