تاریخ: ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۰۳
بازدید: ۱۴۸
کد خبر: ۲۹۸۲۹۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
دبیر انجمن سنگ آهن ایران عنوان کرد:

دولت به‌جای قیمت‌گذاری در بازار، تنظیم‌گری کند/ دلار نیمایی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی، نرخ بدون مبنایی است

‌می‌متالز - دبیر انجمن سنگ آهن ایران گفت: هر کالایی که بر مبنای این نرخ قیمت گذاری و تعیین شود، قطعا درست نیست و به منزله ورود مستقیم دولت به قیمت‌گذاری محسوب می‌شود.

به گزارش می‌متالز، سعید عسگرزاده ضمن ابراز نارضایتی از اینکه مبنای قیمت زنجیره فولاد نرخ ارز نیمایی است، اظهار داشت: دلار نیمایی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی، نرخ بدون مبنایی است و مشخص نیست بر چه اساسی محاسبه شده است؟

وی گفت: هر کالایی که بر مبنای این نرخ قیمت گذاری و تعیین شود، قطعا درست نیست و به منزله ورود مستقیم دولت به قیمت‌گذاری محسوب می‌شود.

دبیر انجمن سنگ آهن ایران افزود: این نوع قیمت گذاری‌ها فرآیند کسب و کار‌ها را با اخلال روبرو خواهد کرد. در این راستا، صنعت فولاد نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

به عقیده وی، اگر قیمت فولاد با هر نرخی به غیر از نرخ واقعی ارز دلار محاسبه شود، اشتباه است و کسب و کار‌ها را در شرایط غیر واقعی قرار خواهد داد.

عسگرزاده خاطرنشان کرد: عدم تطبیق واقعیت با آن چیزی که در حقیقت اتفاق می‌افتد، باعث ایجاد فساد‌های پیدا و پنهان در حاشیه کسب و کار‌ها خواهد شد و این بخش‌ها را به بیراهه هدایت خواهد کرد.

دبیر انجمن سنگ آهن ایران در ادامه با ارائه پیشنهاداتی برای مدیریت بهتر بازار، گفت: دولت باید به تنظیم گری در مدیریت بازار مشغول و از قیمت گذاری‌های دستوری دور شود و به همان نسبت که قواعد مربوط به بازگشت ارز را برای بخش‌های مختلف صنعتی لحاظ و ابلاغ کرده است، بازار داخل را باید به روش‌های دیگری مدیریت کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دولت ارتباط با ارزآوری می‌تواند برگشت ارز حاصل از صادرات را در بازار‌های مختلف مدیریت کند تا به بهترین شکل این ارزآوری انجام و به چرخه کسب و کار‌ها برگردد.

گفتنی است، وزارت صمت در اسفند ماه سال ۱۴۰۱، مبنای قیمت زنجیره فولاد را قیمت ارز نیمایی اعلام و عرضه‌ها محصولات را از مسیر بورس کالا عنوان کرده بود.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده