تاریخ: ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۵۹
بازدید: ۸۱
کد خبر: ۲۹۸۰۹۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

صادرات سالیانه از مرز تمرچین پیرانشهر به ۷۶۳ هزار تُن رسید

‌می‌متالز - مدیرکل گمرک تمرچین پیرانشهر گفت: سال گذشته در مجموع ۷۶۳ هزار تُن انواع کالا‌های داخلی به ارزش بیش از ۳۰۰ میلیون دلار از این گمرک صادر شد.

به گزارش می‌متالز، علی اکبر اشرفی روز شنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: این مقدار صادرات کالا از مرز تمرچین پیرانشهر در مقایسه با سال قبل از آن از نظر وزنی ۵۶ درصد و از نظر ارزش ۱۸ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: سال گذشته از مرز تمرچین انواع کالا‌های داخلی شامل مصالح ساختمانی از جمله کاشی و سرامیک، خاک معدنی، آهن آلات و مقطوعات فولادی، میوه و تره‌بار به مقصد اقلیم کردستان عراق صادر شد.

مدیرکل گمرک تمرچین پیرانشهر با اشاره به اینکه سال گذشته واردات از این مرز کاهش پیدا کرده است، ادامه داد: پارسال ۳۲ هزار تُن انواع کالا به ارزش ۶۴ میلیون دلار هم از طریق مرز تمرچین وارد کشور شده بود.

واردات کالا از مرز تمرچین

اشرفی با بیان اینکه انواع لوازم خانگی شامل یخچال، کولر گازی و سایر وسایل برقی از طریق این مرز وارد کشور می‌شود، گفت: سال ۱۴۰۱ واردات کالا از تمرچین در مقایسه با سال قبل از نظر وزنی ۳۲ درصد و از نظر ارزش ریال چهار درصد کاهش پیدا کرد.

علی اکبر اشرفی مدیرکل گمرک تمرچین پیرانشهر

تمرچین مرزی برای ترانزیت کالا

وی اضافه کرد: سال گذشته در زمینه ترانزیت مبدا ۱۹۰ هزار تُن کالا به ارزش ۲۵۵ میلیون دلار از گمرک تمرچین پیرانشهر انجام شد که در مقایسه سال قبل از آن از نظر وزنی ۱۶ درصد و از نظر ارزشی ۳۴ درصد افزایش داشته است.

اشرفی یادآور شد: در این مدت ترانزیت به مقصد عراق نیز ۵۴۳ هزار تُن به ارزش یک میلیارد و ۹۰۰ هزار دلار انجام شد که از نظر وزنی ۱۱۰ درصد و از نظر ارزشی ۲ درصد نسبت به سال ماقبل افزایش پیدا کرد.

تردد مسافر میان ایران و اقلیم کردستان عراق از تمرچین

مدیرکل گمرک تمرچین پیرانشهر در خصوص تردد مسافر از این پایانه مرزی تمرچین تاکید کرد: سال گذشته در مجموع ۶۷۲ هزار مسافر از این پایانه مرزی به سمت کشور عراق و بالعکس تردد کردند که در مقایسه با سال قبل از آن، ۸۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در طول سال ۱۴۰۱ به طور میانگین روزانه یک هزار و ۸۷۰ نفر تردد کردند و ۶۴۰ دستگاه کامیون در گمرک تمرچین پیرانشهر ترخیص شدوی با اشاره به اینکه گمرک تمرچین بعد از رازی در جایگاه دوم در آذربایجان غربی قرار دارد، افزود: در طول سال ۱۴۰۱ به طور میانگین روزانه یک هزار و ۸۷۰ نفر از پایانه مرزی تمرچین تردد کردند و ۶۴۰ دستگاه کامیون از این گمرک ترخیص شدند که این امر نشان از اهمیت و میزان تردد بار و مسافر را در گمرک تمرچین نشان می‌دهد.

تمرچین جدیدترین گذرگاه مرزی برای تردد زائران اربعین

اشرفی اظهار کرد: سال گذشته برای نخستین بار مرز تمرچین پیرانشهر جهت اعزام زائران اربعین حسینی بازگشایی شده بود و تعداد زیادی از زائران استان‌های شمال غرب کشور از طریق این پایانه مرزی به کربلای معلی اعزام شدند.

وی با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه‌ای با حمل و نقل اقلیم کردستان عراق برای انتقال زائران از تمرچین به سلیمانیه و بغداد امضا شده بود، ادامه داد: بسیاری از زائرانی که از مرز تمرچین اعزام شده بودند، رضایت کاملی از این انتخاب خود داشتند.

وی یادآور شد: شورای ساماندهی مرز تمرچین سال گذشته مصوب کرد که این پایانه مرزی به صورت ۲۴ ساعته برای تردد مسافران دایر باشد و همین امر باعث تسهیل در تردد مسافران و گردشگران از این مرز شده است.

توسعه مرز با هدف افزایش صادرات و ترانزیت کالا

وی با اشاره به چشم‌انداز‌های توسعه‌ای مرز تمرچین پیرانشهر در آینده افزود: توسعه این مرز رسمی و بازارچه مرزی آن در سال ۱۴۰۲ و گسترش ترانزیت مرزی به اقلیم کردستان عراق و سایر مناطق این کشور، ترکیه و سایر کشور‌ها از چشم انداز‌های توسعه تمرچین است.

مدیرکل گمرک تمرچین پیرانشهر تاکید کرد: هم اکنون ۲ انباری ویژه به مساحت بیش از پنج هزار مترمربع در دست احداث است که با راه اندازی آن‌ها امکان واردات کالا‌های اختصاصی از جمله پارچه نیز در این گمرک فراهم می‌شود.

وی گفت: با توجه به فاصله زمینی بسیار کم با بازار بکر و جویای انواع کالا در اقلیم کردستان عراق از یک طرف و وجود اشتراکات مذهبی و قومی در ۲ کشور، مرز تمرچین پیرانشهر دارای آینده و چشم انداز بسیار خوبی برای توسعه مراودات اقتصادی بین ۲ کشور ایران و عراق است.

مرز تمرچین در ۱۵ کیلومتری غرب پیرانشهر، جنوب آذربایجان غربی و نقطه مقابل مرز حاج عمران عراق قرار دارد و یکی از نزدیکترین مسیر‌های زمینی جمهوری اسلامی به دریای مدیترانه شرقی است.

این مرز زمینی تا شهر ارومیه، مرکز استان ۱۶۰ کیلومتر فاصله دارد و فاصله نزدیکترین شهر‌ها به این مرز، پیرانشهر در ایران و چومان در عراق است که به ترتیب حدود ۱۱ کیلومتر و ۲۵ کیلومتر با گمرک تمرچین فاصله دارد.
مرز تمرچین پیرانشهر در سال ۱۳۸۶ به عنوان مرز رسمی زمینی شناخته شد و نقش آن در اقتصاد منطقه چشمگیر است.

آذربایجان‌غربی دارای ۶ پایانه مرزی شامل بازرگان در ماکو، رازی خوی و سرو ارومیه در مرز ترکیه، «صنم بلاغی» پلدشت در مرز نخجوان و «تمرچین» پیرانشهر و «کیله» سردشت در مرز عراق است.

در کل کشور ۲۲ پایانه مرزی وجود دارد که حدود یک چهارم آن‌ها در آذربایجان غربی قرار دارد.

منبع: هانا خبر

عناوین برگزیده