تاریخ: ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۰۸
بازدید: ۸۵
کد خبر: ۲۹۸۷۰۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کمبود نقدینگی؛ علت اصلی راکد بودن واحد‌های صنعتی

‌می‌متالز - سال گذشته هزار و ۷۵۱واحد تولیدی و صنعتی غیرفعال با سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰‌هزار میلیارد تومان احیا شده و دوباره به چرخه تولید بازگشتند و ۵۰‌درصد واحد‌های صنعتی غیرفعال، مشکل کمبود نقدینگی دارند.

به گزارش می‌متالز، براساس اعلام مدیران بنگاه‌های اقتصادی راکد کل کشور، ۵۰‌درصد واحد‌های غیرفعال مشکل کمبود نقدینگی، ۱۵‌درصد مشکل نبود تقاضا و بازار، ۴‌درصد مشکل کمبود مواد اولیه، ۴درصد مشکل اختلاف شرکا، ۲‌درصد مشکلات زیرساختی، یک‌درصد مشکلات قضایی، یک‌درصد مشکل تامین ماشین‌آلات و ۲۲‌درصد سایر مشکلات را دارند. آخرین آمار مربوط به احیای واحد‌های غیرفعال صنعتی در داخل و خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی ایران نشان می‌دهد که سال گذشته هزار و ۷۵۱واحد تولیدی و صنعتی غیرفعال با سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰‌هزار میلیارد تومان احیا شده و دوباره به چرخه تولید کشور بازگشتند که از این تعداد هزار و ۲۹۸واحد درون شهرک‌ها و نواحی صنعتی و ۴۵۳واحد خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور بودند. با احیای این واحد‌ها برای ۳۴‌هزار و ۶۷۳ نفر اشتغال‌زایی شده که ۲۴‌هزار و ۲۴۰نفر درون شهرک‌ها و نواحی صنعتی و ۱۰‌هزار و ۴۳۳نفر خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی شاغل شده اند. این میزان، ۸۸‌درصد از برنامه تدوین‌شده برای احیای صنایع کوچک و متوسط در داخل و خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور و ۹۷‌درصد از مجموع اشتغال مورد نظر از محل این برنامه است. همچنین سال گذشته ۲‌هزار و ۵۶۲واحدی که با کمتر از ۵۰‌درصد ظرفیت کار می‌کردند، به بالای ۵۰‌درصد ارتقا پیدا کردند که ۷۸‌درصد هدف تعیین‌شده در این بخش بوده است.

بیشترین واحد احیاشده مربوط به استان تهران با ۲۱۱واحد صنعتی است و پس از آن استان‌های فارس با ۱۵۷واحد و اصفهان با ۱۲۴واحد قرار دارند. کمترین واحد صنعتی احیاشده هم مربوط به استان خوزستان با ۱۲واحد و پس از آن استان‌های کرمانشاه با ۱۸واحد، بوشهر با ۲۱واحد و خراسان‌جنوبی با ۲۴واحد است. همچنین رشته صنایع شیمیایی با ۴۱۲واحد، فلزی با ۳۷۵واحد و غذایی، دارویی و بهداشتی با ۳۰۷واحد، کانی غیرفلزی با ۲۷۸واحد و سلولزی با ۱۵۴واحد به ترتیب بیشترین تعداد راه‌اندازی مجدد واحد‌های صنعتی را از ابتدای امسال به خود اختصاص داده اند که به ترتیب معادل ۲۴، ۲۱، ۱۸، ۱۶ و ۹‌درصد کل واحد‌های احیاشده است. به علاوه ۴‌درصد در صنایع برق و الکترونیک، ۵‌درصد در صنایع نساجی و ۳‌درصد در بخش خدمات فعال هستند. نتیجه طرح پایش واحد‌های صنعتی غیرفعال کل کشور نشان می‌دهد که ۱۲‌هزار و ۶۷واحد راکد، شامل ۶۸۱۴واحد در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی و ۵۲۵۳واحد در خارج از آن‌ها شناسایی شد. از مجموع واحد‌های صنعتی راکد شناسایی‌شده ۶۲‌درصد از طریق شیوه‌های فنی بازفعال‌سازی، امکان راه اندازی مجدد دارند که در صورت تحقق آن، بیش از ۱۶۷‌هزار فرصت شغلی جدید ایجاد خواهد شد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده