تاریخ: ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۴۹
بازدید: ۱۰۱
کد خبر: ۲۹۹۳۵۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

شاید بورس را کمتر اذیت کنند!

‌می‌متالز - سهامداران از روز‌های رخوت انگیز بورس فاصله گرفته‌اند و حالا به نقطه‌ای رسیده‌اند که می‌توانند با امید بیشتری در این بازار دست به معامله بزنند.

به گزارش می‌متالز، اگر در ۳۱ ماه گذشته بازی در بورس بازی با آتش تلقی می‌شد هم‌اکنون این بازار به یکی از جذاب‌ترین بازار‌های دارایی مبدل شده است. با این حال برخی از سهامداران همچنان نسبت به روند صعودی شاخص دل خوشی ندارند. در روز‌های گذشته و همزمان با صعود‌های پی‌درپی نماگر‌های بورسی برخی از سهامداران در این مورد ابراز نارضایتی کردند.

این عده مصرانه تاکید می‌کنند که «زمانی می‌توان از صعودی بودن بورس رضایت داشت که افزایش بهای سهام نسبت به سال قبل حداقل ۶۰ درصد افزایش داشته باشد. چرا که در غیر این صورت و با تورم ۶۰ درصدی عملا سرمایه فعالان اقتصادی آب رفته است.» در آن سوی این اظهارات، کارشناسان بورسی قرار دارند که فارغ از مباحث ادامه‌دار مرتبط با مقایسه شاخص کنونی و تفاوت‌های آن با شاخص ۹۹ معتقدند که بازار سهام در وضعیتی قرار دارد که با جذب نقدینگی می‌تواند جلوی تورم را بگیرد. در همین رابطه همایون دارابی کارشناس اقتصادی نوشت: «هدایت نقدینگی به سمت بازار سهام و اوراق یکی از بهترین روش‌ها برای مهار تورم و جلوگیری از تمرکز تورم بر بازار کالا‌های مورد نیاز مردم است. هدایت دقیق بورس می‌تواند به دولت فرصت لازم برای فراهم کردن ابزار‌های دیگر کاهش تورم را بدهد. هر مشکل را باید از مسیر درست و معقول آن حل کرد.»

یکی دیگر از مباحثی که در روز‌های اخیر نقل محافل فعالان بورسی بود موضوع «کد به کد» کردن بود. یکی از کارشناسان بازار سرمایه در همین مورد در توییتر نوشت: «یکی از حرف‌هایی که در این روز‌ها در مورد نماد‌های کوچک بورس زده می‌شود، کد به کد کردن سهام از کد حقوقی به حقیقی است. حداقل در چند نماد مشخص شده که حقوقی مجبور به فروش بوده و وقتی تقاضا را روی تابلو دیده، اقدام به عرضه کرده است. اما افراد سودجو برای فریب مردم حرف از کد به کد می‌زنند.» خداحافظی مسعود میرکاظمی با ریاست سازمان برنامه و بودجه نیز از آن دسته خبر‌هایی بود که واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشت. برخی تغییرات جدید را به نفع بازار ارزیابی کردند. داوود منظور، سکاندار جدید سازمان برنامه و بودجه، در سال ۹۳ عضو هیات‌مدیره بورس انرژی بوده و در سال ۱۴۰۱ به معافیت صندوق‌های فیکس از پرداخت مالیات اشخاص حقوقی رای مثبت داده است.

این موضوع باعث شده برخی سهامداران انتصاب وی را به نفع بازار بدانند. حتی یک کاربر در همین مورد نوشت: «شاید سازمان برنامه و بودجه در دوران ریاست داود منظور به اندازه قبل بازار سرمایه را اذیت نکند.» در هفته گذشته بحث در مورد مقایسه شاخص دو‌میلیونی ۱۴۰۲ و ۹۹ داغ بود. دو گروه از سهامداران قدیمی و جدید در دو سوی این دوئل قرار دارند که هیچ کدام از طرفین از مواضع خود کوتاه نمی‌آیند. گروه اول گرچه خود را مالباخته می‌دانند و شرایط بازار را با قیمت دلار ۹۹ و نرخ تورم مقایسه می‌کنند، اما همچنان در بازار فعالیت می‌کنند و حاضر نیستند دست خالی از بازار بیرون بروند. جنجال این دو دسته، تماشاچیان زیادی دارد. به نظر می‌رسد بازار در روز‌هایی که روی خوش خود را به سرمایه‌گذاران نشان می‌دهد جذاب‌تر از قبل نیز دنبال شود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده