تاریخ: ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۰۰
بازدید: ۱۲۶
کد خبر: ۲۹۸۹۳۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سهم معدن از سرمایه‌گذاری داخلی/ سنگ آهن جذاب‌ترین مقصد سرمایه‌ها

‌می‌متالز - هر چند ارقام سرمایه گذاری شده در معادن فعال کشور در سال‌های گذشته افت و خیز داشته، اما طی پنج سال اخیر تقریبا هر سال نسبت به سال گذشته سرمایه بیشتری به بخش استخراج مواد معدنی جذب شده است.

به گزارش می‌متالز، مرکز آمار ایران در بخشی از گزارشی که از معادن در حال بهره‌برداری کشور در سال ۱۴۰۰ تهیه کرده شرحی از ارقام سرمایه گذاری شده در این معادن را ارائه کرده است. داده‌های این گزارش از جریان رو به رشد سرمایه گذاری در معادن کشور حکایت دارد. با این حال این جریان رو به رشد در چند سال گذشته همواره به یک میزان نبوده و گاهی نیز با رشد منفی روبه‌رو شده است.

براساس داده‌های منتشرشده در گزارش مرکز آمار ایران، در سال ۱۴۰۰، ۷۸ هزار و ۷۶۵ هزار میلیارد ریال سرمایه در معادن در حال بهره‌برداری خرج شده است و هر چند تنوع مواد معدنی در معادن کشور بالاست و به چند ۱۰ مورد می‌رسد، اما در میان این انواع، معادن سنگ آهن، زغال سنگ و شن و ماسه بیشترین سرمایه را به خود جذب کرده‌اند.

در سال ۱۴۰۰، ۲۵ هزار و ۵۲۹ میلیارد ریال در معادن سنگ آهن، ۱۱ هزار و ۹۷۵ هزار ریال در معادن زغال سنگ و ۸۶۶۷ میلیارد ریال در معادن شن و ماسه سرمایه گذاری شد.

از نظر جغرافیایی نیز استان‌های یزد، خراسان جنوبی و خراسان رضوی به ترتیب بیشترین سرمایه‌گذاری‌ها را داشتند. در سال ۱۴۰۰، ۱۳ هزار و ۴۳۳ میلیارد ریال در معادن در حال بهره‌برداری یزد، ۱۱ هزار و ۲۳۹ میلیارد ریال در خراسان جنوبی و ۷۵۹۹ میلیارد ریال در معادن خراسان رضوی سرمایه گذاری شد.

سنگ آهن جذاب‌ترین محل سرمایه‌گذاری

پیش‌تر اشاره شد که رقم کل سرمایه گذاری در معادن کشور در سال ۱۴۰۰، ۷۸ هزار و ۷۶۵ میلیارد ریال بود. از این رقم، ۵۵ هزار و ۴۹۳ میلیارد ریال برای ماشین‌آلات، ابزار و وسایل کار بادوام، ۶۱۰۶ میلیارد ریال برای وسایل نقلیه، ۲۴۶۰ میلیارد ریال برای لوازم و تجهیزات اداری، ۷۸۱۲ میلیارد ریال برای ساختمان و تاسیسات (بدون زمین) خرج شد و ۱۵۰۱ میلیارد ریال به راه اختصاصی، ۳۳۷۱ میلیارد ریال به توسعه و اکتشاف، حدود ۱۵۱ میلیارد ریال مربوط به نرم‌افزار‌های رایانه‌ای و ۱۵۱۱ میلیارد ریال نیز به سایر موارد اختصاص پیدا کرد. این ارقام نشان می‌دهد که در معدنکاری بیشترین سرمایه برای تامین ماشین‌آلات خرج می‌شود.

افزون بر این‌ها از کل رقم سرمایه گذاری شده در معادن در حال بهره‌برداری کشور در سال ۱۴۰۰، ۳۳ درصد به استخراج سنگ آهن، ۱۵ درصد به استخراج زغال سنگ خشک، ۱۱ درصد به استخراج شن و ماسه، ۱۰ درصد به استخراج سنگ‌های تزیینی و شش درصد به استخراج سنگ طلا اختصاص یافت. ۲۵ درصد دیگر هم صرف استخراج مواد معدنی غیر از پنج مورد اشاره شده، شد.

دلیل تفاوت چشمگیر سرمایه‌گذاری در معادن سنگ آهن نسبت به دیگر معادن، سیر صعودی است که در تولید فولاد ایران پیش گرفته شده و این امر نیاز به سنگ آهن را در جایگاه ماده اولیه تولید این کالا بالا برده است.

نمودار زیر نیز ارزش سرمایه گذاری در معادن کشور را در بازه زمانی ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ نمایش می‌دهد و گویای افزایش سالانه رقم سرمایه گذاری شده در بیشتر سال‌هاست. درصد رشد سرمایه گذاری در معادن در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰، به ترتیب ۳۰.۸، ۶.۵، ۱۰.۲-، ۵۶.۲، ۸۰.۳ و ۴۳.۶ درصد بوده است. این ارقام هر چند با افت و خیز همراه بود، اما بیشتر رشد مثبت را تجربه کرده تا منفی.

سهم معدن از سرمایه‌گذاری داخلی/ سنگ آهن جذاب‌ترین مقصد سرمایه‌ها

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده