تاریخ: ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۰۴
بازدید: ۸۳
کد خبر: ۲۹۴۶۸۵

سفیر پاکستان در ایران: راه‌آهن ایران به پاکستان ارتباط ایران را تا چین تسهیل می‌کند

‌می‌متالز - سفیر پاکستان در ایران گفت: برای راه‌اندازی خط آهن ایران به پاکستان تلاش می‌کنیم، زیرا این خط می‌تواند ترانزیت ایران را به چین و پاکستان را به ترکیه تسهیل کند.

به گزارش می‌متالز، نخستین اجلاس تغییر نظم بین‌المللی و ایجاد محور همکاری‌های اقتصادی برای مقابله با یکجانبه‌گرایی آمریکا با حضور سفرا و اندیشمندان در نمایشگاه بین‌المللی تهران در حال برگزاری است.

در این برنامه رحیم حیات قریشی سفیر پاکستان در ایران با اشاره به روابط میان دو کشور گفت: ایران و پاکستان توافق تجارت ترجیحی را با هم به امضا رساندند. در ابتدا مشکلاتی پیش آمد، اما از ایران تشکر می‌کنیم که این موانع را رفع کرد و موضوعی به نام سهمیه برای صادرات اقلام دیگر وجود ندارد. ایران و پاکستان قرار است توافق ترجیحی را به توافق تجارت آزاد تبدیل کنند.

وی افزود: همچنین خط لوله گازی ایران و پاکستان را در دست احداث داریم. امیدواریم مشکلات این خط لوله حل شود و بتوانیم در اسرع وقت آن را پیاده کنیم. ما خوشحال و خوشبخت هستیم که کشوری در همسایگی داریم که از نظر منابع انرژی گاز و نفت غنی است و خیلی از نیاز‌ها را می‌تواند برآورده کند. ما همچنین از ایران برق وارد می‌کنیم و این مقدار سالانه صد مگاوات است.

سفیر پاکستان در ایران عنوان کرد: درباره احداث خط آهن ایران به پاکستان، پنج دور گفتگو انجام شده است و امیدواریم که گفتگو‌ها به زودی برگزار شود. در حال حاضر یک محموله ۱۶ روز طول می‌کشد از کراچی به استامبول برسد. با این خط راه‌آهن می‌توانیم این مقدار را به ۷ روز کاهش دهیم.

رحیم حیات قریشی با مهم دانستن خط ترانزیتی ایران در منطقه افزود: ایران کشور بسیار مهمی در مسیر ترانزیتی منطقه است. برای دسترسی به آسیای میانه و ترکیه مهم است. ما سه روز پیش ۲۱ کامیون حاوی کمک‌های غذایی و مالی پاکستان برای زلزله‌زدگان ترکیه را از مسیر ایران وارد ترکیه کردیم. امیدواریم بتوانیم هزار کامیون بفرستیم.

وی افزود: ما ایران را کشوری مهم و هاب ترانزیت می‌بینیم و ما خط استانبول، تهران، اسلام آباد را در نظر داریم راه‌اندازی کنیم. روی این موضوع توافق هم کرده‌ایم. ما برنامه داریم در پروژه‌های گوناگون سرمایه‌گذاری کنیم. امیدواریم تا ۲۵ اسفند بتوانیم خط انتقال برق ایران به پاکستان را هم راه‌اندازی کنیم.

سفیر پاکستان در ایران با انتقاد از واردات گوشت ایران از ایران کشور‌های غیر همسایه بیان کرد: ایران گوشت از اوروگوئه و برزیل و هند گوشت منجمد وارد می‌کند و باید از طریق کشتی وارد کشور شود. این درحالیست که وقتی گوشت‌ها به ایران می‌رسد باید یخ آن باز شود و مجدد منجمد شود. این در حالیست که پاکستان دام‌های زیادی دارد که می‌تواند به صورت گوشت گرم وارد ایران شود. مانند این ظرفیت بالقوه در پاکستان بسیار زیاد است.

رحیم حیات قریشی افزود: ما همسایه دیوار به دیوار و مسلمان ایران هستیم. دام‌های خوبی داریم و می‌توانیم پروژه‌هایی را برای تأمین گوشت ایران تعریف کنیم که برای دو طرف به صرفه باشد، همچنین استقبال می‌کنیم اگر ایران از پاکستان برای ارسال کامیون و قطار‌های کالا به چین استفاده کند، زیرا در آن منافع مشترک برای دو طرف است. پاکستان برای ایران اهمیت دارد ما ایران را مسلمان و برادر می‌دانیم و اشتراکات تاریخی داریم و فکر کنیم با همکاری مشترک می‌توانیم سرنوشت خوبی را برای دو طرف رقم بزنیم.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده