تاریخ: ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۳۸
بازدید: ۱۷۵
کد خبر: ۲۹۹۶۵۴
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

سایت‌های اینترنتی خودرو باید مالکیت فروشنده و انجام معامله را احراز کنند

‌می‌متالز - پلتفرم‌ها و سایت‌های اینترنتی معاملات خودرو، باید مالکیت فروشنده و انجام معامله را احراز کنند و در غیر این صورت به قیمت سازی متهم خواهند شد.

به گزارش می‌متالز، روز دوشنبه، در رویداد پایش پیشرفت پروژه شفافیت فروشگاهی، گزارش اتصال سایت‌های اینترنتی معاملات خودرو به سامانه معاملات خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت و تعویض پلاک نیروی انتظامی به وزیر صنعت معدن تجارت ارائه شد.

براساس این گزارش، از این پس سایت‌های اینترنتی و کلیه فعالان زنجیره معاملات خودرو، که انواع خدمات را به مردم ارایه می‌کنند، می‌توانند از احراز مالکیت فروشنده مطمئن شوند تا بتوانند شرایط شفاف برای معاملات خودرو را فراهم کنند؛ همچنین اطلاعات معاملات انجام شده را به سامانه معاملات خودرو وزارت صمت ارسال کنند.

در این رویداد که با حضور «رضا فاطمی امین» وزیر صمت، صاحبان فروشگاه‌های اینترنتی و دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد، پلتفرم‌ها فعال در این حوزه نظیر دیوار، راهبر و هایپرکار گزارش اقدامات خود را ارائه کردند.

همچنین مرکز توسعه تجارت الکترونیکی کشور، نحوه اتصال به سامانه‌های نیروی انتظامی و ارائه خدمات زیرساختی نظیر امضای دیجیتال و احراز مالکیت را به کسب و کار‌های تجارت الکترونیکی کشور تشریح کرد.

«سیدرضا فاطمی امین» وزیر صنعت معدن تجارت در این رویداد گفت: مشکل ما در معاملات خودرو این است که اولا مشخص نیست کسی که مشخصات خودرویی را برای فروش در سایت اینترنتی قرار داده، مالکیت دارد یا نه و ثانیا پیشنهاد قیمت توسط فروشنده به این معنی نیست که خریدار قیمت را قبول کرده و معامله انجام شده است؛ لذا اینکه احراز مالکیت و انجام معامله رصد شود، بسیار مهم است که در این زمینه پلیس راهور باید وظیفه قانونی خود را انجام دهد و بر اساس سامانه معاملات خودرو تعویض پلاک را انجام دهد که این کار در شرف انجام است.

سامانه شفافیت فروشگاهی ۳۰ بهمن سال گذشته بوده و اکنون ۹ هزار و ۶۰۰ فروشگاه در حال تبادل داده با سامانه شفافیت هستند.

در حوزه دفتر خدمات عمومی این سامانه مباحثی مانند تبادل اطلاعات با مجموعه‌ها و فعالین اقتصادی برای پیوستن به سامانه، توسعه داشبورد‌هایی که از گزارش‌های مردمی ارسال می‌شود و دیگری زیرساخت‌های پروژه را دنبال کردیم.

در لایه تولید داشبورد‌ها در این پروژه، مهم‌ترین قسمت داشبوردی برای وضعیت فروش محصولات در کل کشور را رصد می‌کنند. داشبورد دیگر روند تامین کالا در زمان‌های مختلف و رویت گران‌فروشی است. به این واسطه بازرسی‌های حضوری به کمترین حد خود می‌رسد. علاوه بر این داشبورد‌هایی نیز طراحی شده‌اند که روزانه ۱۰ هزار کالای مختلف، پراکندگی جغرافیایی آن و میزان و حجم فروش آن در کشور در حال رصد است.

این سامانه ۲ کارکرد دارد؛ نخست این که آمار وضعیت پخش کالا را شفاف می‌کند و دیگر این که نشان می‌دهد از کالایی که به فروشگاه تحویل شده چه تعداد و با چه قیمتی فروخته شده است. این سامانه همچنین فرایند‌ها و الگو‌های خرید را مشخص کرده و علاوه بر آن داده‌های کلانی را در دسترس ما قرار می‌دهد تا با استفاده از آن بتوان وضعیت بازار را بررسی کرد.

منبع: اگزیم نیوز

عناوین برگزیده