تاریخ: ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۱۷
بازدید: ۸۵
کد خبر: ۲۹۷۹۴۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
تولید سالانه مواد معدنی در ایران به ۲۷۵ هزار میلیارد تومان رسید / سهم ۶۳ درصدی سنگ آهن از ارزش تولید معادن ایران

سهم ۹۱ درصدی سنگ آهن، مس و سرب و روی و سهم ۵۲ درصدی استان کرمان در ارزش تولید مواد معدنی در سال ۱۴۰۰

‌می‌متالز - در سال ۱۴۰۰ استان کرمان با ۱۴۴ هزار میلیارد تومان، بیش از ۵۲ درصد ارزش تولیدات مواد معدنی را به خود اختصاص داده است. سنگ آهن نیز با رقم ۱۷۰ هزار میلیارد تومان، سهم ۶۳ درصدی از کل تولید مواد معدنی ایران داشته است. در سال‌های ۱۴۰۰-۱۳۹۵ ارزش کل تولیدات از بالای ۱۶ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۵ به ۲۷۵ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ رسیده و ۱۷ برابر شده است. ارزش ستانده ۱۶۸۶۲ میلیارد تومان به ۲۷۷۹۱۶ میلیارد تومان رسیده و ۱۶.۵ برابر شده است، ارزش افزوده از ۱۲ هزار میلیارد تومان به ۲۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده و ۱۸ برابر شده است.

سهم ۹۱ درصدی سنگ آهن، مس و سرب و روی و سهم ۵۲ درصدی استان کرمان در ارزش تولید مواد معدنی در سال ۱۴۰۰

به گزارش می‌متالز، در سال ۱۴۰۰ به میزان ۴۸۵ هزار تن مواد معدنی به ارزش ۲۷۵ هزار میلیارد تومان تولید شده است. از این رقم، سنگ آهن با ۱۷۰ هزار میلیارد تومان و سهم ۶۳ درصدی، سنگ مس با ۶۱۵۵۸ میلیارد تومان و سهم ۲۲.۸ درصدی و سنگ سرب و روی با ۱۳ هزار و۳۷۴ میلیارد تومان و سهم ۵ درصدی بیشترین ارزش تولید سالانه را داشتند. همچنین سهم مجموع تولید معادن فلزی شامل آهن، مس و سرب و روی از کل معادن کشور روی هم معادل ۲۴۵ هزار میلیارد تومان یا ۹۱ درصد بوده است.

براساس نتایج چهلمین طرح آمارگیری از معادن در حال بهره‌برداری کشوراز سوی مرکز آمار ایران که در سال ١٤٠١ با مراجعه به ٧٢٥٠ معدن برای دستیابی به اطلاعات نهایی شده سال ١٤٠٠ معادن کشور، اجرا شده است، در سال ١٤٠٠، حدود ٤٨٥٠٥٧ هزار تن مواد معدنی به ارزش ٢٧٥٠٢٤١ میلیارد ریال تولید شده که نسبت به سال قبل از نظر مقدار ٣٨٧٠٥ هزار تن و از نظر ارزش ١٢٥٦٥٤٦ میلیارد ریال، به ترتیب معادل ٨,٧درصد و ٨٤.١درصد افزایش داشته است.

تغییرات طی ۵ ساله ۱۴۰۰- ۱۳۹۵ نشان می‌دهد که ارزش کل تولیدات از بالای ۱۶ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۵ به ۲۷۵ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ رسیده و ۱۷ برابر شده است. تعداد شاغلان از ۹۳ هزار به ۱۳۰ هزار نفر، جبران خدمات از ۲۳۹۱ میلیارد تومان به ۱۴۸۶۷ میلیارد تومان رسیده است. ارزش سرمایه گذاری ۲۰۳۶ میلیارد تومان به ۷۸۷۶ میلیارد تومان رسیده و سه برابر شده است، ارزش داده از ۴۵۳۵ به ۵۸۱۶۱ میلیارد تومان رسیده و ۱۳ برابر شده است. ارزش ستانده ۱۶۸۶۲ میلیارد تومان به ۲۷۷۹۱۶ میلیارد تومان رسیده و ۱۶.۵ برابر شده است، ارزش افزوده از ۱۲ هزار میلیارد تومان به ۲۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده و ۱۸ برابر شده است. همچنین طی سال‌های ۱۴۰۰- ۱۳۹۵ تعداد شاغلان از ۹۳ هزار نفر به بیش از ۱۳۰ هزار نفر افزایش داشته است. هزینه‌های جبران خدمات شاغلان از حدود ۲۴۰۰ میلیارد تومان به نزدیک به ۱۵ هزار میلیارد تومان افزایش داشته و ۵۲۵ درصد رشد کرده و یا ۶.۲۵ برابر شده است.

سهم ۹۱ درصدی سنگ آهن، مس و سرب و روی و سهم ۵۲ درصدی استان کرمان در ارزش تولید مواد معدنی در سال ۱۴۰۰

کرمان با بیشترین تولید مواد معدنی

طرح آمارگیری از معادن در حال بهره برداری کشور در سال ۱۴۰۰ توسط دفتر آمار‌های انرژی صنعت و زیربنایی مرکز آمار ایران، فهرست تمامی معادن متشکل و در حال بهره برداری کشور بر اساس مجوز‌های صادره توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با استفاده از اطلاعات آمارگیری سال‌های قبل و آمار‌های اول فروردین تا آخر اسفند ۱۴۰۰ را مورد توجه قرار داده و نشان می‌دهد که از نظر توزیع استانی ارزش تولیدات، استان کرمان با ۱۴۴ هزار میلیارد تومان، بیش از ۵۲ درصد ارزش تولیدات مواد معدنی را به خود اختصاص داده است.

استان یزد با ۵۱ هزار میلیارد تومان، استان خراسان رضوی با ۲۰ هزار و ۶۶۷ میلیارد تومان بیشترین ارزش تولید سالانه را در بین استان‌های کشور داشتند. مجموع تولید سه استان کرمان و یزد و خراسان رضوی نیز بیش از ۲۱۵ هزار میلیارد تومان بوده که سهم ۷۸ درصدی از کل تولید معادن داشته اند.

۱۰ برابر شدن قیمت تولید کننده

شاخص قیمت تولیدکننده از عدد ۱۰۰ در ۱۳۹۵ به ۱۰۲۶ در سال ۱۴۰۰ رسیده که نشان میدهد قیمت تولیدکننده بخش معدن در طی ۵ سال ۱۰ برابر شده است و در سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ متاثر از اثر تحریم‌های اقتصادی به ترتیب ۵۹ و ۵۰ و ۸۰ و ۹۳درصد رشد داشته است.

سهم ۹۱ درصدی سنگ آهن، مس و سرب و روی و سهم ۵۲ درصدی استان کرمان در ارزش تولید مواد معدنی در سال ۱۴۰۰

منبع: اقتصادگردان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده