تاریخ: ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۴۷
بازدید: ۱۴۹
کد خبر: ۲۹۶۳۰۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

معدن بزرگ زغال‌سنگ سنگرود رودبار پس از ۳۰ سال دوباره احیا شد

‌می‌متالز - فاز یک معدن بزرگ زغال‌سنگ سنگرود رودبار پس از ۳۰ سال امروز دوباره گرد خاموشی تکاند و با حضور استاندار، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان و جمعی از مسوولان استانی و شهرستانی احیا و راه‌اندازی شد.

به گزارش می‌متالز، معدن سنگرود که پس از زلزله سال ۶۹ به دلایل مختلف از جمله کمبود ذخایر و عدم توانایی شرکت بهره بردار غیرفعال شده بود و در سال ۹۴ هم شرکت به طور کل منحل و در نهایت به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی واگذار شده بود امروز دوباره فعال شد، معدنی که ۳۰ سال غیر فعال و راکد بود.

مساحت شرکت سنگرود ۳۶ هکتار است و پس از سال‌ها به تازگی به شرکت برنده مزایده که صلاحیت آن در کمیته فنی و کارشناسی معدن تایید شده است، واگذار شد تا امور اکتشافی جهت تعیین میزان ذخایر زغال سنگ و سایر مواد معدنی از جمله خاک نسوز و عناصر دیگر را انجام دهد.

سنگرود در سال‌های گذشته به تدریج رو به نابودی رفته و تعطیل شده بود و حدود سه هزار نفر افراد شاغل در این معدن بیکار شدند که با پیگیری‌های مجدانه مسوولان استانی و شهرستانی دوباره افتتاح و با اشتغالزایی قابل توجه به چرخه تولید بازگشت.

رئیس سازمان، صنعت، معدن و تجارت گیلان هم در این رابطه، راه اندازی معدن سنگرود را از برنامه‌های اصلی این سازمان اعلام کرد و افزود: کار استخراج از این معدن با وسعت ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار در منطقه عمارلو رودبار از اوایل دهه ۴۰ آغاز شده و پیش از آن سال‌ها نیمه تعطیل بود و سال۹۳ به دلیل اتمام ذخایر استخراجی به عدم توجیه اقتصادی به طور کامل تعطیل شد و در فرایند مزایده قرار گرفت.

تیمور پورحیدری اضافه کرد: امروز این شرکت به برنده مزایده تحویل شد و کار اجرایی را آغاز می‌کند ضمن آنکه تمام پروانه‌هایی که به لحاظ فنی اکتشافات ذخایر معدنی در این محدوده قرا می‌گیرد صادر شده و کار هرچه سریعتر شروع خواهدشد و به اشتغال مطلوب مد نظر دست خواهند یافت.

وی تاکید کرد: از ابتدای دولت سیزدهم ۷۱ محدوده معدنی در گیلان شناسایی شد و در فرایند مزایده قرار گرفت و امیدواریم در سال آینده شاهد بهره برداری از این معادن باشیم.

گفته می‌شود با بازگشایی این واحد تولیدی، نرخ بیکاری در استان به صورت محسوسی کاهش می‌یابد، همچنین با فعال کردن واحد‌های دیگر، بهره برداری از طرح‌ها و پروژه‌های جدید شرایط اشتغال در گیلان شتاب خواهد گرفت.

همچنین امروز یک واحد صنعتی دانه بندی شن و ماسه با ظرفیت تولید سالانه ۵۰۰ هزار تن با ۷۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری در گنجه رودبار با اشتغالزایی ۱۲۰ نفر به صورت مستقیم و ۸۰۰ نفر بصورت غیر مستقیم به بهره برداری رسید.

گیلان ۵۲ معدن فعال دارای پروانه بهره برداری معدنی دارد که برای بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌کند.

منبع: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان

عناوین برگزیده