تاریخ: ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۰۵
بازدید: ۹۳
کد خبر: ۲۹۹۷۷۰
مدیرکل راه و شهرسازی لرستان خبرداد؛

تامین ۲۵ هزار میلیارد تومان برای راه آهن استان/ خط ریلی خرم آباد – پلدختر احداث می‌شود

‌می‌متالز - مدیرکل راه و شهرسازی لرستان با اشاره به احداث خس ریلی خرم آباد - پلدختر گفت: با سفر سال ۱۴۰۰ رئیس جمهور ۲۵ هزار میلیارد تومان منابع مالی آن تامین شده است.

به گزارش می‌متالز، وحید کرم الهی در نشست با خبرنگاران با بیان اینکه ۱۴۸ هزار لرستانی در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند، اظهار داشت: ۴۰ هزار نفر آنان تایید و یک هزار و ۶۰۲ هکتار زمین برای این افراد نیاز است.

وی با بیان اینکه در مجموع سهم کلی مسکن شهری، روستایی، فرسوده و خودمالکی در لرستان ۱۱۶ هزار واحد و تکلیف اولیه بر اساس تامین زمین برای ۸۸ هزار واحد است تصریح کرد: معرفی زمین‌های مازاد توسط دستگاه‌های اجرایی قانون است، اما دستگاه‌های اجرایی استان هیچگونه همکاری در این زمینه نداشتند و اداره کل راه و شهرسازی در شناسایی این اراضی پیشگام شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان گفت: یک هزار و ۶۲ هکتار زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در این استان نیاز است که تاکنون ۲۱۹ هکتار تامین شده و برای اجرای مابقی طرح کسری زیمن در استان وجود دارد.

کرم الهی با اشاره به امضای تفاهم نامه بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این مورد گفت: در مورد دانشگاه لرستان نیز کارغیرقانونی صورت نگرفته و پیش از این نیز ۱۵ هکتار اراضی این دانشگاه به مسکن مهر تبدیل و سند آن صادر شده است.

وی اظهار داشت: شورای عالی شهرسازی و معماری در سال ۱۳۶۷ زمین مورد نیاز نهاد‌هایی مانند دانشگاه، مدارس و بیمارستان‌ها را مشخص و تصویب کرده و به ازای هر دانشجو با احتساب خوابگاه، برای فضای آموزشی، کلاس و فضای ورزشی ۱۰۵ متر مربع سرانه تعیین شده است که دانشگاه لرستان هشت تا نه هزار دانشجو دارد و یا فرض اینکه همه خوابگاه‌ها در زمین‌های درون دانشگاه مستقر باشند ۸۰ تا ۹۰ هکتار زمین نیاز دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی لرستان گفت: برای اولین بار وزارت راه و شهرسازی متقاعد و قراردادی برای ایجاد شهر یا شهرک جدید خرم آباد با شرکت عمران شهر‌های جدید منعقد کرده است.

کرم الهی با اشاره به اینکه این طرح در حال مطالعه است ادامه داد: ایجاد شهر یا شهرک جدید با همکاری ارتش جمهوری اسلامی و بر اساس ضوابط فنی و شهرسازی خواهد بود که چنانچه در منطقه " سراب یاس" یا "۶۰ متری" خرم آباد به نتیجه برسد، راه وشهرسازی نیز این منطقه را اولویت اول خود خواهد کرد.

وی افزود: هم اکنون باید برای ۱۵ هزار و ۵۰۰ نفر متقاضی مسکن ملی در لرستان زمین تامین شود در حالیکه راه و شهرسازی تاکنون موفق به شناسایی و تامین زمین برای حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر شده است بنابراین افرادی که تاکنون پیامک واریز برای آن‌ها ارسال نشده است نگران نباشند، چراکه آورده افراد قبل از تعیین تکلیف زمین دریافت نخواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان با اشاره به وضعیت صدور سند برای خانه‌های ساخته شده در اراضی ملی و مناطق حاشیه نشین شهر‌ها گفت: افرادی که تا ۹۴ در اراضی ملی و سکونتگاه‌های رسمی اقدام به ساخت مسکن کرده اند، می‌توانند نسبت به پرداخت هزینه زمین و اخذ سند اقدام کنند که تاکنون یکهزار پرونده در این راستا تشکیل شده است.

کرم الهی با بیان اینکه اجرای این طرح ریلی در استان شتاب می‌گیرد ادامه داد:با سفر سال ۱۴۰۰ رییس جمهور نیز، ۲۵ هزار میلیارد تومان منابع مالی آن تامین شده است که قطعه ریلی خرم آباد – پلدختر نیز فعال می‌شود.

وی اضافه کرد: ۹ کیلومتر باقی مانده از محور ازنا - شارند نیزتا نیمه نخست ۱۴۰۳ در محدوده لرستان به اتمام می‌رسد و ورزشگاه ۱۵ هزار نفری خرم آباد نیز در صورت تامین اعتبار حدود ۸۰ میلیارد تومان در سفر دوم رییس جمهور به استان آماده افتتاح خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان تصریح کرد: تغییر شاخص‌ها بیانگر انجام خدمات گسترده جمهوری اسلامی است به نحوی که قبل از انقلاب آزادراه، راه روستایی آسفالته و راه اصلی چهار خطه در استان وجود نداشت، اما اکنون ۱۷۲کیلومتر آزادراه، ۴۸۰ کیلومتر راه اصلی چهار خطه، ۶۶۰ کیلومتر راه اصلی، ۵۷۰ کیلومتر راه فرعی، ۶ هزار و ۱۲۰ کیلومتر راه روستایی شامل چهار هزار و ۲۲۰ کیلومتر آسفالت و مابقی شوسه، زیر بار ترافیک است.

وی ادامه داد: عملیات چهار خطه کردن جاده ۸۷ کیلومتری خرم آباد به کوهدشت از سال ۸۶ آغاز شده و هم اکنون تنها ۱۳ کیلومتر از این مسیر باقی مانده است که در ۲ قطعه هشت کیلومتری از خروجی خرم آباد با۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی و قطعه مربوط به حذف واریانت چنار در حال اجرا است.

منبع: خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

عناوین برگزیده