تاریخ: ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۳۱
بازدید: ۱۰۱
کد خبر: ۳۰۶۱۴۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
وزیر اقتصاد:

سرمایه بانک‌های دولتی ۵۰ همت افزایش یافت

‌می‌متالز - سید احسان خاندوزی گفت: سال گذشته ۳۵ هزار میلیارد تومان و امسال ۵۰ هزار میلیارد تومان به سرمایه بانک‌های دولتی اضافه شد.

به گزارش می‌متالز، سید احسان خاندوزی در سی‌امین همایش سیاست‌های پولی و ارزی، اظهار داشت: سیاست‌های پولی و ارزی بیشتر برای اهداف تورمی دولت‌ها اجرا می‌شود و این اقدام درستی در کشور است، زیرا پیشران کوتاه مدت تورم در اقتصاد ایران نوسانات متغیر ارزی است.

وی افزود: پیشران بلندمدت تورم در اقتصاد‌های رایج بی‌انضباطی‌های پولی در اقتصاد است.

وزیر اقتصاد گفت: در هدف‌گذاری تورم با وجود اینکه اقتصاد کشور در شرایط تورمی خوبی قرار ندارد، اما این روند اصلاحی خوب و قابل دفاع است و دولت تلاش دارد عوامل بلندمدت و کوتاه مدت را تحت مدیریت خود قرار دهد.

خاندوزی بیان کرد: در حوزه پولی سیاست‌های کنترلی ترازنامه بانک‌ها در سال گذشته اجرای سیاست‌ها موفق بود و توانست رشد نرخ نقدینگی را به ۳۱ درصد برسانیم و امسال این روند استمرار خواهد یافت.

وی تاکید کرد: توصیه ادبیات سیاست پولی این است که در تورم بالا کنترل‌های مقداری تاثیر خوبی دارد و مهم‌ترین الزام در سیاست‌های پولی این است که تدابیر فعالانه اتخاذ کنیم.

سخنگوی اقتصادی دولت اظهار کرد: در سال‌های قبل با این حجم از اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی مواجه نبودیم. با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از محل خالص دارایی‌های بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی منابع بیشتری به پایه پولی اضافه شد و استفاده از خالص دارایی‌های بانک مرکزی افزایش یافت، اما در عین حال با انضباط در قالب حساب واحد خزانه تلاش شد این مسأله مدیریت شود.

به گفته وزیر اقتصادی، در حالی که نرخ رشد نقدینگی در سال ۱۴۰۰ به ۳۹ درصد رسیده بود و در دو سال قبل از آن هم ۴۰ درصد بود، اما این نرخ با هدف‌گذاری دولت به ۳۱ درصد کاهش یافت امسال هم هدف کاهش نرخ رشد نقدینگی وجود دارد.

خاندوزی گفت: امسال رشد سپرده‌ها و نرخ قانونی بانک مرکزی اعلام شده است در حالی که نیاز به افزایش سپرده بانک‌ها نزد بانک مرکزی است، اگر این افزایش سپرده از محل پول بانک مرکزی باشد به این معناست که ذخایر بیشتری در اختیار شبکه بانکی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به سیاست انقباضی دولت برای کنترل نقدینگی گفت: دولت تلاش می‌کند ضربه‌ای به تولید وارد نشود و تأمین مالی بنگاه‌های دولتی دچار مشکل نشود، براین اساس سال گذشته سیاست تأمین مالی زنجیره‌ای تولید تدوین شد که به صورت جدی در دستور کار قرار نگرفت و امسال تلاش داریم سیاست تأمین مالی زنجیره‌ای در دستور کار قرار گیرد.

وزیر اقتصاد بیان کرد: در حالی که سیاست‌گذار تلاش می‌کند ترازنامه بانک‌ها را با هدف مهار تورم کنترل کند، اما از سوی دیگر عطش نقدینگی برای سرمایه در گردش در بنگاه‌های تولید وجود دارد و مطالبه جدی ما از شبکه بانکی این است که تأمین مالی تولید به صورت زنجیره‌ای انجام شود.

خاندوزی همچنین گفت: انحراف منابع بانکی باید کاهش یابد و هدر رفت منابع را به حداقل برسانیم و از طرفی باید منابع مورد نیاز برای تولیدکنندگان را هم تأمین کنیم.

وی تاکید کرد: سال گذشته با یک سیاست منفعلانه از محل پایه پولی بانک مرکزی اضافه‌برداشت‌هایی توسط بانک‌ها صورت گرفت و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی موجب شد بانک کشاورزی به عنوان یک بانک دولتی دچار ناترازی و تقاضای زیاد برای منابع شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: حجم نقدینگی در یک سال و نیم منتهی به اسفند سال گذشته ۶۰ درصد اضافه شد، در حالی که در همین مدت اضافه برداشت بانک‌ها از ذخایر بانک مرکزی چندین برابر آن افزایش یافت، امسال تلاش می‌شود تصمیم دقیق‌تری در این زمینه اتخاذ شود و وضع ناترازی و تخلف در شبکه بانکی به حداقل کاهش پیدا کند.

خاندوزی گفت: در شرایطی که بانک‌های مرکزی دنیا نیاز شبکه بانکی را از طریق اوراق دولت در قالب عملیات بازار باز انجام می‌دهند با این سیاست فشار کمتری بر ذخایر بانک‌ها وارد می‌شود.

به گفته خاندوزی، طبق گزارش‌های واصله از ۱۵۶ هزار میلیارد تومان تقاضای بانک‌ها در قالب عملیات ریپو، فقط نصف آن یعنی ۸۰ هزار میلیارد تومان انجام شد، در این شرایط بانک‌ها به سمت اضافه برداشت از منابع حرکت می‌کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد بانک‌های ناتراز گفت: همیشه بانک‌های ناتراز چه دولتی و غیردولتی وجود داشته است و ما باید با تدابیر کلان پولی مسأله ناترازی بانک‌ها را حل کنیم که در این صورت مسابقه نرخ سود بین بانک‌ها صورت می‌گیرد و بانک‌های سالم هم تحت تأثیر شرایط قرار می‌گیرند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده