تاریخ: ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۱۶
بازدید: ۲۶۴
کد خبر: ۲۹۸۳۸۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازار‌های جهانی هفته معاملاتی جدید را چگونه آغاز کردند

شارژ بهره با گزارش مشاغل

‌می‌متالز - با بازگشایی بازار‌ها در روز گذشته، دلار جهانی روند خود را در محدوده مثبت آغاز کرد. گرچه این شاخص روند پر شتابی را تجربه نکرد، اما به مقاومت خود در حفظ کانال ۱۰۲ واحدی ادامه داد و مانع افزایش قیمت‌های دارایی‌هایی، چون طلا و بیت‌کوین شد. در پی این موضوع، بازار رمزارز‌ها و طلا که در خلاف روند شاخص دلار در حرکت هستند، اندکی تنزل یافتند.

به گزارش می‌متالز، بر این اساس طلا در آغاز روز شاهد افت ۹/ ۰ درصدی بود و به زیر کانال ۲هزار دلاری سقوط کرد. اما در پی افت اندک شاخص دلار این دارایی نیز ۶/ ۰ درصد خود را جبران کرد و توانست در ساعت ۱۵:۳۰به وقت تهران قیمت ۲۰۰۱ دلار را در بازار به ثبت برساند. این در حالی بود که در سوی دیگر بازار‌های جهانی، رمزارز‌ها از جمله بیت‌کوین که در روز‌های اخیر به میانه کانال ۲۸ هزار دلاری صعود کرده بود با مقاومت شاخص دلار در کانال ۱۰۲ واحدی در مسیر نزولی قرار گرفت و در ساعت مذکور با قیمت ۲۸ هزار و ۳۲۳ دلار معامله شد.

این رویداد در روند معاملاتی اتریوم نیز اثر گذار بوده و سبب شد تا دومین دارایی ارزشمند بازار کریپتو به میانه کانال ۱۸۰۰ دلاری تنزل یابد. اما سوال این است که چه عاملی سبب حفظ قدرت دلار جهانی در روز‌های اخیر شد؟ برخی از اقتصاددانان ارشد در بازار‌های آمریکا بر این‌باورند که انتشار گزارش مشاغل آمریکا در ماه مارس این سیگنال مثبت را به شاخص دلار می‌دهد که این بازار کار آمریکا ظرفیت پذیرفتن نرخ‌های بهره بالاتر را دارد؛ زیرا داده‌های شغلی حاکی از آن بود که نرخ بیکاری با کاهش ۱/ ۰ واحد درصدی به ۵/ ۳ درصد رسید و ۲۳۶ هزار شغل جدید نیز در ماه مذکور ایجاد شد. گرچه این ارقام در نگاه اول نسبت به ماه‌های پیشین چندان مطلوب نبود، اما این امر در شرایطی که مقامات فدرال رزرو به سیاست‌های انقباضی خود پایبند بودند و برای نهمین بار بهره را در ماه اخیر افزایش دادند، ظرفیت بالای بازار مشاغل آمریکا را نشان می‌دهد؛ بنابراین کارشناسان در انتظار اتخاذ سیاست‌های پولی انقباضی از سوی کمیته بازار باز فدرال رزرو در ماه‌های آتی هستند.

در پی این امر جو بایدن اعلام کرد: نرخ بیکاری برای مهار افزایش هزینه‌ها و ثبت تورم ۲ درصدی در پایان سال جاری به ۵/ ۴ درصد نیز خواهد رسید. این امر در وهله اول سبب بیکاری عمیق در جامعه خواهد شد، اما این واقعه ادامه‌دار نخواهد بود و در کوتاه مدت قابل جبران است. همچنین گروهی از تحلیل‌گران وال‌استریت نیز افزودند که قدرت مهار تورم در دستان فدرال رزرو است، مقامات این نهاد می‌توانند تورم را مهار کنند، اما این امر در نهایت به کاهش تقاضا و افزایش بیکاری می‌انجامد؛ بنابراین افزایش بیکاری در کوتاه مدت در رشد اقتصاد آمریکا و شکستن مقاومت ۶ درصدی تورم در ماه‌های آتی، اثر چشمگیری خواهد داشت. با توجه به عوامل مذکور باید به این نکته نیز اشاره کرد که داده‌های تورمی در روز‌های آتی منتشر خواهد شد. گزارش تورمی آمریکا می‌تواند به تصمیم‌گیری فدرال رزرو در اتخاذ دوباره سیاست‌های انقباضی و همچنین مقدار آن در ماه‌های آتی کمک بسزایی کند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده