تاریخ: ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۴۱
بازدید: ۲۸۱
کد خبر: ۳۰۲۷۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
در سالی که گذشت

سرب و روی ۵۰ درصد بازار خود را از دست داد

می متالز - سرب و روی جزو صنایعی به‌شمار می‌رود که مصرف داخلی چندانی ندارد و بالای ۸۰درصد آن به بازار صادراتی اختصاص می‌یابد.
سرب و روی ۵۰ درصد بازار خود را از دست داد

به گزارش می متالز، این درحالی است که به دلیل قوانین داخلی کشور در امسال این صنعت قادر نشد بازار صادراتی گذشته خود را حفظ کند و به گفته تولیدکنندگان این صنف حدود نیمی از بازار صادراتی خود را از دست داده‌اند.


تصمیم‌های غیرکارشناسی مخل تولید

درباره وضعیت صنعت سرب و روی رضا اعتدال، کارشناس این حوزه اظهار کرد: امسال، سال خوبی برای صنعت سرب و روی به‌شمار نمی‌رود، البته قوانینی که دولت در امسال برای تولیدکنندگان وضع کرده، در عمل به‌نوعی دست‌وپای تولیدکنندگان را بسته است.
اعتدال در ادامه توضیح داد: مصرف داخلی سرب و روی در داخل کشور زیر ۲۰درصد است، از این‌رو بخش عمده‌ای از تولید این صنعت به صادرات اختصاص داده می‌شود، بنابراین زمانی که با مازاد عرضه روبه‌رو هستیم، باید بتوانیم آن را صادر کنیم.
 وی توضیح داد: تولیدکننده با زحمت برای خود بازار مصرف ایجاد و بازاریابی می‌کند اما با قوانین غیرکارشناسی دولت این بازار را ازبین می‌برد.
 دولت از آنجاکه قدرت حاکمیتی داشته و قصد دارد تعادل بازار را حفظ کند این تصمیم‌ها را می‌گیرد. این درحالی است که زمانی که مصرف داخل به اندازه تولید ما نیست، باید دولت کمک کند مازاد تولید را صادر کنیم تا تولیدکننده هم سرپا بماند.
این فعال حوزه سرب و روی با اشاره به اینکه امسال ارز با افزایش نرخ روبه‌رو شد، عنوان کرد: زمانی که دلار گران شد، همه گمان می‌کردند کسانی که در حوزه صادرات هستند به سودهای هنگفتی دست می‌یابند، درحالی‌که این‌گونه نیست چراکه بخشی از مواد اولیه و خاک را از خارج وارد می‌کنیم و باید با ارز آن را تهیه کنیم. از طرفی هزینه‌های تولید نیز به‌شدت افزایش یافته است.
وی ادامه داد: همچنین با نوسان‌های ارزی و تورم امسال، نرخ اسید سولفوریک که یکی از مواد اولیه اساسی برای ما به‌شمار می‌رود، از کیلویی ۲۰۰ تومان به ۱۲۰۰ تومان افزایش یافت. این درحالی است که در شرایط کنونی اسید سولفوریک در بازار یافت نمی‌شود، به‌گونه‌ای‌که حدود ۲هفته به دلیل نبود اسید سولفوریک کارخانه ما تعطیل شد؛ مسائلی از این دست کمر تولیدکننده را خواهد شکست.
این کارشناس حوزه سرب و روی در ادامه تصریح کرد: برای بازگشت ارز به تولیدکنندگان چندین نشست با وزارت صنعت، معدن و تجارت و صادرکنندگان برگزار و عنوان شد که تمام این ارز نصیب تولیدکننده نمی‌شود و بخشی از آن باید صرف خرید مواد اولیه شود.
اعتدال ادامه داد: قانون نامناسب دیگری که امسال وضع شد، این بود که صادرات را منوط به فروش در بورس کالا کرده بودند.
 البته شفاف‌سازی اشکالی ندارد و بورس کالا می‌تواند مکان شفافی برای فروش باشد، از سویی فروش به شکل نقدی انجام می‌شود اما این قوانین به گونه‌های مختلف ایجاد رانت می‌کند. ممکن است هر تن روی برای تولیدکننده ۲۰ میلیون تومان تمام شود این درحالی است که باید آن را در بورس کالا به نرخ ۱۲ میلیون تومان بفروشد.
وی افزود: این قوانین تا آذر امسال دست‌وپای تولیدکننده را بسته بود. از این‌رو بسیاری از شرکت‌ها محصولات خود را دپو کردند و حاضر به فروش نشدند. درنظر بگیرید که هزینه‌های تولید چندین برابر شده و از سوی دیگر تولیدکننده نیز ترجیح می‌دهد کالای خود را نفروشد. این شرایط برای تولیدکننده سخت می‌شد.
وی افزود: البته برخی قوانین را از دی به بعد تغییر دادند. در بورس کالا ۲ اتفاق افتاد؛ یکی آنکه خریدها دیگر منوط به کد معاملاتی نیستند و اتفاق دیگر اینکه سقف نرخ هم برداشته شد. این فعال حوزه سرب و روی تاکید کرد: امسال، سال پرچالشی برای صنعت سرب و روی بود.
اعتدال در پاسخ به این پرسش که مواد اولیه چند درصد افزایش نرخ داشته و محصول شما تا چه اندازه گران شده است، گفت: مواد اولیه ما، چه موادی که از داخل تهیه می‌شود چه آنهایی که وارد می‌کنیم با دلار تهیه می‌شود. تا سال ۹۵ دولت برای تهیه مواد اولیه یارانه می‌داد اما این یارانه‌ها از سال ۹۷ قطع شد. ازطرفی نرخ مواد اولیه بسیار گران شده و به دنبال آن محصول ما هم به همان نسبت گران شده است.
 البته نرخ شمش سرب و روی تابعی از نرخ جهانی و نرخ دلار است اما برخی از مواد اولیه این صنعت خارج از عرف و بیش از اندازه گران شد. نرخ محصول روی سال گذشته هر تن بین ۱۶ تا ۱۷ میلیون تومان بود که هم‌اکنون به ۲۷ میلیون تومان رسیده است.
وی در ادامه تاکید کرد: صنایعی که در کشور ارزآور هستند در شرایط بحرانی، می‌توانند به یاری اقتصاد کشور بیایند، از این‌رو دولت باید به این صنایع ورود کند که هم به اقتصاد کشور کمک کرده باشد و هم به تولیدکننده، تا اینکه تولیدکننده را درگیر مسائل تولید کند.
این کارشناس سرب و روی در پاسخ به این پرسش که امسال میزان تقاضا چه اندازه بود، گفت: حدود ۸۰ تا ۸۵درصد محصولات سرب و روی صادر می‌شود چراکه بازار داخلی کشش مصرف تمام تولید در این صنعت را ندارد.
 اعتدال همچنین در پاسخ به این پرسش که باوجود صادرات‌محور بودن سرب و روی، تحریم‌ها مشکلی برای بازارهای هدف شما پیش نیاورده است، گفت: تحریم‌های خارجی را می‌توان دور زد و این کار سختی نیست چون ما تجربه تحریم‌های قبلی را داریم اما قوانین داخلی دست‌وپای تولیدکننده را بسته و به نوعی گرفتار تحریم‌های داخلی هستیم.


از بین‌رفتن ۵۰درصدی بازار صادرات سرب و روی

همچنین درباره وضعیت صنعت سرب و روی محمد حیدرزاده، مدیرعامل سرب و روی بافق اظهار کرد: صنعت سرب و روی جزو صنایعی است که بازار داخلی چندانی ندارد، از این‌رو باید به سمت صادرات بیشتری برود اما قوانینی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در چند ماه گذشته برای تولیدکنندگان وضع شد، سبب از بین رفتن ۵۰درصدی بازار صادرات سرب و روی در کشور شد.
حیدرزاده خاطرنشان کرد: فروش داخلی نسبت به سال گذشته با کاهش ۵۰درصدی روبه‌رو شده است.
تقاضا نیز بسیار کاهش یافته است و در این زمینه قوانینی که از سوی دولت ابلاغ شد سبب به‌هم‌زدن بازار شد.
وی در ادامه توضیح داد: قوانینی که در بورس کالا اعمال شد بازار را به‌هم‌ریخت. از یک‌سو برای تقاضا و نرخ، سقف تعیین کردند و از سوی دیگر متقاضی‌ها باید کد می‌گرفتند و مکانیسم‌ها را به‌هم می‌ریختند. درنتیجه وزارت صنعت، معدن و تجارت با قوانین غیرکارشناسی، وضعیت را برای تولیدکنندگان بسیار سخت کرد.

عناوین برگزیده