تاریخ: ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۲۱
بازدید: ۱۰۱
کد خبر: ۲۹۸۳۸۴
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
خودروسازان لیست جدیدی منتشر کردند

رشد ۱۰ تا ۴۲ درصدی قیمت خودرو

‌می‌متالز - بعد از ۱۵ ماه تثبیت قیمت کارخانه‌ای خودرو و بیش از یک هفته از زمانی که قرار بود قیمت‌های جدید اعلام شود در نهایت روز گذشته لیست قیمت‌های پایه خودروسازان رونمایی شد که از تغییراتی بین ۱۰ تا ۴۲درصد حکایت دارد. بر این اساس روز یکشنبه محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، در نشستی خبری اعلام کرد که محصولات خودروسازان به طور میانگین ۵/ ۲۹درصد رشد خواهد داشت.

به گزارش می‌متالز، با این وجود لیست قیمت‌ها نشان می‌دهد که قیمت محصولات ایران‌خودرو به طور میانگین ۱/ ۳۴ درصد و محصولات سایپا ۶/ ۲۵ درصد رشد داشته است که میانگین این دو رقم ۵/ ۲۹ درصد است. اما این نکته مغفول مانده که تعداد محصولات ایران‌خودرو بسیار بیشتر از سایپاست و وزن بیشتری دارد که اگر میانگین وزنی آن‌ها را محاسبه کنیم میانگین رشد قیمت حدودا ۳۲ درصد خواهد بود. در این بین بیشتر محصولات ایران‌خودرو و یکی از محصولات سایپا رشد ۴۲ درصدی را ثبت کرده‌اند

پژو ۲۰۷ دستی فرمان برقی، پژو پارس TU۵، پژو پارس سفارشی ELX با موتور TU۵، پژو پارس سال، پژو پارس سفارشی ELX با موتور XU۷P، پژو پارس سال سفارشی با موتور XU۷P، پژو GLX دوگانه‌سوز، دنا پلاس، راناپلاس، رانا پلاس با موتور TU۵P و سقف شیشه‌ای، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و پژو ۲۰۶ تیپ ۳ هاچ‌بک با سقف شیشه‌ای خودرو‌هایی بودند که سقف افزایش ۴۲ درصدی قیمت داشته‌اند. در مقابل دو مدل هایما S۵ و S۷ هیچ رشد قیمتی نداشته و کوییک اتوماتیک با کمترین میزان رشد، ۱۰ درصد افزایش را تجربه کرده است. با این وجود قیمت‌هایی که در لیست منتشر‌شده وجود دارند قیمت‌های پایه هستند و مواردی مثل عوارض و مالیات در آن‌ها محاسبه نشده است.

در اطلاعیه ایران‌خودرو آمده است متناسب با نوع خودرو ۵/ ۱۳ تا ۵/ ۱۶ درصد مالیات ارزش افزوده، شماره‌گذاری و عوارض مربوط به ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو همچنین هزینه ثابت شماره‌گذاری، پست و بیمه شخص ثالث به قیمت پایه اضافه خواهد شد. به محصولات سایپا نیز سه درصد عوارض شهرداری، شش درصد مالیات ارزش افزوده، یک درصد مالیات ماده ۳۰ قانون مالیات ارزش افزوده، یک درصد مالیات شماره‌گذاری، ۵/ ۲ درصد مالیات هوای پاک، چهارمیلیون و ۲۵۰ هزار تومان بیمه شخص ثالث و همین‌طور حدودا ۶۰۰ هزار تومان خدمات شماره‌گذاری، پست و نصب پلاک اضافه می‌شود؛ بنابراین هنوز به طور دقیق قیمت نهایی محصولات مشخص نیست و همه قیمت‌هایی که منشر شده، قیمت پایه محصولات است که باید هزینه‌های جانبی آن اضافه شود تا قیمت نهایی مشخص شود. همچنین در ادامه، قیمتی که با قیمت بازار مقایسه شده قیمت پایه است. احتمالا تا چند روز دیگر قیمت نهایی محصولات در سایت خودروسازان بارگذاری خواهد شد.

جزئیات رشد قیمت

همانطورکه گفته شد سقف افزایش قیمت اعمال‌شده در قیمت‌گذاری جدید خودرو ۴۲ درصد است. پژو ۲۰۷ دستی فرمان برقی با سقف افزایش قیمت از ۱۸۷ میلیون و ۲۷۹ هزار تومان به ۲۶۵ میلیون و ۹۳۶ هزار تومان رسید. قیمت این خودرو در بازار ۷۸۳ میلیون تومان است؛ بنابراین این خودرو همچنان ۱۹۴ درصد ارزان‌تر از بازار توسط تولیدکننده به فروش می‌رسد. پژو ۲۰۷ دستی نیز با درصد رشد قیمت مشابه از ۱۸۱ میلیون و ۳۷۲ هزار تومان به ۲۸۸ میلیون و ۴۷۴ هزار تومان رسید که نسبت به نرخ ۷۶۵ میلیون تومانی بازار همچنان ۱۹۷ درصد ارزان‌تر است. پژو ۲۰۷ دستی با سقف شیشه‌ای که پیش از این ۲۰۵ میلیون و ۴۳۴ هزار تومان بود حالا ۲۸۸ میلیون و ۴۷۴ هزار تومان قیمت‌گذاری شده تا با ۴/ ۴۰ درصد رشد قیمتی، همچنان ۱۸۳ درصد از قیمت بازار که ۸۱۶ میلیون تومان است ارزان‌تر باشد. پژو ۲۰۷ اتوماتیک، اما نسبت به باقی هم‌خانواده‌های خود درصد رشد قیمت کمتری، ۱/ ۲۴ درصد، تجربه کرده است.

این خودرو که از آذرماه سال ۱۴۰۰ به قیمت ۲۸۰‌میلیون و ۷۱۸ هزار تومان به فروش می‌رفت، ۳۴۸ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است که همچنان ۱۸۷ درصد کمتر از قیمت یک‌میلیارد‌تومانی بازار است. مروری بر قیمت‌های جدید پژو پارس داشته باشیم. پژو پارس TU۵ به میزان ۲۱۳ میلیون و هشت‌هزار تومان قیمت‌گذاری شده که ۴۲ درصد افزایش را نسبت به قیمت ۱۵۰ میلیون و پنجاه هزار تومان قبلی نشان می‌دهد که نسبت به قیمت ۷۱۵ میلیون‌تومانی بازار از تفاوت ۲۳۶ درصدی حکایت دارد. پژو پارس سفارشی ELX با موتور TU۵ که پیش از این ۱۸۰ میلیون و ۱۵۳ هزار تومان قیمت داشت، پس از این با قیمت پایه ۲۵۵ میلیون و ۸۱۸ هزار تومان به فروش خواهد رسید که حاکی از رشد ۴۲ درصدی بهای آن دارد. این خودرو در بازار ۷۸۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود؛ بنابراین همچنان قیمت آن در بازار ۲۰۷ درصد بیشتر از کارخانه است. پژو پارس LX سفارشی با موتور TU۵ نیز ۲۲۸ میلیون و ۸۷۴ هزار تومان قیمت‌گذاری شده که نسبت به ۱۶۱ میلیون و ۸۴ هزار تومانی که پیش از این قیمت داشت، ۴۲ درصد رشد را نشان می‌دهد.

قیمت این خودرو در بازار ۷۲۴ میلیون تومان است که نشان می‌دهد شکاف ۲۱۷ درصدی بین قیمت بازار و کارخانه وجود خواهد داشت. پژوپارس سال که یکی از پرطرفدارترین خودرو‌های موجود در بازار است پیش از این ۱۴۴ میلیون و ۱۸۸ هزار تومان قیمت داشت که با قیمت گذاری جدید بهای آن در کارخانه به ۲۰۴ میلیون و ۷۴۷ هزار تومان رسیده که از رشد ۴۲ درصدی قیمت این خودرو حکایت دارد. پژوپارس سال در بازار ۷۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که ۲۴۲ درصد بیشتر از قیمت تعیین‌شده برای کارخانه است.

پژو پارس سفارشی ELX با موتور XU۷P که در بازار ۶۶۵ میلیون تومان است، قیمت کارخانه‌ای ۲۵۹ میلیون و ۵۹۹ هزار تومانی گرفته که ۴۲ درصد بیشتر از قیمت ۱۸۲ میلیون و ۸۱۶ هزار تومانی قبلی و ۱۵۶ درصد کمتر از قیمت بازار است. پژو پارس سال سفارشی با موتور XU۷P آخرین مدلی از پژوپارس است که بررسی می‌کنیم این خودرو که تاکنون ۱۶۱ میلیون و ۴۲۸ هزار تومان فروخته می‌شد اکنون ۲۲۹ میلیون و ۲۲۸ هزار تومان قیمت‌گذاری شده که نشان از رشد ۴۲ درصدی نرخ آن دارد. بهای این خودرو همچنان ۱۶۰ درصد کمتر از قیمت ۵۹۵ میلیون تومانی بازار است.

پژو GLX دوگانه سوز که تنها مدلی از این پژو است که همچنان تولید می‌شود ۱۸۰ میلیون و ۴۹۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. بهای کارخانه‌ای این خودرو پیش از این ۱۲۷ میلیون و ۱۰۵ هزار تومان بود؛ بنابراین این خودرو ۴۲ درصد افزایش قیمت داشته است با این وجود نرخ آن در بازار ۵۱۰ میلیون تومان است که نشان می‌دهد همچنان شکاف ۱۸۳ درصدی بین قیمت کارخانه‌ای و بازار این خودرو وجود دارد.

سری هم به انواع خودروی دنا بزنیم. دنا پلاس که در بازار ۸۱۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود، در قیمت‌گذاری شورای رقابت قیمت آن به ۲۸۱ میلیون و ۴۳۷ هزار تومان رسیده که ۴۲ درصد بیشتر از نرخ ۱۹۸ میلیون و ۱۹۵ هزار تومانی قبلی این خودرو بوده، اما همچنان ۱۸۸ درصد ارزان‌تر از بازار است. دنا توربوشارژ نیز ۳۹۰ میلیون و ۹۸۵ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. قیمت قبلی این خودرو ۲۹۷ میلیون و ۸۸ هزار تومان بود؛ بنابراین درصد رشد قیمت این خودرو ۶/ ۳۱ درصد است. قیمت آن در بازار نیز ۹۲۶ میلیون تومان است که ۱۳۷ درصد گران‌تر از قیمت جدید مصوب است. قیمت دناپلاس اتوماتیک با موتور EF۷-TC که قیمت قبلی آن ۳۴۸ میلیون و ۶۹۵ هزار تومان بود، با تصمیم شورای رقابت به ۴۵۷ میلیون و ۸۹ هزار تومان رسیده تا ۱/ ۳۱ درصد رشد قیمت داشته و فاصله قیمتی ۱۱۷ درصدی با نرخ ۹۹۱ میلیون تومانی بازار داشته باشد.

راناپلاس محصول دیگر ایران‌خودرو است که تغییرات آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم. قیمت این خودرو از ۱۸۶ میلیون و ۴۵۵ هزار تومان به ۲۶۴ میلیون و ۷۶۷ هزار تومان رسیده تا رشد قیمت ۴۲ درصدی را ثبت کند. این خودرو در بازار ۶۱۳ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که ۱۳۲ درصد بیشتر از قیمت مصوب است. رانا پلاس با موتور TU۵P و سقف شیشه‌ای و گیربکس شش‌سرعته دستی نیز ۴۲ درصد رشد قیمت داشته و از ۲۰۰ میلیون و ۱۸۴ هزار تومان به ۲۸۴ میلیون و ۲۶۲ هزار تومان رسیده است. با این وجود بهای این خودرو در بازار ۱۳۹ درصد بیشتر قیمت تصویب‌شده و حدود ۶۷۸ میلیون تومان است.

قیمت سمند سورن گازسوز EF۷ نیز به ۳۱۴ میلیون و ۵۲۲ هزار تومان رسیده است. بهای رسمی این خودرو پیش از این ۲۴۰ میلیون و ۷۱۱ هزار تومان بود؛ بنابراین نرخ رشد قیمت این خودرو ۷/ ۳۰ درصد است که همچنان ۱۲۶ درصد کمتر از قیمت ۷۱۰ میلیون تومانی بازار است. سمند سورن ELX EF۷ هم تقریبا درصد رشد مشابهی داشته و ۹/ ۳۰ درصد گران شده است. پیش از این قیمت این خودرو ۲۱۱ میلیون و ۵۹۹ هزار تومان بود که حالا با تصمیم شورای رقابت قیمت آن به ۲۷۷ میلیون و ۷۸ هزار تومان رسیده است. نرخ این خودرو در بازار ۶۸۰ میلیون تومان یعنی ۱۴۵ درصد بیشتر از قیمت تعیین‌شده است.

تارا، محصول دیگر ایران‌خودرو، پیش از این ۲۵۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت داشت که حالا با مصوبه شورای رقابت، قیمت آن به ۳۲۶ میلیون و ۷۶ هزار تومان رسیده که حاکی از رشد ۲/ ۲۷ درصدی است. این خودرو در بازار ۸۴۰ میلیون تومان است که ۱۵۸ درصد گران‌تر از قیمت اعلام‌شده است. تارا اتوماتیک نیز ۳۶۷ میلیون و ۴۸۴ هزار تومان قیمت داشت که در قیمت‌گذاری جدید بهای آن به ۴۱۶ میلیون و ۲۶۵ هزار تومان رسیده است؛ بنابراین رشد قیمت این خودرو ۳/ ۱۳ درصد بوده است. تارا اتوماتیک در بازار یک میلیارد تومان یعنی ۱۴۰ درصد بیشتر از قیمت پایه اعلام‌شده خرید و فروش می‌شود.

دیگر خودروی پرطرفدار بازار یعنی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با قیمت پایه ۱۳۰ میلیون و ۳۳۲ هزار تومان به فروش می‌رفت که با افزایش صورت‌گرفته قیمت پایه آن، ۱۸۵ میلیون و ۷۱ هزار تومان، ۴۲ درصد رشد را نشان می‌دهد. قیمت پایه اعلام‌شده که عوارض و مالیات و ... نیز به آن اضافه خواهد شد ۲۳۰ درصد کمتر از قیمت ۶۱۰ میلیون تومانی بازار است. پژو ۲۰۶ تیپ ۳ هاچ‌بک با سقف شیشه‌ای نیز ۴۲ درصد رشد را در قیمت پایه خود تجربه کرده و از ۱۵۸ میلیون و ۱۷۶ هزار تومان، به ۲۲۴ میلیون و ۶۱۱ هزار تومان رسیده است که ۱۸۴ درصد کمتر از قیمت ۶۳۸ میلیون تومانی بازار است.

محصولات مونتاژی ایران‌خودرو یعنی هایما S۷ پلاس توربوشارژ اتوماتیک و هایما S۵ توربوشارژ اتوماتیک AT۶ هیچ تغییر قیمتی را تجربه نکرده‌اند و قیمت پایه آن‌ها به منوال گذشته به‌ترتیب ۷۴۲ میلیون و ۲۲۹ هزار تومان و ۷۰۵ میلیون و ۱۷۵ هزار تومان باقی مانده است. به سراغ تغییرات قیمتی محصولات سایپا برویم. بیشترین درصد رشد قیمت بین محصولات این خودروساز بزرگ مربوط به ساینا S است که قیمت پایه آن بدون در نظر گرفتن عوارض و مالیات از ۱۴۶ میلیون و ۵۷۲ هزار تومان به ۲۰۸ میلیون و ۱۳۳ هزار تومان رسیده تا درصد رشد سقف یعنی ۴۲ درصد را تجربه کند.

قیمت این خودرو در بازار ۴۰۳ میلیون تومان یعنی ۹۴ درصد بیشتر از قیمت تعیین‌شده است. کوییک S نیز تقریبا به رشد قیمتی سقف نزدیک شده و با رسیدن به ۲۲۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان از ۱۵۹ میلیون و ۶۹۸ هزار تومان ۴۱ درصد رشد قیمتی را ثبت کرده است. نرخ این خودرو نیز در بازار ۸۶ درصد بیشتر از قیمت تصویبی و حدودا ۴۲۰ میلیون تومان است. کوییک معمولی نیز با ۱۵ درصد رشد قیمت از ۱۴۵ میلیون و ۱۸ هزار تومان به ۱۶۶ میلیون و ۴۶ هزار تومان رسیده است.

کوییک اتوماتیک کمترین میزان افزایش قیمت بین خودرو‌های سایپا را با ۱۰ درصد رشد به خود اختصاص داده است. این خودرو که پیش از این ۲۵۰ میلیون و ۸۶۶ هزار تومان قیمت پایه داشت اکنون ۲۷۵ میلیون و ۹۵۲ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. قیمت این خودرو در بازار ۷۹ درصد گران‌تر یعنی ۴۹۳ میلیون تومان است. آخرین خودرویی که مورد بررسی قرار می‌دهیم محصول دیگر سایپا یعنی شاهین است. این خودرو نیز با ۱۹ درصد رشد قیمت از ۳۰۳ میلیون و ۹۰۷ هزار تومان به ۳۶۰ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان یعنی ۹۶ درصد ارزان‌تر از قیمت ۷۰۵ میلیون تومانی بازار رسیده است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده