تاریخ: ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۴۱
بازدید: ۱۹۷
کد خبر: ۲۹۳۳۱۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
در گفتگو با یک کارشناس فولادی مطرح شد؛

اما و اگر‌های تولید ۵۵ میلیونی تنی فولاد/ ۱۳۰ میلیون تن سنگ آهن نیاز داریم

‌می‌متالز - یک کارشناس فولادی معتقد است کوچک‌ترین تغییر در قیمت یا میزان عرضه شده سنگ آهن در بازار، به سرعت خود را در میزان تولید فولادسازان نشان می‌دهد.

به گزارش می‌متالز، محمدتقی رادمان با بیان اینکه در حال حاضر صنایع پایین دستی زنجیره فولاد با ظرفیتی کمتر از ۳۰ درصد بر پایه ظرفیت سرمایه‌گذاری‌های صنایع کوچک و میانی در حال فعالیت است. اظهارداشت: صنعت فولاد با در اختیار داشتن حدود ۴۲ درصد از گردش مالی صنایع معدنی، یکی از اصلی‌ترین نماد‌های توسعه یافتگی کشور محسوب می‌شود.

وی با اشاره به چالش‌های صنعت فولاد، گفت: هم اکنون تامین مواد اولیه مهم‌ترین چالش فولادسازان است به گونه‌ای که کوچک‌ترین تغییر در قیمت یا میزان عرضه شده در بازار، به سرعت خود را در میزان تولید فولادسازان نشان می‌دهد.

این کارشناس فولادی با بیان اینکه صنعت فولاد به دنبال دسترسی به هدف تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خام است، افزود: برای رسیدن به این هدف، تقریبا ۱۳۰ میلیون تن سنگ آهن نیاز داریم که تامین این میزان سنگ آهن در کشور، مساله‌ای دشوار به نظر می‌رسد. حتی در صورتی که این حجم از سنگ آهن تأمین شود، چالش‌های دیگری مانند نبود زیرساخت لجستیک، تأمین آب و انرژی موردنیاز برخی کارخانه‌ها همچنان برای فولادی‌ها تداوم خواهد داشت.

رادمان معتقد است: در صورتی که قیمت محصولات بالادستی زنجیره به نحوی افزایش یابد که تولید فولاد صرفه اقتصادی نداشته باشد، فولادسازان با زیان مالی سنگینی روبه‌رو خواهند شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سیاست‌گذاری‌های کوتاه مدت و درون بخشی دولت، شکاف فناوری و فرسودگی ماشین آلات و عدم توجه به الزامات توسعه پایدار، از دیگر چالش‌های پیش‌روی صنعت فولاد محسوب می‌شود.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده