تاریخ: ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۲۲
بازدید: ۲۴۶
کد خبر: ۲۹۷۹۰۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

دلار؛ تعیین‌کننده روند فولادی‌ها/ خصوصی‌ها به حمایت دولت نیاز دارند

‌می‌متالز - یک کارشناس فولادی گفت: بخش خصوصی همیشه با بورس کالا و شرکت‌های دولتی درگیر است تا بتواند بخشی از نیاز خود را از طریق واردات با قیمت به صرفه و شرایط بهتر تأمین کند.

به گزارش می‌متالز، حسام‌الدین والی در واکنش به لایحه دولت برای تشکیل سازمان بازرگانی و انتقال تمام وظایف تنظیم بازار وزارتخانه‌ها و سایر دستگاه‌ها به این سازمان، اظهارداشت: در چند ماه اخیر، تنظیم بازار فولاد از کنترل خارج شده و در روند نوسانی قرار گرفت به گونه‌ای که هم اکنون نرخ دلار تعیین‌کننده روند قیمت محصولات فولادی در بازار محسوب می‌شود.

وی معتقد است که برای اصلاح مشکلات در صنعت فولاد ابتدا باید به فکر زیرساخت‌ها در این صنعت باشیم، چرا که فولادسازان در فصل گرما، برق و در فصل سرما، گاز ندارند.

این کارشناس صنعت فولاد با تاکید بر اصلاح ناترازی‌ها در صنعت فولاد، گفت: همچنین بحث لجستیک باید توسعه یافته و مجهز شود. بی‌توجهی به این مساله باعث شده بازار فولاد کشور در فصولی که به انرژی نیاز دارد، فقط با تولید محصولات بین ۳۰ تا ۵۰ درصدی، در تأمین نیاز‌های داخلی و بازار‌های صادراتی مشکلاتی ایجاد شود و تمام این اتفاقات به دلیل ناترازی‌های موجود در انرژی است، بنابراین بیشترین ناترازی و چالش در صنعت فولاد کشور، در بخش انرژی است که امیدواریم با سرمایه‌گذاری بیشتر بتوان مشکلات این حوزه را رفع کرد.

والی افزود: به نظر نمی‌رسد کشور در تأمین مواد اولیه مشکلی داشته باشد. با توجه به گزارشات، می‌توان گفت فقط تولیدکنندگان شمش القایی بخش خصوصی در تأمین آهن اسفنجی و قراضه مشکلاتی دارند که با برنامه ریزی صحیح می‌توان مواد اولیه این کارخانجات را نیز تهیه کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر دولت عوارض قراضه را حذف کند، تا حدی فشار مشکلات بخش خصوصی در تأمین نیاز آهن اسفنجی برطرف خواهد شد. در واقع، بخش خصوصی همیشه با بورس کالا و شرکت‌های دولتی درگیر است تا بتواند بخشی از نیاز خود را از طریق واردات با قیمت به صرفه و شرایط بهتر تأمین کند.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده