تاریخ: ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۱۰
بازدید: ۲۷۵
کد خبر: ۳۰۳۵۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

رفتار شناسی بازار جهانی فلزات

می متالز - در هفته جاری و با شکستن شفت معدن مس مغولستان، قیمت مس جهانی (LME) از مرز 6500 دلار گذشت و امروز در 6570 دلار در حال معامله می باشد، با توجه به اتفاقات اخیر معادن مس شیلی و مغولستان و همچنین گزارش شاخص های ماهانه ایالات متحده انتظار می روند روند تقویت کامودیتی ها مخصوصا فلزات ادامه دار باشد. از سایر فلزاتی که از این روند تقویت کامودیتی بهره می برند فلز روی می باشد که تا مرز ۲۸۰۰ دلار نیز افزایش داشته است.
رفتار شناسی بازار جهانی فلزات

به گزارش می متالز، تقویت کامودیتی ها از یک طرف و کاهش 20 درصدی موجودی انبارهای LME از طرف دیگر روند افزایش قیمت این فلز را تقویت نموده است. البته موجودی گمرک شانگهای با 7 درصد و گمرکات چین با 4.9 درصد افزایش همراه بوده اند که دلیل آن بسته بودن دریچه آربیتراژ بورس لندن-شانگهای می باشد که عامل افزایش موجودی های گمرکات شده است. در پی بررسی موجودی های انبار، موجودی انبار مس LME 5.8درصد کاهش و موجودی انبار های مس آمریکا با 11.5درصد کاهش، گمرک چین 5.4درصد افزایش و موجودی بورس شانگهای با 4.2درصد افزایش روبرو بوده است. مقادیر موجودی آلومینیوم نیز در بورس لندن با 0.6درصد کاهش، در گمرک چین با ۳.۶درصد افزایش و انبار های شانگهای با 1.4درصد افزایش روبرو بوده است.
در حوزه سنگ اهن نیز، شاخص قیمت فیزیکی سنگ آهن عیار 62درصد در بنادر چین این هفته رشد داشته است که ناشی از تقاضای مطلوب در بورس های دالیان و سنگاپور می باشد. به نظر می رسد که قیمت های فعلی تثبیت شده اند و تحولات اخیر معدن وله برزیل بر آن اثر مستقیم خواهد گذاشت. تقاضای داخلی چین نیز بعد از گزارش رشد 4درصد تولید فولاد این کشور در ماه ژانویه مطلوب گزارش شده و پرمیوم ماه های مارس و آوریل صعودی می باشد.
اما مهمترین اتفاق هفته مربوط به فلز گران بهای طلا می باشد. در سخنرانی مجلس نمایندگان آمریکا به صراحت گفته شد که اقتصاد آمریکا در صورت افزایش نرخ بهره بیشتر تضعیف خواهد شد. با توجه به رشد GDP آمریکا که 2.9درصد رشد داشته و 3درصد پایینتر از وعده های ترامپ بوده است لزومی برای افزایش نرخ بهره و وجود ندارد و با توجه به اینکه نرخ بهره و طلا (کامودیتی ها) رابطه معکوسی با هم دارند نتنها در هفته های جاری بلکه در بلند مدت نیز انتظار افزایش ارزش طلا و کاهش شاخص دلار وجود دارد. این مساله در بررسی رفتار پیشبینی فعالین سایت کیتکو قابل مشاهده است به گونه ای که عمده نظر ها نسبت به ماه گذشته تغیر محسوسی داشته است. این هفته ۱۶ فعال حرفه‌ای در ارزیابی هفتگی سایت کیتکو شرکت کرده‌اند. ۴۴ درصد پیش‌بینی می‌کنند که روند بازار نزولی خواهد بود. ۳۱ درصد پیش‌بینی می‌کنند که روند صعودی و ۲۵ درصد دیگر هم پیش‌بینی می‌کنند که بازار بدون روند خواهد بود. در همین حال ۵۵۶ سرمایه‌گذار خرد هم در نظرسنجی آنلاین شرکت کرده‌اند. ۵۱ درصد طرفدار روند صعودی، ۳۵ درصد طرفدار روند نزولی و ۱۴ درصد هم طرفدار بازار بدون روند هستند.
در ارزیابی هفته گذشته اکثریت سرمایه‌گذاران خرد و فعالین حرفه‌ای بازار انتظار افزایش قیمت‌ها در بازار اونس طلا را داشتند. با این حال طلا معاملات خود را از محدوده ۱۳۲۷ دلاری آغاز کرد و با وجود صعود به محدوده ۱۳۳۲ دلاری سقوط کرد و هفته را در بالای ۱۲۹۳ دلار به پایان رساند.
به طور کلی بیشترین تغییرات قیمتی نسبت به هفته قبل مربوط به فلز سرب و روی بوده است که به ترتیب با 5 و 4 درصد افزایش روبرو بوده اند، همچنین فولاد اسلب دریای سیاه با رشد 20.5درصد به همراه پالادیم 12.5درصد، ردیم 10.2درصد و کادمیم 10درصد صدر نشین رشد کامودیتی ها در ماه گذشته بوده اند. اتفاقاتی همچون حادثه معدن سنگ آهن برزیل، پیشرفت مذاکرات تجاری آمریکا و چین، تغییر مسیر فدرال رزرو در مورد سیاست های نرخ بهره توانسته اند تاثیرات مستقیم مطلوبی بر شاخص های بورس و معاملات کامودیتی ها بگذارند.

منبع: معدن 24
عناوین برگزیده