تاریخ: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۱۳
بازدید: ۳۴۱
کد خبر: ۲۹۹۹۶۷
سرویس خبر : محیط زیست
با الزام محیط زیست و دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان لرستان

آغاز بزرگترین پروژه زیست محیطی غرب کشور در کارخانه سیمان

‌می‌متالز - بزرگترین پروژه زیست محیطی غرب کشور در کارخانه سیمان شهرستان دورود با الزام محیط زیست و دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان لرستان فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش می‌متالز، با توجه به مشکلات و آلودگی شدید زیست محیطی ناشی از فعالیت فاز ۳ کارخانه سیمان شهرستان دورود و ایجاد تهدید علیه بهداشت عمومی، شاهون وند دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، سالاروند مدیر کل حفاظت محیط زیست و جعفری مدیرکل صمت استان در معیت پیرهادی سرپرست فرمانداری شهرستان دورود، دادستان و روسای ادارات محیط زیست، بهداشت و صمت شهرستان در ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۲ از کارخانه سیمان شهرستان دورود بازدید و از نزدیک به همراه مدیرعامل، رئیس کارخانه و کارشناسان مربوطه در جریان روند چگونگی مرتفع نمودن مشکلات زیست محیطی و رفع آلودگی‌های کارخانه به ویژه روند پیگیری اجرای فیلتراسیون مناسب واحد ۳ این کارخانه و همچنین رفع سایر آلودگی و نوع برداشت از معدن آن قرار گرفتند.

در این بازدید پس از ارائه گزارش توسط ساکی مدیرعامل کارخانه و اظهار نظر مدیران استانی و شهرستانی مقرر گردید؛ هفته اول اردیبهشت مناقصه ساخت فیلتر مناسب جهت رفع آلودگی گرد و غبار کارخانه برگزار و نتیجه به فرمانداری، دادستانی، محیط زیست، سازمان صمت و بهداشت اعلام و سپس برنامه زمان بندی ساخت فیلتر در کوتاه‌ترین زمان ممکن به محیط زیست و دستگاه‌های مربوطه ارسال شود و مسوولین کارخانه به صورت ماهانه گزارش پیشرفت کار را از طریق مقتضی اطلاع رسانی نمایند و هر سه ماه یکبار جلسات مربوطه جهت پیگری روند اجرای پروژه فیلتراسیون واحد شماره ۳ و برطرف کردن مشکلات احتمالی برگزار شود، اولین جلسه در پایان خردادماه انجام و به صورت فصلی و مستمر این جلسات تا اتمام پروژه رفع آلودگی گرد و غبار کارخانه برگزار گردند.

همچنین مقرر شد؛ در کوتاه مدت فیلتر‌های غبارگیر موجود کارخانه بهسازی و کلیه نواقص آن‌ها برطرف و به صورت دائم در مدار قرار گیرند و در صورت هر گونه نقص فنی احتمالی با انجام تمهیدات مناسب از آلودگی هوای شهر جلوگیری و نسبت به تعطیلی کارخانه تا رفع نقص‌های مربوطه به منظور سلامت شهروندان اقدام نمایند و به صورت مستمر اطلاعات سیستم پایش برخط (آنلاین) هوای کارخانه به مرکز پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان لرستان ارسال شود.

در خصوص نحوه برداشت از معدن کارخانه و به منظور جلوگیری از هر گونه آلودگی مقرر شد؛ برداشت از معدن به سمت شرق و خلاف جهت جاده همجوار و پارک جنگلی و به صورت پلکانی در دستور کار مسوولین کارخانه قرار گیرد و محیط زیست بر این مهم نظارت نماید.

در ادامه دکتر شاهون وند دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان ضمن تاکید بر رعایت ضوابط زیست محیطی با توجه بر شعار سال توسط مقام معظم رهبری (مهار تورم و رشد تولید) خواستار همدلی و همکاری مسوولین جهت دستیابی به اهداف توسعه پایدار با ارائه نظرات، پیشنهادات و راهکار‌های مناسب و تبادل اطلاعات کارشناسی در این زمینه شدند.

شاهون وند گفت؛ رعایت ملاحظات زیست‌محیطی جهت حفظ بهداشت و سلامت شهروندان یک الزام قانونی است که بایستی به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد و همزمان ضمن کمک به روند فعالیت کارخانه اقدامات اصلاحی در جهت کاهش اثرات زیانبار زیست محیطی انجام شوند.

در پایان برای رفع کامل آلودگی این کارخانه بعد از حدود ۲۰ سال عملیات برون سپاری برای ایجاد فیلتراسیون به مبلغ تقریبی بیش از ۲۵۰۰ میلیارد ریال در دستور کار قرار گرفت. در مرحله اول مناقصه واگذاری به مشاور برای مطالعات و طراحی فیلتراسیون به مبلغ ۴۰۰ میلیارد ریال انجام شد و نتایج برای شروع عملیات اجرایی و واگذاری به پیمانکار تا پایان شهریور ماه سال جاری در دستور کار قرار گرفت.

لازم به ذکر است برای اجرای این پروژه که یکی از بزرگترین پروژه‌های رفع آلودگی صنعتی در کشور محسوب می‌شود، مدیران کل حفاظت محیط زیست و صمت استان لرستان به منظور استفاده کارخانه از تسهیلات صندوق توسعه ملی محیط زیست و تسهیلات در اختیار سازمان صمت برای رفع آلایندگی کارخانه قول مساعد دادند.

منبع: پایگاه خبری تمدن لر

عناوین برگزیده