تاریخ: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۲۹
بازدید: ۱۷۱
کد خبر: ۳۰۲۹۹۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
یادداشت؛

بیم و امید‌های فولادی

‌می‌متالز - در سال ۲۰۲۳ با کاهش رشد اقتصادی جهان و خطر رکود برای اروپا، آمریکا و اقتصاد‌های نوظهور تقاضای صادراتی بازار فولاد چین نیز کاهش خواهد یافت. اما انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری در زیر ساخت و املاک چین افزایش یابد و پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی به ۵ درصد برسد و در نتیجه تقاضای داخلی فولاد بهبود یابد. تحولات بین‌المللی چه تاثیری بر بازار فولاد و سنگ‌آهن دنیا دارد؟

به گزارش می‌متالز، به عقیده کارشناسان، در سال ۲۰۲۳ شانس وقوع یک بحران اقتصادی و مالی تمام عیار در اروپا بالا خواهد بود؛ بحرانی که به برخی اقتصاد‌های نوظهور نیز آسیب جدی خواهد رساند. در این میان، ایالات‌متحده نیز از رکود مصون نخواهد ماند و احتمالا اقدامات فدرال رزرو منجر به سقوط سخت خواهد شد. گلدمن ساکس در گزارش اخیر خود احتمال وقوع رکود در اقتصاد ایالات متحده را ۳۵ درصد دانسته و رشد مصرف را دست کم ۱ درصد پیش‌بینی کرده است. به طور کلی در سال ۲۰۲۳ شرایط اقتصاد جهان، سخت و پیچیده پیش‌بینی می‌شود و این پیچیدگی، تقاضا در بازار، کامودیتی‌ها را با چالش‌هایی مواجه می‌کند. مجموعه این موارد باعث می‌شود تا تورم جهانی نیز در سطوح بالا باقی بماند و کارخانه تولید جهان، یعنی چین را نیز با مشکلات متعددی روبه‌رو سازد.

علاوه بر این ۷۵درصد نفت چین از طریق تنگه مالاکا حمل می‌شود و رویارویی چین و آمریکا در دریای جنوب چین امنیت تامین انرژی چین را با خطر مواجه می‌کند؛ به همین خاطر سرمایه‌گذاری چین در انرژی‌های تجدیدپذیر، باتری‌های لیتیومی، صفحه‌های خورشیدی، توربین‌های بادی، انرژی هیدروژنی و تکنولوژی ذخیره انرژی به سرعت در حال گسترش است تا از وابستگی به نفت کاسته شود. به طور کلی در زمینه انرژی‌های نو دگرگونی وسیعی در حال وقوع است و فضای این بازار گسترده و صنایع بسیاری را در بر خواهد گرفت. در چین متوسط قیمت فولاد سال ۲۰۲۲، ۴۶۴۰ یوآن در تن بود؛ در حالی که در سال ۲۰۲۱ این میزان به طور متوسط ۵۲۶۵ یوآن یعنی ۶۲۵ یوآن درهرتن کاهش یافت. با وجود این، اقتصاد چین تا حدودی بر مشکلات غلبه کرده، اما از هدف رشد اقتصادی خود فاصله دارد. شاخص مدیران خرید پیوسته پایین‌تر از ۵۰ است؛ اما انتظار می‌رود با تغییر سیاست کووید صفر و برطرف‌شدن سخت‌گیری‌ها به تدریج فعالیت‌های اقتصادی رشد یابند.

در سال ۲۰۲۲ بازار داخلی فولاد چین رونق نداشت و میانگین PMI سالانه فولاد چهل و دو ممیز پنج دهم درصد و حدود یک درصد کمتر از سال ۲۰۲۱ بود. تولید فولاد اندکی کاهش یافت و عرضه و تقاضا در کل سال ۲۰۲۲ ضعیف بود؛ اما تقاضای خارجی مناسب بود. گفته می‌شود، سود کلی صنعت فولاد به کمترین حد ۲۰ ساله خود رسیده است.

با اجرای سیاست‌های محرک اقتصادی انتظار می‌رود وضعیت صنعت فولاد شرایط بهتری را تجربه کند. موسسه برنامه‌ریزی و تحقیقات صنعت متالوژی چین پیش‌بینی کرد در سال ۲۰۲۳ تقاضا برای فولاد در ماشین‌آلات، خودرو، انرژی، کشتی‌سازی، لوازم‌خانگی و راه‌آهن افزایش یابد، اما کل تقاضای فولاد در سطح کشور اندکی کاهش خواهد داشت.

به‌دلیل کاهش متوسط قیمت مواد خام تولید فولاد، هزینه تولید فولاد نیز کاهش یافته است. در سال ۲۰۲۳ با کاهش رشد اقتصادی جهان و خطر رکود برای اروپا، آمریکا و اقتصاد‌های نوظهور تقاضای صادراتی بازار چین نیز کاهش خواهد یافت. اما انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری در زیر ساخت و املاک چین افزایش یابد و پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی به ۵ درصد برسد و در نتیجه تقاضای داخلی فولاد بهبود خواهد یافت و بازار فولاد به الگوی قوی داخلی و ضعیف خارجی خواهد رسید. پیش‌بینی می‌شود، قیمت سنگ‌آهن در سال ۲۰۲۳ در محدوده معقولی باقی بماند. عرضه سنگ‌آهن در سال ۲۰۲۲ از سوی هند و اوکراین کاهش یافت و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۳ تولید اندکی افزایش یابد؛ هرچند به طور کلی الگوی عرضه و تقاضای سنگ‌آهن در سال ۲۰۲۳ ضعیف خواهد بود.

در بازار کک، تنش عرضه و تقاضا کاهش خواهد یافت. بر اساس آمار ظرفیت فعلی کک متالوژی ۵۶۰ میلیون تن است که برآورد می‌شود در سال ۲۰۲۳ به ۵۸۰ میلیون تن افزایش یابد و با فرض افزایش واردات زغال‌سنگ کک‌سازی از استرالیا و مغولستان تولید باز هم افزایش یابد. همچنین عرضه قراضه در سال ۲۰۲۳ افزایش و قیمت‌ها اندکی کاهش خواهند یافت. انجمن قراضه فولاد چین، متوسط نرخ رشد سالانه عرضه قراضه را ۲۰میلیون تن اعلام کرده است. از آنجا که سنگ‌آهن ماده اولیه اصلی فولادسازان چین است و قراضه در موقعیت فرعی قرار دارد، عرضه سنگ‌آهن در سال ۲۰۲۳ همچنان با چالش‌هایی مواجه خواهد بود، اما انتظار می‌رود مرکز ثقل قیمت مواد اولیه فولادسازی در ۲۰۲۳ رو به پایین در حرکت باشد.

بانک‌جهانی در آخرین گزارش خود پیش‌بینی رشد اقتصادی جهان را باز هم کاهش و یک ممیز هفت دهم درصد اعلام کرد. علاوه بر این تورم بالا، افزایش نرخ بهره، کاهش سرمایه‌گذاری و درگیری روسیه اوکراین تهدیدی برای رشد اقتصادی خواهد بود. با توجه به پیش‌بینی روند افزایش ارزش یوآن در سال ۲۰۲۳، انتظار می‌رود صادرات فولاد با فشار نزولی مواجه شود، اما برآورد می‌شود با اجرای سیاست‌های پولی و مالی بانک مرکزی چین، عرضه و تقاضای فولاد بهبود یابد و در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ سود کارخانه‌های فولاد بهبود یابد. همزمان نیز میزان عرضه افزایش و در سه ماهه سوم عرضه و تقاضا متعادل شود و نهایتاً در سه ماهه چهارم با بهبود عملکرد اقتصاد، قیمت فولاد نیز افزایش یابد.

جهان در نهایت متعلق به خوش‌بین‌های منطقی خواهد بود. آخرین بازمانده نه قوی‌ترین، نه باهوش‌ترین، بلکه سریع‌ترین است که با محیط سازگار می‌شود. خوش‌بینی یک چتر محافظ است که ضمن حفظ وضعیت روانی، استرس را از فعالان بازار دور می‌کند.

احسان چلونگر
منبع: ماهنامه تحلیلی کارخانه

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده