تاریخ: ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۰۵
بازدید: ۴۲۶
کد خبر: ۳۰۶۱۳۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل «پارس تامین» مطرح کرد:

«پارس تامین» در راه بازار سرمایه

‌می‌متالز - پارس تامین یکی از شرکت‌های هلدینگ سرمایه گذاری صدر تامین است که به عنوان یک صندوق پروژه به زودی در بازار سرمایه عرضه اولیه خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، این شرکت با توجه به ذخائر کم نظیر طلا و طرح‌های توسعه در دست اجرا این پتانسیل را دارد که بزرگ‌ترین معدن و شرکت تولیدکننده طلا در کشور باشد و بر اساس آمار یک شرکت همواره رشد یابنده در طول یک دهه پیش رو باشد.

«پارس تامین» در راه بازار سرمایه

محمد نبی نوری مدیرعامل پارس تامین درباره آخرین وضعیت طرح‌های توسعه‌ای و عملکرد مالی این شرکت گفت: شرکت پارس تامین در استان سیستان و بلوچستان شهرستان‌های تفتان، خاش و میرجاوه مستقر است و این معدن یکی از بزرگ‌ترین ذخائر کشور است که گواهی کشف و پروانه بهره برداری اخذ کرده است. بر اساس ذخائر اولیه برنامه احداث کارخانه با ظرفیت تولید ۴۴۳ کیلوگرم شمش در سال کلید خورد و اکنون بیش از ۶۵ درصد پیشرفت داشته است و انتظار داریم تا ۳۱ شهریورماه سال جاری اولین تولید این کارخانه عرضه شود و عملا وارد فاز تجاری تولید محصول شویم.

نوری در ادامه گفت: بر اساس اقدامات صورت گرفته حدودا ۲۴۰ کیلومتر مربع پروانه اکتشاف اخذ شده است و محدوده‌های ارزنده‌ای را در اختیار داریم، با توجه به برنامه‌هایی که اجرایی شده است انتظار داریم تا ۲۰۰ هزار متر حفاری اکتشافی داشته باشیم و حفاری‌هایی نیز که تاکنون اجرایی شده است نتایج اولیه بسیار امیدوارکننده‌ای را در برداشته است. بر اساس مغزه گیری‌های انجام شده انتظار داریم به ذخائر خوبی دست پیدا کنیم و هم راستا با اکتشاف طلا اقداماتی نیز در بخش اکتشاف مس و مولیبدن نیز در دست اقدام است. البته اکتشافات اخیر ما نیز ذخائر خوبی را در پی داشته و حفاری‌های جدید کمک می‌کند تا ذخائر ما روبه افزایش باشد و استنباط ما این است که با پایان اقدامات اکتشافی به یکی از معادن بزرگ کلاس جهانی تبدیل شویم.

مدیرعامل پارس تامین گفت: بر اساس پروانه بهره برداری اولیه ۲۴ میلیون تن ذخیره ماده معدنی طلا داریم. گواهی کشف احتمالی ۴۸ میلیون تن که پروانه بهره برداری نیز بر اساس همین مفروضات صادر شده است، اما بر اساس اکتشافاتی که تاکنون اجرایی کردیم به بالغ بر ۶۰ میلیون تن ذخیره قطعی رسیدیم و با تکمیل اکتشاف به اهدافی که مد نظر ماست یعنی ذخیره کلاس جهانی دست خواهیم یافت، تمام شواهد و قرائن نیز همین را نشان می‌دهد و اکتشافات ما هم در حوزه‌هایی که اجرایی شده راندمان حدود صددرصدی داشته است. محدوده‌های پر پتانسیلی هم داریم که در این مناطق نیز فعالیم و با توسعه حفاری‌ها نتایج آن‌ها هم قابل توجه خواهد بود.

نوری در پاسخ به این سوال که آیا ذخیره ۶۰ میلیون تن قطعی تمام طلا خواهد بود یا خیر گفت: ۶۰ میلیون تن ذخیره معدنی بر اساس استاندارد‌های موجود هر یک تن ۱/۳ گرم ماده معدنی دارد اگر ۶۰ میلیون تن را با عیار ۱.۳ که عیار اقتصادی است در نظر بگیرید حدود ۷۰ تن شمش طلا خواهد بود و روش استحصال، استخراج، نسبت باطله برداری و ... همگی محاسباتی دارد و حدود ۱ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای این فعالیت مورد نیاز است.

مدیرعامل پارس تامین در خصوص سرمایه گذاری‌هایی که تاکنون اجرایی شده است گفت: بالغ بر هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری تا کنون اجرایی شده است و تا سال ۱۴۱۳ برنامه‌های ما توسعه‌ای است، اما نکته قابل توجهی که این سرمایه گذاری دارد این است که تلاش ما عدم خروج نقدینگی به منظور پیشبرد اهداف توسعه‌ای است البته تقسیم سود ۹۰ درصدی داریم که به حساب سرمایه برگشت داده خواهد شد و بر اساس برنامه‌هایی که داریم در آینده قطعا یکی از معادن بزرگ کلاس جهانی خواهیم بود که در دنیا ارزش سهام شرکت‌های مشابه ما بر اساس نتایج گمانه‌های حفاری تغییر خواهد کرد. این سرمایه گذاری فرصت بسیار خوبی است و در دنیا سرمایه گذاری در شرکت‌های معدنی از مطمئن‌ترین سرمایه گذاری هاست که در حال حاضر سرمایه گذاران «تاصیکو» از آن بهره‌مند هستند.

مدیرعامل پارس تامین در خصوص توسعه کارخانه‌های طلا نیز گفت: با توجه به مطالعات و انجام اکتشافات جدید این امکان را داریم که ظرف مدت شش ماه ظرفیت کارخانه ۴۴۳ کیلو را دوبرابر کنیم. این کارخانه با هدف تبدیل ماده معدنی پر عیار ایجاد شده است و برنامه توسعه آن نیز در دستور کار است. کارخانه ۵ میلیون تن خوراک یا ۵ تولید ۵ تن شمش در سال نیز در دستور کار ماست که مطالعات اولیه آن انجام شده IRR بسیار مناسبی دارد NPV بسیار قابل توجهی دارد و بر اساس همین NPV ارزش شرکت پارس تامین متحول خواهد شد. برنامه احداث ۵ میلیون تن خوراک در سال که از خوراک با عیار ۱.۳ تغذیه می‌کند و این امکان را دارد تا سالانه ۵ تن طلا تولید کند. انتظار داریم طی سه سال به بهره برداری برسد، در پایان ۱۴۰۷ حدود ۶ تن تولید طلا داشته باشیم و اگر باز هم توسعه اکتشافات نهایی شود امکان توسعه کارخانه ۵ میلیون تنی را نیز داریم.

نوری به مزیت‌های این معدن نیز اشاره کرد و گفت: ظرفیت تولید مس در اکتشافات ما هست و خوشبختانه پهنه معدنی که اکتشاف کردیم هیچ عنصر مزاحم و خطرناکی مثل آرسنیک، تیتانیوم و ... به خاطر مورفولوژی در منطقه کمترین آلایندگی را دارد. در مطالعاتی که در تست‌های فرآوری داشتیم هیچگونه عنصر مزاحم نداشتیم.

مدیرعامل پارس تامین در خصوص سایر طرح‌های توسعه‌ای شرکت هم گفت: با توجه به سیاست‌های شستا و شرکت سرمایه گذاری صدر تامین به منظور سرمایه گذاری در مناطق کمتر برخوردار در استان ایلام یک پروژه تولید کاغذ از آهک داریم و در طرح اولیه سالانه ۵ هزار تن کاغذ سنگ می‌خواهیم تولید کنیم، این طرح دوستدار طبیعت است و بعد از به نتیجه رسیدن طرح برنامه‌های توسعه‌ای هم خواهیم داشتیم. در خصوص نقره هم یک پروژه داریم که مطالعات اولیه و تست‌های فرآوری و تخمین ذخیره و اکتشافات و ... را انجام داده ایم. این پروژه هم پروژه خوبی است و ذخیره خوبی در اکتشافات اولیه داشتیم. در این پروژه شرکت مجری طرح هست و با توجه به استراتژی شرکت سرمایه گذاری صدر تامین این پروژه نیز پس از اجرای کامل و راه اندازی به شرکت توسعه معادن پارس تامین منتقل خواهد شد.

نوری به رشد شاخص‌های مالی شرکت هم اشاره داشت و گفت: یکی از موارد مهمی که پارس تامین در سال‌های اخیر با آن روبرو بوده است، روند صعودی ارزش دفتری شرکت بوده است در سال ۱۳۹۹ ارزش دفتری شرکت نسبت به سال ۹۸ رشد ۵ برابر داشته است و در سال ۱۴۰۰ این میزان دو برابر و در سال ۱۴۰۱ به ۶ برابر رشد داشته است و انتظار داریم در سال ۱۴۰۲ این میزان به ۴ برابر رشد کند که این روند نشان دهنده روند جهشی شرکت است.

وی ادامه داد: سرمایه ثبتی شرکت هم از سال ۱۳۹۹ تا سال ۱۴۰۰ در حدود ۲۳ برابر شده است و در سال ۱۴۰۱ سرمایه شرکت ۵ برابر شد و ۱۴۰۲ انتظار داریم سرمایه شرکت سه برابر شود.

مدیرعامل پارس تامین گفت: نکته مهم در خصوص پارس تامین این است که از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ کل دارایی‌های شرکت ۱۷۷ میلیارد تومان بوده که در صورت مالی ۱۴۰۱ به ۸۱۷ میلیارد تومان رسیده و رشد ۴.۵ تا ۵ برابری داشته است و در عرض ۸ سال رشد آرامی داشتیم که مجموع دارایی‌های ما در سال ۱۴۰۱ تقریبا ۴.۵ برابر شده و اگر یک شرکتی یک سال یا دو سال رشد مداوم داشته باشد روند بهبود مستمر را طی می‌کند و در کمتر شرکتی در دنیا شاید این اتفاق افتاده باشد. این روند مستمر است و انتظار داریم در بازه سال‌های ۱۴۰۲ تا ۱۴۱۳ این تداوم رشد بر اساس استراتژی تعریف شده ادامه داشته باشد.

دانلود فایل گزارش به صورت فایل PDF: گزارش شرکت توسعه معادن پارس تامین

«پارس تامین» در راه بازار سرمایه

«پارس تامین» در راه بازار سرمایه

«پارس تامین» در راه بازار سرمایه

«پارس تامین» در راه بازار سرمایه

«پارس تامین» در راه بازار سرمایه

عناوین برگزیده