تاریخ: ۲۳ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۵:۲۳
بازدید: ۶۰
کد خبر: ۲۹۸۸۲۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

وعده وزیر صنعت برای مهار گرانی

‌می‌متالز - فاطمی امین، پس از حضور در نشست کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت:ما به ۲ قانون نیاز داریم؛ نخست قانون مالیات بر عایدی سرمایه که اکنون مجلس در حال بررسی آن است؛ این مالیات موجب تنظیم‌گری در بازار‌هایی که دلالی و واسطه گری وجود دارد مانند خودرو و مسکن می‌شود. دومین قانون موضوع مالیات بر سود مازاد است.

به گزارش می‌متالز، فاطمی امین، پس از حضور در نشست کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت:ما به ۲ قانون نیاز داریم؛ نخست قانون مالیات بر عایدی سرمایه که اکنون مجلس در حال بررسی آن است؛ این مالیات موجب تنظیم‌گری در بازار‌هایی که دلالی و واسطه گری وجود دارد مانند خودرو و مسکن می‌شود. دومین قانون موضوع مالیات بر سود مازاد است.

وزیر صمت با بیان اینکه برخی کشور‌ها با اجرای قانون مالیات بر سود مازاد گرانی و گران‌فروشی را مهار کرده اند گفت: به زودی پیش نویس لایحه مالیات بر سود مازاد در دستور کار هیأت دولت قرار می‌گیرد.

سید رضا فاطمی امین روز دوشنبه پس از حضور در نشست کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: در این جلسه گزارشی از عملکرد سال قبل در حوزه رشد اقتصادی، اشتغال، سرمایه‌گذاری، صادرات و … ارائه شد؛ اعضای کمیسیون صنایع نگرانی مشترکی داشتند مبنی بر اینکه چه تضمینی وجود دارد رشد سال گذشته تداوم داشته باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: خوشبختانه سال گذشته بخش صنعت، معدن و تجارت رشد بسیار خوبی داشت و رشد خوبی در حوزه تولید رقم خورد به طور مثال رشد پاییز سال گذشته ۱۱.۶ درصد بود که از ابتدای سال ۹۶ بی نظیر بود.

فاطمی امین اضافه کرد: ما یک برنامه برای مهار تورم و یک برنامه برای رشد تولید تدوین کردیم و در این برنامه‌ها سازوکار‌هایی که باید اصلاح شوند، درج شده است؛ در نشست کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز درباره این برنامه‌ها توضیحاتی ارائه و مقرر شد در جلسات آتی کمیسیون این برنامه‌ها به تفصیل تشریح شود. وی تصریح کرد: امیدواریم با برنامه‌هایی که مدون شده رشد خوبی در بخش‌های مختلف در سال گذشته داشتیم تداوم داشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در زمینه مهار تورم و رشد تولید خلأ قانونی وجود دارد، توضیح داد: ما به ۲ قانون نیاز داریم؛ نخست قانون مالیات بر عایدی سرمایه که اکنون مجلس در حال بررسی آن است؛ این مالیات موجب تنظیم‌گری در بازار‌هایی که دلالی و واسطه گری وجود دارد مانند خودرو و مسکن می‌شود.

وی با بیان اینکه دومین قانون موضوع مالیات بر سود مازاد است، ادامه داد: این مالیات در برخی کشور‌ها عملیاتی شده است و به کنترل گرانی و گران فروشی کمک می‌کند؛ پیش نویس این موضوع در وزارتخانه آماده شده و به زودی در دولت مطرح می‌شود و در قالب لایحه به مجلس ارسال خواهد شد؛ این دو ابزار مالیاتی می‌تواند در کنترل و مهار تورم بسیار مؤثر باشد.

منبع: افکار نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده