تاریخ: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۰۳
بازدید: ۱۴۰
کد خبر: ۳۰۲۶۴۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

اختلافات چین و آمریکا در استخراج لیتیوم

‌می‌متالز - لیتیوم به عنوان یکی از مواد معدنی حیاتی، اکنون مدنظر بسیاری از شرکت‌های بزرگ معدنی برای سرمایه‌گذاری و استخراج است. با این وجود، یک مسئله سیاسی اخیرا باعث تصمیم دو شرکت همکار در استخراج لیتیوم در ایالات متحده شده است.

به گزارش می‌متالز، شرکت لیتیوم آمریکا که از چند سال پیش با شرکت چینی گانفنگ در زمینه استخراج لیتیوم همکاری داشت، اکنون قصد دارد مسیر خود را از این شرکت چینی مجزا کند. این شرکت معدنی در ماه نوامبر طرحی را برای تفکیک واحد‌های آرژانتین و آمریکای شمالی خود به دو واحد مجزا اعلام کرد. در صورت تایید سهام‌داران، این تقسیم شرکتی عملا یکی از سهام‌داران اصلی خود یعنی گروه لیتیوم گانفنگ که یک تولیدکننده فلز سفید رنگ در چین است را دور می‌کند. گانفنگ در سال ۲۰۱۷ با لیتیوم آمریکا برای کمک به پیشبرد پروژه در آرژانتین همکاری کرد.

جان کانلیتزاس، معاون اجرایی شرکت لیتیوم آمریکا در این خصوص بیان کرد: گانفنگ، یک شریک هوشند و اختصاصی است، اما کانلیتزاس برای ساخت معدن تاکر پاس در نوادا نیاز به قطع روابط با گانفنگ دارد. پروژه‌ای که سرمایه‌گذاری ۶۵۰ میلیون دلاری از شرکت جنرال موتورز را به همراه داشته است؛ چراکه ایالات متحده برای ایجاد زنجیره تامین داخلی برای وسایل نقلیه الکتریکی تلاش می‌کند.

لیتیوم آمریکا از آن زمان برای دریافت بودجه از وزارت انرژی ایالات متحده درخواست داده که صد‌ها میلیون دلار به پروژه‌های فلز باتری اختصاص داده است.

وی خطاب به سرمایه‌گذاران و اعضای صنعت حاضر در کنفرانس سالانه فلزات و معدن کاناکورد جنوییتی در صحرای پالم عنوان کرد که آنچه این مسئله را مشکل‌ساز، عاقلانه و در عین حال مهم می‌کند، مدت زمانی است که صاحبان ذی‌نفع آن صندوق‌های وزارت انرژی سهام‌داران چینی هستند.

ایالات متحده و متحدان آن با تلاش برای رقابت با چین به منظور دستیابی به مواد معدنی حیاتی، سرمایه‌گذاری چین در استخراج معادن را سرکوب کرده‌اند. جدایی شرکت لیتیوم آمریکا که انتظار می‌رود امسال نهایی شود، یک روز پس از آن اعلام شد که دولت کانادا به سه شرکت چینی دستور داد تا سهام خود را در زمینه استخراج لیتیوم در این کشور واگذار کنند.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده