تاریخ: ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۴۲
بازدید: ۱۰۶
کد خبر: ۳۰۴۵۵۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
با ساخت محصول داخلی؛

فناوران کار را برای صنایع وابسته به ذوب‌آهن راحت کردند

‌می‌متالز - مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان از ساخت محصولی سخن گفت که با نصب در خطوط تولید، میزان مصرف انرژی کارخانجات گندله‌سازی تا ۱۰ درصد کاهش پیدا می‌کند و این رقم در طول یک سال، بسیار چشمگیر است.

به گزارش می‌متالز، حسام کافیان مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان درباره فعالیت و نوع کارکرد شرکت متبوعش اظهار کرد: این شرکت در زمینه ارائه خدمات هوش مصنوعی، بینایی ماشین و اینترنت اشیاء فعالیت می‌کند و عمده خدماتی که ارائه می‌کنیم به‌صورت سفارشی‌کاری شده و متناسب با نیاز صنعت محصولی را ارائه می‌کنیم که بیشتر در مکان‌هایی کاربرد دارد که نیروی انسانی عملاً در انجام عملیات کنترل کیفی ناتوان است.

وی با بیان اینکه محصول ارائه شده از سوی شرکت در نمایشگاه عصر امید سیرجان بررسی توزیع ابعادی گندله (کنترل ابعادی گندله) است، ادامه داد: این محصول روی خطوط تولید نصب شده و ابعاد گندله را کنترل می‌کند.

مدیرعامل شرکت «هوشمندسازان ویراآکو» با بیان جزئیات بیشتر فعالیت این شرکت بیان کرد: فرآیند به این صورت است سنگ آهن استخراج شده در معدن، پودر و با مواد دیگر ترکیب می‌شود و در نهایت ماده‌ای به نام گندله به دست می‌آید، این ماده گلوله‌های گردی هستند که داخل آن ترکیبات آهن است.

کافیان با بیان اینکه توزیع ابعادی گندله از جهات مختلف حائز اهمیت است، افزود: بخشی از فرآیند گندله، فروشندگان و تولیدکنندگان هستند، گندله‌ای که در کارخانه سنگ آهن تولید می‌شود باید ابعاد خاصی داشته باشد.

وی توضیح داد: به‌عنوان مثال ابعاد گندله‌ای که در سنگ آهن تولید می‌شود باید دو تا چهار سانتی‌متر باشد، چنانچه خیلی ریز یا درشت باشد در فرآیند دچار مشکل می‌شود. گندله‌ها در ابعاد مختلف تولید می‌شوند، گندله‌ای که در ابعاد مورد نظر قرار نگیرد در عملیاتی مکانیکی از محصول نهایی خارج می‌شود و مجدد به فرآیند تولید گندله برمی‌گردد، پودر شده و مجدداً به گندله تبدیل می‌شود.

فعال حوزه فناوری و دانش‌بنیان مستقر در دانشگاه آزاد مشهد تشریح کرد: در صورتی که تولید بهینه نباشد، دوره بازگشت گندله به فرآیند تولید، میزان بسیار زیادی است، سیستم «کنترل ابعادی گندله» این قابلیت را دارد که گندله روی خطوط تولید سوار شود، سایز گندله را اندازه‌گیری کند و براساس سایز میانگینی که در حال تولید است، پارامتر‌های تولید را به صورت اپتیمایز (بهینه‌سازی) انجام دهد.

کافیان تشریح کرد: پارامتر‌های شرکت شامل سرعت دیسک دوّار، میزان پاشش آب و زاویه‌ای که گندله در فرآیند تولید می‌شود، است؛ بنابراین استفاده از این اندازه‌گیری و واردکردن داده‌های مورد نیاز به سیستم که این فرآیند را انجام می‌دهد، موجب می‌شود که فرآیند تولید گندله بهینه و در ابعاد خاصی که مدنظر است، تولید انجام شود.

وی تشریح کرد: این اتفاق موجب می‌شود که میزان مصرف انرژی کارخانجات گندله‌سازی تا ۱۰ درصد کاهش پیدا کند که در یک سال رقم بسیار چشمگیری است.

فعال حوزه فناوری تأکید کرد: کاربرد دیگر دستگاه گندله برای کارخانجاتی است که مصرف‌کننده هستند، به‌عنوان مثال فولاد مبارکه، به طوری که در این کارخانجات دستگاه‌هایی موردنیاز است که ابعاد گندله خریداری شده را اندازه‌گیری کند. این اندازه‌گیری در چند مورد کاربرد دارد، نخست اینکه بتوانند گندله خریداری شده را براساس مؤلفه‌های مدنظر به صورت دقیق قیمت‌گذاری کنند و کیفیت آن را بسنجند.

کافیان ادامه داد: مورد بعدی تنظیم پارامتر‌هایی است که در فرآیند ذوب و احیای گندله استفاده می‌شود و اگر توزیع ابعادی دقیق گندله موجود باشد، می‌توان پارامتر‌های فرآیند ذوب و احیا را بهینه‌سازی کرد و در آنجا به جز اینکه هزینه خرید گندله دقیق‌تر خواهد بود، مصرف انرژی کارخانه مجدداً کاهش پیدا می‌کند.

وی درباره اینکه آیا محصول شرکت متبوعش نمونه داخلی یا خارجی دارد؟ گفت: نمونه داخلی به‌صورت آنلاین وجود ندارد و قیمت نمونه خارجی هم بسیار بالاست. اکنون محصول «کنترل ابعادی گندله» در تمام صنایع وابسته به ذوب‌آهن و استخراج سنگ آهن مطلوب و قابل استفاده است.

رویداد و نمایشگاه تخصصی عصر امید استان کرمان با توجه به ظرفیت‌های شهرستان سیرجان و برای نخستین‌بار به‌صورت تخصصی در بخش صنایع از ۸ تا ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان برگزار می‌شود.

منبع: خبرگزاری آنا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده