تاریخ: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۵۲
بازدید: ۴۶
کد خبر: ۳۰۰۸۳۶
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

بازار خودرو تله‌ای که فاطمی‌امین را به دام انداخت/ مقصر؛ مافیا یا عملکرد؟

‌می‌متالز - رضا فاطمی‌امین سرانجام پس از حدود ۲۱ ماه حضور در رأس وزارتخانه، کرسی خود را واگذار کرد. نمایندگان مجلس معتقدند عملکرد او در نهایت در تله بازار خودرو به دام افتاد و نتوانست عملکرد موفقی از خود بر جای گذارد. اما فاطمی‌امین مافیا را مانع اجرای سیاست‌های خود می‌داند.

به گزارش می‌متالز، پس از ماه‌ها بحث بر سر استیضاح رضا فاطمی‌امین، وزیر سابق صمت، در نهایت امروز استیضاح او قطعی و فاطمی‌امین پس از ۲۰ ماه از وزارتخانه کنار رفت. با نگاهی به اظهارات نمایندگان مخالف فاطمی‌امین می‌توان پی برد که نابسامانی وضعیت صنعت و بازار خودروی کشور بخش عظیمی از نارضایتی‌ها را در پی داشته و همین بخش خودروست که وزیر را به سمت استیضاح دوباره کشاند.

مخالفان فاطمی‌امین در جلسه استیضاح او به این نکته اشاره کردند که هیچ‌کدام از وعده‌های پیشین فاطمی‌امین، به ویژه وعده‌هایی که در رابطه با کاهش قیمت خودرو به مردم داده بود به سرانجام نرسید و قیمت خودرو نه‌تن‌ها کاهش نیافت، بلکه در سال گذشته حتی روزی نبود که قیمت‌ها روند نزولی داشته باشند. البته در این میان، نمایندگان شکایات دیگری در حوزه واردات یا کیفیت خودرو‌ها نیز داشتند.

فاطمی‌امین در دفاع از این شکایات بار‌ها به مافیای خودروسازی اشاره کرد. او در توضیح علت رشد قیمت‌ها در بازار خودرو این نکته را یادآور شد: مافیای خودرو و برخی خودروسازان نمی‌خواهند قیمت خودرو کاهش پیدا کند. چراکه کاهش قیمت خودرو به ضرر آن‌هاست.

به نظر می‌رسد منظور فاطمی‌امین از خودروساز مافیایی که تلاش در تسریع استیضاح او دارد، همان خودروسازی باشد که محصولاتش پیش از جلسه استیضاح به نمایندگان مجلس اهدا شده بود.

او عامل دیگر نوسانات قیمتی بازار را رسانه معرفی کرد و توضیح داد که مافیا و خودروسازان به طور مشخص مبالغ هنفتگی را در رسانه‌ها هزینه می‌کنند تا این آشفته بازار خودرو را آشفته‌تر کند.

مافیا وزارت را از فاطمی‌امین گرفت؟

حال این مساله مطرح می‌شود که حضور مافیا واقعاً مسیر بازار را به این سمت کشاند و افزایش پی‌درپی قیمت خودرو را رقم زد؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید این نکته را یادآور شد که حضور مافیا در صنعت و بازار خودرو امری انکارنشدنی است. اما در سال گذشته برخی سیاست‌هایی توسط فاطمی‌امین به کار گرفته شد که به التهاب موجود بازار در آن زمان دامن می‌زد.

به عنوان مثال، وزارت صمت در سال گذشته با هدف به تعادل‌رساندن قیمت‌ها محصولات خودروسازان را در بورس کالا عرضه کرد. اما با حدود هفت ماه عرضه، بازار خودرو نه‌تن‌ها آرام نشد، بلکه به دلیل سقف‌شکنی‌های عجیب خودرو‌های عرضه‌شده در بورس کالا، بازار تنش‌های مختلفی نیز تجربه کرد.

البته این تنها روشی نبود که به وسیله آن خودرو طی یک سال به بازار عرضه شد و خودروسازان علاوه بر عرضه خودرو در بورس کالا محصولات خود را به صورت قرعه‌کشی در درب کارخانه و همچنین سامانه یکپارچه عرضه کردند.

گرچه وزیر سابق صمت برای فرار از برکناری راهکار‌های جدیدی برای عرضه خودرو، مانند فروش قسطی پیشنهاد داد. اما در نهایت عملکرد او در سال گذشته نتوانست او را از سد استیضاح عبور دهد.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده