تاریخ: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۵۱
بازدید: ۱۱۲
کد خبر: ۳۰۱۸۷۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

پیش بینی ظرفیت صادرات ۱.۵ میلیارد دلاری فولاد ایران به عربستان/ بازار جهانی فولاد در ادامه سال ۲۰۲۳ به کدام سو خواهد رفت؟

‌می‌متالز - گزارشی از نکات مهم سخنرانی دکتر کیوان جعفری طهرانی تحلیلگر ارشد بین المللی بازار فولاد و سنگ آهن در همایش چشم انداز صنعت فولاد را می‌خوانید.

به گزارش می‌متالز، نکات مهم دکتر کیوان جعفری طهرانی تحلیلگر ارشد بین المللی بازار فولاد و سنگ آهن در همایش چشم انداز صنعت فولاد:

_ قیمت جهانی فولاد و سنگ آهن در ماه جاری (می) به کمترین میزان در سال ۲۰۲۳ خواهد رسید و بعد از آن رشد خواهد کرد

_ بخش عمده‌ای از گندله صادراتی ایران به چین در کوره‌های القایی این کشور مصرف می‌شود. حدود ۱۷ درصد تولید فولاد چین توسط کوره‌های القایی تولید می‌شود.

_ قیمت سنگ آهن با عیار ۶۵ درصد، عامل اصلی تعیین قیمت قراضه و فولاد جهانی است و به زودی شاخص سنگ آهن ۶۲ درصد اهمیت خود را از دست می‌دهد.

_ تا کمتر از سه ماه آینده و برای اولین بار در ایران و جهان با استفاده از هوش مصنوعی، تحلیل بازار جهانی سنگ آهن انجام خواهد شد.

_ قیمت پایین و تحویل سریع روسیه به ویژه در بازار هند، بازار جهانی زغال کک شو را نزولی کرده و در حال تهدید بیشتر است.

_ تفاوت قیمت‌های صادراتی فولاد ایران با قیمت‌های جهانی در تابستان سال گذشته بیشتر از زمستان بوده است به طوری که بیلت ایران حدود سه ماه و نیم پایین‌تر از قیمت‌های جهانی صادر شده است. این یعنی تاثیر محدودیت‌های برق در قیمت صادراتی فولاد ایران بیش از محدودیت‌های گاز بوده است.

_ جنگ روسیه احتمالا در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ به پایان می‌رسد. بعد از آن فشار بر قیمت فروآلیاژ‌ها افزایش می‌یابد. علاوه بر این با بازگشت روسیه و اوکراین به بازار جهانی فولاد، قیمت‌ها وارد یک سیکل نزولی خواهد شد.

_ ایران این فرصت را دارد که با توجه به تقاضای عربستان برای پروژه‌های زیرساختی خود، حدود ۲ میلیون تن فولاد به این کشور صادر کند.

_ بهترین مسیر برای صادرات فولاد ایران به عربستان، یک شرکت مشترک ثبت شده در آن کشور است.

_ تولید گندله منطقه خلیج فارس در سال ۲۰۲۲، حدود ۲۲ میلیون تن است که عمده آن توسط بحرین و عمان تولید می‌شود.

منبع: چیلان

عناوین برگزیده