تاریخ: ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۰۰
بازدید: ۸۱
کد خبر: ۲۹۸۱۷۲
سرویس خبر : انرژی

آخرین اخبار از بازار نفت/ قیمت طلای سیاه به بیش از ۱۰۰ دلار می‌رسد؟

‌می‌متالز - بازار نفت تحت تاثیر سیاست کاهش عرضه سه میلیون و ۱۶ هزار بشکه اوپک پلاس روند صعودی را دنبال کرد. در همین زمینه بسیاری از کارشناسان چشم‌انداز قیمت نفت را بیش از ۱۰۰ دلار پیش‌بینی می‌کنند.

به گزارش می‌متالز، یکشنبه هفته گذشته اعضای اوپک پلاس در تصمیمی غیرمنتظره توافق کردند که تولید نفت خام را به میزان سه میلیون و ۱۶ هزار بشکه در روز کاهش دهند. این خبر با واکنش‌های زیاد همراه بود و قیمت نفت را در مدار صعودی قرار داد.

در پی اجرای تصمیم اوپک پلاس، اویل پرایس نوشت که نیجریه به عنوان یکی از کشور‌های عضو در اوپک پلاس تولید نفت این کشور در ماه گذشته به یک میلیون ۵۱۷ هزار بشکه در روز رسید که دو درصد نسبت به فوریه کاهش داشته است. همچنین میانگین ماهانه تولید در فوریه افزایش ۳.۵ درصدی داشته است.

این ارقام از کمیسیون تنظیم مقررات بالادستی نفت نیجریه به دست آمده است و انتظارات از افزایش مداوم تولید را خنثی می‌کند. رسانه‌های این کشور کاهش فعلی تولید نفت نیجریه را به علت انفجار خط لوله در اوایل ماه مارس اعلام کردند. این اولین کاهش تولید در صنعت نفت نیجریه در شش ماه گذشته به شمار می‌رود.

همچنین شرکت آرامکوی سعودی، قیمت فروش رسمی نفت در ماه مه به مشتریان قراردادی خود در آسیا و آمریکا را افزایش داد. البته این شرکت به چندین مشتری آسیایی اعلام کرد که با وجود کاهش تولید، حجم قراردادی کامل را دریافت خواهند کرد.

وارن پاترسن، مدیر تحقیقات کالای موسسه مالی ING، در این باره گفت: آن دسته از افرادی که بدبین هستند، مساله دورنمای تقاضا را در پی اعلام این کاهش تولید زیر سوال بردند و کسانی که خوشبین هستند، اکنون بازار محدودتری را در نیمه دوم سال پیش بینی می‌کنند. من در دسته دوم هستم و همچنان می‌بینم که قیمت‌ها از این سطح تا پایان سال بالاتر خواهد رفت.

روند قیمت نفت افزایشی می‌ماند؟

قیمت نفت تحت تاثیر تصمیم کاهش عرضه اوپک پلاس در مدار صعودی قرار گرفت. در لحظه تنظیم این گزارش نیز قیمت نفت با ۰.۲۸ دلار افزایش در محدوده ۸۰.۷۵ دلاری قرار گرفت.

رویترز در گزارشی نوشت که تحلیلگران، کاهش فراتر از انتظار ذخایر نفت خام آمریکا برای دومین هفته پیاپی یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر تقویت قیمت نفت دانستند.

شرکت‌های انرژی ایالات متحده در هفته پیش تعداد دکل‌های نفتی را برای دومین هفته متوالی کاهش دادند. داده‌های بیکر هیوز نشان داد که تعداد دکل‌های حفاری، با دو مورد کاهش به ۵۹۰ رسیده است.

در همین زمینه اریک ناتال، مدیر پورتفولیو، پیش‌بینی کرد که با ادامه این روند قیمت نفت به ۱۰۰ دلار در هر بشکه نیز می‌رسد. شرکت بین‌المللی گلدمن ساکس نیز پیش‌بینی خود از قیمت نفت برنت را تا پنج دلار افزایش داد. بر این اساس قیمت طلای سیاه در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ به ترتیب به ۹۵ دلار و ۱۰۰ دلار در هر بشکه برآورد می‌شود.

در مقابل ادمورس، رئیس بخش تحقیقات کامادیتی موسسه سیتی گروپ، به بلومبرگ گفت: قیمت نفت علیرغم کاهش تولید از سوی اعضای اوپک پلاس به ۱۰۰ دلار در هر بشکه نمی‌رسد، زیرا رشد عرضه ایالات متحده و عدم اعتماد به مسیر رشد تقاضای چین بازار را متعادل نگه می‌دارد. حال باید منتظر ماند و دید بازار نفت چه مسیری را برای ادامه روند قیمتی خود پیش می‌گیرد؟

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده