تاریخ: ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۵۷
بازدید: ۵۶۵
کد خبر: ۳۰۵۹۳۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

درآمد عملیاتی «فاسمین» دو برابر شد

‌می‌متالز - شرکت کالسیمین، بزرگ‌ترین و کامل‌ترین مجموعه تولیدی سرب و روی در کشور، در مدت ۲ ماهه ابتدایی دوره مالی ۱۴۰۲ موفق به رشد دو برابری درآمد‌های عملیاتی خود شده و با کسب ۶۳۶ میلیارد تومان درآمد از محل فروش محصولات، اردیبهشت ماه را به پایان رسانده است.

به گزارش می‌متالز، فعالیت اصلی شرکت کالسیمین تولید و فروش شمش روی در بازار‌های داخلی و بین المللی می‌باشد. در مدت دوماهه ابتدایی ۱۴۰۲، مجموعا ۵.۴۶۱ تن شمش روی در بازار‌های داخلی و صادراتی عرضه شده که نسبت به مقطع مقایسه‌ای، افزایش ۴۷% معادل ۱.۷۳۸ تنی را نشان می‌دهد.

در این مدت ۲ ماهه، از مجموع ۶.۴۷۵ تن شمش روی تولید شده، ۴۱% (معادل ۲.۶۲۴ تن) در بازار داخلی و ۴۴% (معادل ۲.۸۳۷ تن) در بازار‌های بین المللی عرضه شده است.

تناژ فروش داخلی شمش روی نسبت به مقطع مقایسه‌ای (دوماهه ابتدایی ۱۴۰۱)، با افزایش ۲۲% به ۲.۶۲۴ تن رسیده است. همچنین نرخ فروش موزون داخلی این محصول نیز در این مدت، ۱۲۷ میلیون تومان گزارش شده که بیانگر افزایش ۲۹% نسبت به مدت مقایسه‌ای است. در نهایت به سبب افزایش نرخ و تناژ فروش داخلی، درآمد فروش داخلی با افزایش ۱۲۲ میلیاردی (۵۸%) از ۲۱۱ به ۳۳۴ میلیارد تومان رسیده است.

در حوزه صادراتی نیز، در این مدت ۲ ماهه، با فروش ۲.۸۳۷ تن شمش روی به نرخ ۱۰۶ میلیون تومان، ۳۰۰ میلیارد تومان درآمد شناسایی شده است. در مدت مقایسه‌ای، صادراتی صورت نگرفته بود.

در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، تمرکز شرکت بر بازار داخلی بوده و این امر از پرش ۱۲۸% تناژ فروش نسبت به فروردین قابل برداشت است. در این ماه مجموعا ۱.۸۲۴ تن شمش روی در بازار داخلی عرضه شده که ۱.۰۲۴ تن بیشتر از تناژ فروش فروردین ماه می‌باشد. نرخ فروش این محصول نسبت به فروردین ماه تفاوت با اهمیتی نداشته است. (نرخ فروش شمش روی در اردیبهشت ماه: ۱۲۷.۵ میلیون تومان در هر تن).

روند تغییرات نرخ فروش داخلی این محصول ظرف ۶ ماهه گذشته به شرح زیر می‌باشد:

درآمد عملیاتی «فاسمین» دو برابر شد

آنالیز بودجه عملیاتی ۱۴۰۲:

مدیریت واحد تجاری بودجه سال مالی ۱۴۰۲ را بر اساس تولید ۵۵ هزار تنی شمش روی تهیه کرده است. در این بودجه فرض شده است که ۲۰ هزار تن شمش روی در بازار داخلی و ۳۰ هزار تن نیز در بازار صادراتی عرضه شود. نرخ فروش این محصول در بازار‌های هدف ۹۱.۲ میلیون تومان برآورد شده است. در صورت تحقق بودجه مذکور، درآمدی معادل ۴.۵۶ همت عاید واحد تجاری خواهد شد و با در نظر گرفتن بهای تمام شده ۳.۳ همتی، سود ناخالص ۱.۲۵ همتی را می‌توان انتظار داشت.

در دو ماهه ابتدایی دوره مالی ۱۴۰۲، با تولید ۶.۴۵۷ تن شمش روی، ۱۲% بودجه تولیدی پوشش داده شده است. همچنین با فروش ۵.۴۶۱ تن از این محصول، ۱۱% بودجه فروش نیز پوشش داده شده است. توجه فرمایید که نرخ موزون فروش داخلی و صادراتی در این مدت دو ماهه به ترتیب ۱۲۷ و ۱۰۶ میلیون تومان در هر تن محاسبه شده که نسبت به نرخ بودجه‌ای به ترتیب ۴۰% و ۱۶% بالاتر می‌باشند.

به سبب بیشتر بودن نرخ فروش تحقق یافته نسبت به نرخ بودجه‌ای، تعدیل مثبت بودجه عملیاتی دور از انتظار نیست. گفتنی است که در این مدت با کسب ۶۳۶ میلیارد تومان درآمد، ۱۴% از درآمد بودجه ۱۴۰۲ پوشش داده شده است. خلاصه اطلاعات مذکور به شرح جدول زیر می‌باشد:

درآمد عملیاتی «فاسمین» دو برابر شد

نرخ فروش روی در بازار داخلی در بورس کالا و در بازار صادراتی بر اساس عرضه تقاضای بورس فلزات لندن (LME) تعیین می‌شود. در تاریخ نگارش این مقاله، آخرین نرخ معامله شمش روی، به ازای هر تن ۲.۲۶۷ تن گزارش شده است.

در تاریخ نگارش این مقاله، ترکیب سهامداری شرکت کالسیمین به شرح زیر می‌باشد:

درآمد عملیاتی «فاسمین» دو برابر شد

در تاریخ نگارش این مقاله، اهم اطلاعات تابلوی سهم به شرح زیر است:

  • قیمت پایانی: ۷.۰۳۰ ریال
  • ارزش بازار: ۱۶۸.۷۲۰ میلیارد
  • نسبت P/E شرکت: ۶.۳۱
  • نسبت P/E گروه: ۱۱.۷۳
  • نسبت P/S شرکت:  ۳.۰۳
  • بازدهی از ابتدای اسفندماه: ۱۶%

نمودار قیمتی سهم نیز به شرح زیر تحلیل شده است:

درآمد عملیاتی «فاسمین» دو برابر شد

منبع: بورس ۲۴

عناوین برگزیده