تاریخ: ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۰۴
بازدید: ۱۸۵
کد خبر: ۳۰۵۹۳۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تجلی بلوک سهام «فجر» را می‌فروشد، اما نه با قیمت‌های فعلی

‌می‌متالز - شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات که از زیرمجموعه‌های شرکت‌های سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن)، چادرملو (کچاد) و گل گهر (کگل) است حدود ۱۷ ماه است که پا به بازار سرمایه گذاشته و در این مدت نیز به واسطه عملکرد موفقی که داشته و آن را در گزارش‌های خود منعکس کرده، همواره مورد توجه سهامداران قرار گرفته است. این شرکت در بخش‌های مهمی سرمایه گذاری کرده و توانسته جایگاه ویژه‌ای در بین همگروه‌های خود به دست آورد.

به گزارش می‌متالز، مرتضی علی اکبری مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در حاشیه مجمع تجلی به پرسش‌های مهمی در خصوص این شرکت پاسخ داد.

در ابتدای این گفتگو از علی اکبری پرسیدیم با توجه به این که شرکت پروژه‌های متعددی در حوزه تولید کنسانتره و گندله آهن اسفنجی و فولاد دارد، سنگ آهن مورد نیاز برای این زنجیره از چه محلی تامین خواهد شد؟ این خرید‌ها از داخل گروه انجام می‌شود یا از بیرون؟

او ابراز داشت: در زنجیره سرمایه گذاری‌هایی که انجام دادیم مانند صبا امید غرب خاورمیانه، سنگ آهن مورد نیاز این شرکت از طریق صبانور تامین می‌شود. زیرا خودش ۷۰ درصد سهامدار است. در مورد شرق خراسان در حال تکمیل کنسانتره ۲,۵ میلیون تنی هستیم که باز هم مصرف کننده اش در زنجیره خودمان است یعنی فولاد خراسان. در خصوص کردستان نیز یکی از سرمایه گذاران عمده اش صبانور است و خودش کنسانتره دارد و از این محل تامین می‌شود. تجلی فقط ۶ درصد از سهام سیمین هرمز را دارد که از ابتدا هم قرار بود ماده اولیه این شرکت از خارج از کشور تامین شود و بر همان اساس نیز در حال ادامه است.

از او پرسیدیم که با توجه به کمبود سنگ آهن در کشور تجلی در حوزه اکتشاف به ویژه سنگ آهن چه فعالیت‌هایی دارد و یا خواهد داشت؟

وی اظهار داشت: ما در ارمنستان بررسی‌هایی کردیم و در حال بررسی بیشتر هستیم که اگر توجیه اقتصادی داشته باشد بتوانیم از معادن سنگ آهن آنجا برای کشورمان استفاده کنیم، به خصوص برای تامین مواد اولیه فولاد غرب کشور.

وی درباره آخرین وضعیت در حوزه استخراج طلا و مس از معادن جانجا و میزان ارزندگی آن گفت: بزرگ‌ترین معدن در کشور در اختیار شرکت ملی مس ایران است. بعد از آن بزرگ‌ترین معدن، مس جانجاست که ما به عنوان کنسرسیوم مالک ۵ درصد سهام آن هستیم. این معدن در زمینه استخراج مس و طلا فعال است. در حال حاضر شرکت مربوط به استخراج از این معدن منعقد شده و سهامداران در افزایش سرمایه اولیه وجوهشان را پرداخت کردند. همچنین شناسایی پیمانکار نیز انجام شده است. شرکت معدن کار باختر به عنوان پیمانکار مشخص شده و در آن منطقه در حال معدنکاری است و افزایش تعداد ماشین آلاتش در جریان است. شرکت تجلی ۴۰ درصد از سهام آن شرکت را در اختیار دارد.

در ادامه از علی اکبری پرسیدیم که توجه به استقبال در بازار سرمایه از پذیره‌نویسی طرح‌ها و شرکت‌های جدید، آیا تجلی برنامه‌ای برای تامین مالی طرح‌های جاری و جدید خود از این محل دارد؟

او تصریح کرد: ما نیاز به وجوهی داریم که نیازمند افزایش سرمایه و تامین مالی از بازار سرمایه است. هر دو این روش‌ها در دست بررسی و اقدام هستند. در همین خصوص موافقت سهامدار عمده را نیز تا حدودی گرفتیم که بتوانیم از طریق هر دو روش تامین مالی کنیم. این تامین مالی به خود سهامدار بستگی دارد که در افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی به چه شکلی قصد مشارکت دارد. هم می‌تواند مجدد سلب حق تقدم کند و بیشترش را در اختیار بازار بگذارد و هم می‌تواند کل آن را در اختیار خود بگیرد.

مدیرعامل تجلی در پاسخ به این پرسش که با واگذاری بلوک مدیریتی فولاد امیرکبیر کاشان (فجر) از سوی فولاد مبارکه، آیا ومعادن و تجلی سهام خود در این شرکت را واگذار می‌کنند؟

وی بیان داشت: فولاد مبارکه سهم عمده‌ای داشت که فروخت. تجلی آمادگی دارد که سهمش را واگذار کند. اما نه با قیمت‌های فعلی. اگر با قیمت مناسب خریدار باشد ما واگذار خواهیم کرد.

در ادامه وی به آخرین گزارش‌های شرکت اشاره کرد که بر اساس اعلام گزارش تفسیری شرکت، تجلی مبلغ ۴۷۷۳ میلیارد تومان برای شرکت در افزایش سرمایه شرکت‌های زیرمجموعه نیاز دارد. با توجه به افزایش نرخ تسهیلات بانکی و نرخ بازده بدون ریسک در ماه‌های اخیر آیا همچنان سرمایه گذاری در این پروژه‌ها توجیه دارد؟

علی اکبری گفت: قطعا امسال افزایش سرمایه خواهیم داشت و با توجه به اینکه اولویت ما این است که تامین مالی از طریق افزایش سرمایه و چاپ اوراق انجام شود، امور مربوط به این موضوع تا حدود زیادی انجام شده و امیدواریم بتوانیم که سرمایه گذاری مورد نظرمان را انجام دهیم. ضمنا ما هر تسهیلاتی که بگیریم با بهره‌های متداول خواهد بود، اما به دارایی تبدیل می‌شود.

پرسش بعدی از مدیرعامل تجلی این بود که در سال گذشته تجلی برای تامین بخشی از منابع مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های خود اقدام به فروش بخشی از سهام پرتفوی بورسی خود کرده بود. با توجه به رشد نسبی بازار در سال جدید، آیا ممکن است این موضوع بار دیگر تکرار شود؟ بلوکی می‌فروشید یا خرد؟

او تاکید کرد: ما وجوه اضافه مان را از ابتدا تبدیل به سهام کردیم که برای سهامداران عزیزمان هم مناسب بوده است. ما همواره این پورتفو را باید به فروش برسانیم و تبدیل به پول نقد کنیم. اما قطعا فروش‌هایی که داشتیم بلوکی بوده و هیچ برنامه‌ای هم برای خرده فروشی در بازار نداریم و هر فروشی که داشته باشیم قطعا بلوکی خواهد بود.

علی اکبری درباره این که در بخش هزینه‌های عمومی و اداری گروه، حدود ۶۰ میلیارد تومان هزینه مطالبات مشکوک الوصول شناسایی شده است. این عدد مربوط به چیست و چرا در این طبقه گزارش شده است؟

وی اظهار داشت: اصل موضوع این است که این شرکت بازرگانی ماست که ۵۱ درصد سهامش متعلق به تجلی است. این شرکت در زنجیره فولاد بسیار فعال است و خیلی خوب کار کرده و سال ۱۴۰۲ روز‌های خیلی بهتری را از آن انتظار داریم. این ۶۰ میلیارد هم از طریق بورس کالا به صورت سلف دو ماهه از ذوب آهن، آهن آلات خریده و هیچ بدهی که نتواند آن را وصول کند، نیست. در سررسید دو ماهه اش هم بابت محصولات میلگرد و تیرآهن که خریداری کرده، تحویل خواهد گرفت که تا امروز هم بخشی از آن را تحویل گرفته است.

سوال پایانی ما این بود که در بخش دارایی‌های ثابت مشهود گروه یک (یا چند) فقره زمین با ارزش دفتری ۷۸۶ میلیارد تومان به طبقه آماده فروش منتقل شده است. این زمین مربوط به کدام یک از شرکت‌های زیرمجموعه است و ارزش واقعی آن چقدر برآورد می‌شود؟

مدیرعامل تجلی در این باره ابراز داشت: زمینی حدود ۳ هکتاری در کرج داریم که متعلق به شرکت بازرگانی ماست که توسط شرکت بازرگانی بابت انبار و تعمیرات ماشین آلات در حال استفاده است. این زمین در سال ۱۴۰۱ از سنوات قبل جزو دارایی‌های جاری و برای فروش بود، اما در حال حاضر برای فروش نیست و در سال ۱۴۰۲ به دارایی‌های ثابت منتقل شده و کاربرد‌های زیادی برای شرکت بازرگانی مان دارد از جهت انبار و سایر موارد که مدام در حال استفاده است و موضوع فروش آن دیگر منتفی شده است.

منبع: بورس ۲۴

عناوین برگزیده