تاریخ: ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۹:۰۷
بازدید: ۱۱۹
کد خبر: ۲۹۳۹۲۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نشانه‌های رونق تولید با افزایش ۵۰۰ هزار نفری بیمه شدگان

‌می‌متالز - معاون روابط کار وزارت کار از کاهش ۲۲درصدی تعداد بنگاه‌های اقتصادی مشکل دار در کشور خبر داد و گفت:براساس آخرین آمار، در انتهای شهریور ماه امسال، به شمار بیمه شدگان اجباری در کشور ۵۰۰هزار نفر اضافه شده که، نشان می‌دهد، حوزه تولید رونق گرفته است.

به گزارش می‌متالز، شناسایی بنگاه‌های مشکل دار و ارائه راهکار‌های حمایتی، مصوبه حمایت از کارآفرینان پیشرو و صدور مجوز مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی، کانون کارآفرینان برتررسمی از اقدامات دولت در حوزه کارآفرینی است.

اما در بحث شناسایی بنگاه‌های مشکل دار شناسایی، پیگیری و رصد بنگاه‌های مشکل دار با هدف صیانت از نیروی کار، تداوم تولید، تثبیت اشتغال و پایداری بنگاه‌های اقتصادی صورت می‌گیرد.

به گفته‌ی کارشناسان بازار کارصیانت از نیروی کار فقط در رسیدگی حقوقی به دادخواست‌های قانونی کارگران و نیروی کار خلاصه نمی‌شود بلکه گره گشایی از مشکلات اقتصادی بنگاه‌های مشکل دار در اولویت خواسته‌های کارگران است چرا که با حل مشکلات بنگاه‌ها، کارگران به خواسته‌های قانونی خود دست می‌یابند.

احیای واحد‌های تولیدی راکد یا نیمه راکد یکی از فرصت‌های آسان برای ایجاد اشتغال است. چرا که زیرساخت‌ها آماده است و هزینه کمتری صرف خواهد شد. همین مساله باعث ایجاد اشتغال می‌شود.

در سال‌های اخیر وجود واحد‌های اقتصادی نیمه فعال و راکد و تعطیل شده، یکی از چالش‌های اصلی اشتغال نیروی کار کشور بوده است که دولت سیزدهم از ابتدا روی آن تاکید ویژه داشته و برای احیای تولید در این واحدها، اقدام به تاسیس «نهضت احیای واحد‌های اقتصادی» ذیل معاونت اول رئیس جمهور کرده است.

در سال گذشته ۱۷۴۲ بنگاه اقتصادی دارای مشکل دار شناسایی شد و با تلاش وزارت کار تعداد این بنگاه‌ها به ۱۷۰۷ بنگاه کاهش یافت. همچنین تعداد کارگاه‌های دارای مشکل از ۱۰۴۴ کارگاه به ۹۵۳ کارگاه و تعداد کارگران دارای اختلاف و مشکل نیز از ۱۲۷ هزار نفر به ۱۱۵ هزار نفر رسید.

کاهش ۲۲ درصدی تعداد بنگاه‌های اقتصادی مشکل دار در کشور

علی حسین شهریور، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با اهتمام دولت مردمی سیزدهم طی یک سال و نیم گذشته، شمار بنگاه‌های اقتصادی مشکل دار در کشور ۲۲ درصد کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: براساس آخرین آمار، در انتهای شهریور ماه امسال، به شمار بیمه شدگان اجباری در کشور ۵۰۰ هزار نفر اضافه شده که، نشان می‌دهد، حوزه تولید رونق گرفته است.

یکی از اقدامات دولت در ایجاد اشتغال نیز راه اندازی "نهضت احیا" به منظور شناسایی واحد‌های مشکل دارد و شناسایی تولید است. طرح زیست بوم اشتغال نیز تمام این موارد را در خود جای دارد و با اجرای آن می‌توان به کاهش نرخ بیکاری در آینده بیشتر امیدوار بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده