تاریخ: ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۵۲
بازدید: ۱۷۴
کد خبر: ۲۹۷۷۸۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

هیجان تقاضا برای آهن فروکش کرد

‌می‌متالز - یک ماه پس از افزایش تقاضا برای آهن‌آلات در بازار داخلی حالا کاهش تقاضا با ثبات و ریزش قیمت‌ها در این بازار همراه است. البته فروکش کردن هیجانات در بازار آهن پس از ریزش قیمت فلزات در بورس لندن و کاهش قیمت‌ها در بورس کالا اتفاق افتاد تا قیمت فلزات روز‌های قرمزی را پشت سر بگذارند.

به گزارش می‌متالز، یک ماه قبل در اواسط اسفند ماه تب تقاضا در بازار آهن آلات با التهاب لحظه‌ای قیمت‌ها همراه بود، ولی حالا در اواسط فروردین ماه کاهش تقاضا برای آهن قیمت‌ها را به ثبات نسبی رسانده‌است. فعالان بازار عقیده دارند کاهش نرخ ارز در بازار آزاد با کاهش تقاضا در بازار آهن همراه بود. از طرفی ثبات بازار داخلی آهن با ریزش قیمت‌ها فلزات در بورس لندن همزمان بود. طی هفته‌های گذشته بورس فلزات لندن با تقاضای کم‌رمق، روز‌های ریزشی را تجربه کرد تا ادامه این روند با نگرانی فعالان بازار‌های جهانی همراه باشد.

واکنش بورس کالا نیز به کاهش تقاضا در بازار آزاد و بازار‌های جهانی، کاهش رقابت و افت قیمت نسبت به معاملات نیمه اول اسفند ماه بود. بیشتر عرضه‌های انجام شده در بورس کالا طی روز‌های ابتدایی فروردین ماه با قیمتی کمتر از اسفند ماه معامله انجام شد و نسبت رقابت خریداران حکایت از کاهش تب تقاضا در بورس کالا دارد.

بازار داخلی نزولی شد

با فروکش کردن هیجانات در بازار آهن، میلگرد پیش از سایر محصولات ریزشی شد و امروز نیز قیمت‌ها به صورت روزانه کاهش می‌یابد. امروز ارزان‌ترین میلگرد در سایز ۸ عاج دار محصول صنایع آذر فولاد امین با قیمت کیلویی ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان معامله می‌شود. میلگرد ۸ عاج دار بیشترین کاهش قیمت میلگرد را در طول هفته‌گذشته داشت و شرکت‌هایی مانند گروه صنعتی درپاد تبریز مجبور به کاهش قیمت محصولات خود در این بازار شدند. در مقابل ریزش قیمت میلگرد بسیاری از شرکت‌ها، مجتمع فولاد خراسان قیمت میلکرد ۱۶ عاج‌دار را افزایش داد.

کاهش قیمت‌ها در بازار میلگرد، خیلی سریع به بازار نبشی و ناودانی رسید تا انواع محصولات این بازار را با کاهش قیمت مواجه کند. در میان نبشی‌ها ضخامت ۴ کاهش قیمت شدیدتری داشت.

بازار لندن نزولی شد

کاهش قیمت فلزات در بازار داخلی با ریزش قیمت‌ها در بورس فلزات لندن همزمان بود و جالب‌تر اینکه در بورس لندن نیز مانند بازار‌های داخلی ایران قیمت میلگرد با سرعت بیشتری ریخت. البته بورس لندن هفته‌قرمزی را پشت سر گذاشت. در بخش میلگرد تحویل ماهانه و روزانه نیز با کاهش قیمت مواجه شد همین مساله قیمت آهن قراضه را به شدت نزولی کرد. اخبار منتشر شده از ترکیه نشان می‌دهد فولادسازان این کشور تقاضا برای قراضه را کاهش داده‌اند. در مقابل قیمت ورق گرم صعودی است. نشریات انگلیسی از جو منفی حاکم بر بازار فلزات لندن خبر می‌دهند تا ادامه این شرایط احتمال ریزش بیشتر فلزات را تقویت کند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده