تاریخ: ۲۵ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۰۱
بازدید: ۱۰۳
کد خبر: ۲۹۸۸۸۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

وصول حقوق دولتی معادن کهگیلویه و بویراحمد ۵۳ درصد افزایش یافت

‌می‌متالز - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: سال ۱۴۰۱، وصول حقوق دولتی معادن استان رشد ۵۳ درصدی داشته است.

به گزارش می‌متالز، کریم روزبهان مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد امروز گفت: سال گذشته بیش از سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان حقوق دولتی از بهره برداران معادن و دارندگان مجوز‌های برداشت مواد معدنی استان وصول شده که این میزان نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۵۳ درصدی را نشان می‌دهد.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰، در مجموع بیش از ۲۴ میلیارد و ۴۰۳ میلیون ریال حقوق دولتی از بهره‌برداران معادن و دارندگان مجوز‌های برداشت موقت مواد معدنی در این استان وصول شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به ایجاد زیرساخت‌های معادن استان، تصریح کرد: سال ۱۴۰۱ زیرساخت بخش معدن را تأمین کردیم؛ تا پیش از این دسترسی به معادن ما سخت بود به همین خاطر در سال گذشته عدد خیلی خوبی را در زیرساخت معادن هزینه کردیم.

روزبهان ابراز کرد: در بخشی از معادن استان به دلیل عدم وجود کارخانجات مربوطه، مجبور به خام‌فروشی هستیم؛ همچون بوکسیت‌هایی که در شهرستان‌های مختلف استان وجود دارد.

وی تاکید کرد: خام فروشی برای استان تنها ضرر است، اما در تلاشیم کارخانجاتی در استان مستقر کنیم که بتوانیم برای این کالا‌ها و معادن ارزش افزوده ایجاد شود.

در حال حاضر ۸۲ پروانه بهره برداری معدن با سرمایه گذاری ۱۰۹۶ میلیارد ریال، اشتغال ۹۲۶ نفر و استخراج اسمی سالیانه حدود پنج هزار و ۵۵۷ میلیون تن در استان دارای اعتبار هستند و کل ذخیره قطعی این معادن، ۱۶۶۱ میلیون تن می‌باشد.

۴۵ فقره از این معادن با ذخیره قطعی ۱۴۳۹ میلیون تن، سرمایه گذاری ۲۴۸ میلیارد ریال، اشتغال ۴۶۸ نفر و استخراج اسمی سالیانه ۳۶۰۰ هزار تن، فعال هستند و ۹ معدن در حال تجهیز و ۲۷ معدن نیز غیرفعال هستند.

۳۶ گواهی کشف، ۱۶ پروانه اکتشاف در حوزه معدن وجود دارد که مهم‌ترین مواد معدنی استان نیز مصالح ساختمانی، بوکسیت، سلستین و فسفات است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده