تاریخ: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۳۹
بازدید: ۱۸۷
کد خبر: ۳۰۱۴۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

خراسان جنوبی، چهارمین استان غنی معدنی

می متالز - خراسان جنوبی یکی از استان‌های ایران است که در شرق ایران قرار دارد و مرکز آن، بیرجند است.
خراسان جنوبی، چهارمین استان غنی معدنی

به گزارش می متالز، در این استان، پهنه‌های معدنی قابل توجهی وجود دارد و میزان استخراج اسمی معادن آن سالانه ۱۶ میلیون تن است. مجموع ذخایر کشف شده معادن استان را ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تن در نظر گرفته‌اند.
درحال‌حاضر معادن خراسان جنوبی از جدیدترین فناوری‌ها برای اکتشاف استفاده می‌کنند. تاکنون بیش از ۸۰ درصد مطالعات پهنه‌های اکتشافی معدنی استان به پایان رسیده است. خراسان جنوبی در برخی مواد معدنی از جمله سنگ‌های تزئینی، بنتونیت، زغال سنگ، طلا و مس جزو استان‌های برتر کشور به شمار می‌رود.


گنجینه‌های معدنی به ثروت تبدیل شوند

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه بزرگ‌ترین پهنه‌های معدنی کشور در این استان وجود دارد، گفت: باید این گنجینه‌ها را به ثروت تبدیل کرد و از این‌رو نباید خراسان جنوبی را محروم معرفی کنیم.
محمدصادق معتمدیان، در نشست با علما، نخبگان و شوراهای اسلامی شهرستان درمیان، خراسان جنوبی را چهارمین استان دارای ذخایر معدنی، معرفی و بیان کرد: اکنون از ۶۰ نوع ماده شناسایی شده در کشور ۴۹ ماده معدنی در این استان وجود دارد.
نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی اظهار کرد: در استان، گنجینه‌های معدنی فراوانی وجود دارد که باید آن را از زیر خاک بیرون کشید و به ثروت تبدیل کرد.
وی تصریح کرد: امکانات و ظرفیت‌های بالقوه زیادی وجود دارد که باید آن را بالفعل و به ثروت تبدیل کنیم.
معتمدیان از خام‌فروشی به‌عنوان مشکل عمده حوزه معادن استان یاد کرد و افزود: با ایجاد و راه‌اندازی صنایع فرآوری در مناطقی که از موهبت معدنی برخوردار هستند، باید این ثروت‌ها را در استان ماندگار کرد.
وی داشتن مرز طولانی با افغانستان را از دیگر ظرفیت‌های استان خراسان جنوبی عنوان کرد و گفت: از گذشته تاکنون زیرساخت‌های خوبی از سوی دولت‌ها در این مناطق ایجاد شده اما ۳ مرز استان در سال‌های اخیر از جانب افغانستان بسته شد‌ه‌اند.


کمبود سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به ظرفیت سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، گفت: با توجه به گسترده بودن خراسان جنوبی، این ظرفیت در تمام شهرستان‌ها وجود دارد.
وی افزود: ممکن است در بخشی از معادن استان نیز سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی یافت شود اما در این بخش با کمبودهایی روبه‌رو هستیم که باید جبران شود تا شاهد رشد این صنعت در استان باشیم.
برای بازاریابی و فروش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، نیاز به حمایت‌ میراث فرهنگی داریم و اتفاق‌های خوبی تاکنون در این زمینه افتاده اما در جایگاه استان نیست و باید رشد و توسعه یابد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی چندی پیش گفت: تاکنون بیش از ۸۰ درصد مطالعات پهنه‌های اکتشافی معدنی استان به پایان رسیده و معرفی مناطق امیدبخش و آزادسازی پهنه‌ها در دستور کار قرار دارد.


تنوع زمین‌شناسی معدنی در خراسان جنوبی

همچنین نادر سلیمانی، رئیس اداره امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی، گفت: خراسان جنوبی در بین ۳۱ استان کشور از لحاظ تنوع مواد معدنی در رتبه ششم کشوری قرار دارد که جایگاه مناسبی است.
وی با اشاره به اینکه این استان از تنوع زمین‌شناسی و معدنی زیادی برخوردار است، افزود: اگر کمربند معدنی جهان را بررسی کنیم، ایران در کمربند آلپ هیمالیا قرار دارد و از ایالت‌های ساختاری زمین‌شناسی متنوعی برخوردار است.
رئیس اداره امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی تصریح کرد: در کانی‌زایی مس، طلا، نقره، سرب و روی و سایر فلزها در جایگاه مناسبی قرار داریم که این تنوع زمین‌شناسی باعث شده است بیشتر ذخایر و کانسارهای شناخته شده جهان در ایران شناسایی شود.
سلیمانی ادامه داد: خراسان جنوبی به پیروی از این تنوع در ۳ ایالت ساختاری ویژه قرار دارد که شامل ایالت ساختاری لوت، سیستان و قسمتی از ایالت ساختاری غربی است.
وی بیان کرد: در ۴ زمینه زغال سنگ، منیزیت، خاک‌های صنعتی و سنگ‌های تزئینی حرف اول را می‌زنیم یا جزو قطب‌های کشور هستیم.
رئیس اداره امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی یادآور شد: در زمینه زغال سنگ بیش از ۷۰ تا ۸۰ منبع ذخیره شناسایی شده کشور در شهرستان طبس وجود دارد که معادن فعال و واحدهای فرآوری نیز از سوی شرکت‌های بزرگ مانند ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران ایجاد شده و اشتغال مناسب و خوبی در حوزه زغال در شهرستان طبس به همراه داشته است.
سلیمانی افزود: در زمینه منیزیت که به عنوان کانسارهای صنعتی، خاک صنعتی، خاک نسوز و تامین‌کننده مواد اولیه صنعت نسوز است حدود ۸۰ درصد ذخایر کل کشور را در استان داریم که در این امر نیز حرف اول را در کشور می‌زنیم.
وی افزود: معادن حوزه منیزیت نیز در استان فعال هستند. واحد فرآوری منیزیت در شهرستان سربیشه از سوی شرکت مواد نسوز ساخته شده و در این حوزه‌ها نیز بخش خصوصی و دولتی مشغول هستند، بنابراین اشتغال خوبی داریم.
این مقام مسئول در حوزه سنگ‌های تزئینی، گفت: مجموعه مجتمع معدنی در شاهکوه نهبندان با ۴۰ معدن فعال در یک منطقه معدنی قرار دارد. در حوزه شهرستان نهبندان با ذخایر قابل توجهی روبه‌رو هستیم که سنگ بیشتر قسمت‌های کشور را تامین می‌کند.
رئیس اداره امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: در سایر مواد معدنی مانند فلزات پایه، استان بکری داریم و از چند سال گذشته عملیات اکتشافی در حوزه فلزی آغاز شده است.
سلیمانی تاکید کرد: جایگاه ششم استان از لحاظ معدن در کشور نشان داده که توانسته‌ایم از این ظرفیت بهره‌برداری مناسب کنیم.
وی یادآور شد: بیشتر معادن در مناطق محروم کوهستانی و بیابانی قرار دارند. بهره‌برداری باید در محل معدن انجام شود که برای عملیات بهره‌برداری باید راه دسترسی و خط انتقال نیرو، ایجاد شده و آب تامین شود.
وی تاکید کرد: جایگاه کنونی استان در زمینه معادن، مناسب است اما با توجه به ظرفیت‌های استان می‌توانیم آن را توسعه دهیم و از این نیز بهتر باشیم.

عناوین برگزیده