تاریخ: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۳۷
بازدید: ۱۴۱
کد خبر: ۲۹۹۹۴۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دستِ کوتاه سکه‌بازان از بازار کم رونق دلار

‌می‌متالز - قیمت طلا و سکه امروز برخلاف افزایش ۳۰۰ تومانی دلار کاهش قیمت داشت. این افت در بازار فلز گرانبها برخلاف انتظار سکه‌بازان افزایشی بود.

به گزارش می‌متالز، قیمت طلا و سکه با شروع اولین روز کاری در اردیبهشت‌ماه با روند کاهشی آغاز به کار کرد. در صورتی که افزایشی‌های بازار امید داشتند در دومین ماه سال رونق به بازار‌های مالی برگردد؛ اما قیمت در بازار فلز گرانبها از ریزش قیمت انس جهانی طلا تبعت کرد.

دستِ کوتاه سکه‌بازان از بازار کم رونق دلار

در روز‌های گذشته تحلیلگران اقتصادی شانس بازار طلایی را برای صعود، وابسته به رشد قیمت دلار می‌دانستند. امروز با وجودی که قیمت دلار نتوانست خطِ قرمز ۵۲ هزار تومانی دولتی را بشکند؛ اما افزایش قیمتی در حدود ۳۰۰ تومانی داشت. این سیگنال نتوانست مانعی بر افت قیمت در بازار فلز گرانبها باشد.

گفتنی است انس جهانی طلا بیش از ۶ روز است محدوده ۲۰۰۰ دلاری را از دست داده است و اکنون با قیمت ۱۹۸۱ دلار مبادله می‌شود.

ریزش قیمت بعید است

بازار دلار و انس جهانی پیوسته به قیمت طلا و سکه جهت می‌دهد؛ این موضوعی است که از سوی تحلیلگران اقتصادی همواره تاکید شده است. میثم رادپور کارشناس اقتصادی نیز با اشاره به این موضوع گفت: «در حال حاضر شاهد تورم ۵۰ درصدی در کشور هستیم و اگر این تورم ادامه پیدا کند بعد از هشت سال قیمت ارز ۲۶ برابر خواهد شد. مساله این است که تورم‌های ۲۰ درصدی قابل تحمل بودند. منتها پول و نظامات پولی عموما در مقابل تداوم تورم‌های بزرگ دوام نمی‌آورند.»

وی به رشد قیمت طلا و سکه در ماه‌های آینده اشاره کرد و گفت: «موید این موضوع نیز پایان دولت دوازدهم است. در آن زمان قیمت ارز هفت برابر شده بود. طلا و سکه و سایر دارایی‌ها هم چند برابر شدند. این در حالی بود که تورم نهایتا ۲۴ درصد بود، اما در زمان ریاست جمهوری فعلی تورم ۵۰ درصد است.»

رادپور با بیان اینکه نباید تاثیر برجام بر قیمت طلا و سکه را نادیده گرفت افزود: «برجام شبیه ترمز عمل می‌کند، ولی مشکلات اقتصاد ایران با ساختار حالِ حاضر، با برجام حل نمی‌شود. این در حالی است که ریزش قیمت‌ها در بازار‌های مالی در ادامه سال بعید است.»

وی تاکید کرد: «توافق برجام از انتظارات تورمی می‌کاهد و موج تقاضا را کاهشی می‌کند، ولی مشکل اقتصاد ما را حل نمی‌کند. ممکن است تورم ۵۰ درصدی تنها چند صباحی به خاطر سیگنال‌های مثبت برجامی کوچک‌تر شود، ولی ادامه خواهد یافت.»

شنای خلاف جهت سکه بهار

از صبح امروز دوشنبه چهارم اردیبهشت ۱۴۰۲ قیمت سکه با کاهش باز شد. در لحظه نگارش این گزارش سکه ۱۸۵ هزار تومان کاهش داشت و با قیمت ۳۱ میلیون و ۴۰۱ هزار تومان معامله شد.

امروز سکه بهار تنها قطعه‌ای بود که کاهش قیمت نداشت. این قطعه در روز‌های پایانی هفته گذشته نیز میان کاهش و افزایش قیمت سرگردان بود. امروز سکه بهار با قیمت ۲۸ میلیون و ۴۹۹ هزار تومان معامله شد.

نیم سکه امروز ۱۰۰ هزار تومان کاهش قیمت داشت و به قیمت ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید. قیمت ربع سکه ۷۰ هزار تومان رشد داشت و با قیمت ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد.

سکه گرمی پرچمدار بیشترین کاهش

امروز قیمت سکه گرمی بیشترین کاهش قیمت را در خانواده سکه‌ها داشت. این قطعه با کاهش ۲۰۰ هزار تومانی قیمت با رقم ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد.

قیمت طلا امروز کاهشی بود. در لحظه نگارش این گزارش قیمت هر مثقال طلا کاهش ۱۷۷ هزار تومانی داشت و به قیمت ۱۱ میلیون و ۱۰۶ هزار تومان رسید. هر گرم طلا نیز ۴۱ هزار تومان ارزان شد و با قیمت دو میلیون و ۵۶۲ هزار تومان معامله شد.

امروز طلای دست دوم نیز کاهش ۴۱ هزار تومانی داشت و با قیمت دو میلیون و ۵۲۸ هزار تومان معامله شد.

در لحظه تنظیم این گزارش روند قیمت حباب سکه در تمام قطعات به غیر از سکه بهار کاهش داشت. حباب سکه گرمی با ۱۸۸ هزار تومان کاهش، بیشترین مقدار حباب را از دست داد.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده