تاریخ: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۵۸
بازدید: ۵۱
کد خبر: ۲۹۹۸۷۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت:

صدور کارت بازرگانی در خراسان شمالی ۱۵/۶ درصد افزایش یافت

‌می‌متالز - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: پارسال ۷۴ فقره کارت بازرگانی در استان صادر شد که این رقم نسبت به سال ماقبل ۱۵.۶ درصد افزایش یافت.

به گزارش می‌متالز، حسین حاجی بگلو اظهار کرد: کارت‌های بازرگانی برای واحد‌های غیر تولیدی یکساله و برای واحد‌های تولیدی پنج ساله صادر می‌شود.

وی افزود: همچنین پارسال ۴۹ فقره کارت بازرگانی استان تمدید شد که این رقم نسبت به سال ماقبل ۱۳.۹ درصد افزایش دارد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه پارسال ۲۱۵ میلیون دلار کالا از این استان صادر شد گفت: این رقم نسبت به سال ماقبل ۲۴.۲۷ درصد افزایش یافت.

وی اظهار کرد: در این مدت ۳۸۷ هزار تن کالا از استان صادر شد که به لحاظ وزنی یک دهم درصد نسبت به سال ماقبل کاهش داشته است.

حاجی بگلو درباره دلیل افزایش میزان صادرات کالا از استان گفت: خوشبختانه دولت سیزدهم توجه ویژه به رونق صادرات دارد و تلاش‌های خوبی برای افزایش و تقویت ارتباط با کشور‌های همسایه انجام شده استکه در این باره تقویت ارتباط تجاری با کشور‌های همسایه یکی از اولویت‌های اصلی دولت است.

وی گفت: افزایش اقلام صادراتی در سبد صادراتی یکی دیگر از دلایل افزایش صادرات در استان در سال گذشته است به طوری که زعفران به عنوان یکی از محصولات کشاورزی به این اقلام افزوده شد.

وی درباره اعزام و پذیرش هیات تجاری در سال گذشته اظهار کرد: اعزام هیات تجاری و بازاریابی با سرپرستی استاندار به کشور ترکمنستان و حمایت از صادرکنندگان استان و همچنین اعزام هیات تجاری متشکل از تجار استان به کشور روسیه از اقدامات موثر برای افزایش صادرات کالا از استان است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی با اشاره به پذیرش هیات تجاری و بازاریابی از کشور بنگلادش افزود: اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری یک اقدام ارزشمند دولت در زمینه مراودات بازرگانی است.

استان خراسان شمالی با داشتن واحد‌های بزرگ صنعتی، چون پتروشیمی، فولاد و لوله گستر اسفراین و آلومینای جاجرم در رتبه هفدهم استان‌های برخوردار از واحد‌های بزرگ صنعتی قرار دارد و حدود ۴۰۰ واحد صنعتی کوچک نیز در این استان فعال است که حدود چهار هزار نفر در آن اشتغال دارند.

خراسان شمالی با ۲۶ کشور دنیا مراوده تجاری دارد.

منبع: عصر اترک

عناوین برگزیده