تاریخ: ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۴۰
بازدید: ۷۵
کد خبر: ۳۰۶۱۵۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کتاب "سندباکس" منتشر شد

‌می‌متالز - کتاب «سندباکس؛ چیستی محیط آزمون تنظیم‌گری و اهمیت آن در بازار مالی» توسط مرکز مالی ایران منتشر شد.

به گزارش می‌متالز، سندباکس‌ها از سال ۲۰۱۲ راه خود را به مباحث مقررات مالی باز کردند و به‌طور رسمی از سال ۲۰۱۶ به‌عنوان یکی از روش‌های نظارتی برای نظارت فعالیت‌های فین‌تک به کار گرفته شدند. محیط آزمون تنظیم‌گری، محیطی واقعی، کنترل شده و محدود به زمان است که بر اساس صلاحدید تنظیم‌گران و توسط آن‌ها ایجاد شده است.

این محیط به شرکت‌های نوآور اجازه می‌دهد محصولات، خدمات و مدل‌های کسب وکار نوآورانه خود را در مقیاس کوچک آزمایش کنند. محیط آزمون ممکن است دارای محدودیت‌هایی باشد که شرکت‌های آزمون کننده باید مطابق آن‌ها عمل کنند. منطق اصلی راه‌اندازی سندباکس‌ها، حمایت از نوآوری به ویژه در خدمات مالی است.

ایده‌های جدیدی وجود دارند که می‌توانند منجر به طراحی ابزار‌ها و محصولات جدید در بازار‌ها شوند، اما به دلیل اینکه به اندازه کافی شناخته شده نیستند ابتدا در فضایی محدودتر که دارای مقررات کمتری هستند به صورت آزمایشی اجرا می‌شوند، خطا‌های آن گرفته و اصلاح می‌شود و بعد از طراحی و تنظیم مقررات مناسب در محیط اصلی بازار راه‌اندازی می‌شوند تا همه مردم باسطح مناسبی از اطمینان خاطر بتوانند از آن استفاده کنند. سندباکس از نظرعملکرد تفاوتی با دنیای واقعی ندارد. البته در محیط آزمون، مقررات، محدودیت‌ها و قید و بند‌ها به طور موقت کنار گذاشته می‌شوند و ایده‌ها در محیط تحت نظارت به اجرا گذاشته می‌شوند.

در بخشی از این کتاب آمده است: " دگرگونی بی‌سابقه جهانی باعث شده است که تنظیم‌کننده‌ها به دنبال تعادل بین اهداف نظارتی سنتی ثبات اقتصادی و حمایت از مصرف‌کننده با اهداف ارتقای رشد و نوآوری باشند. ظهور نوآوری‌های دیجیتال فرصت‌های جدید و همچنین خطرات جدیدی را ایجاد می‌کند. این واقعیت بر تلاش‌های دولت برای توسعه مقررات مناسب با شرایط دیجیتال جدید تأثیر می‌گذارد.

به گفته محققان، تنظیم‌کننده‌ها باید رویکرد‌های جدیدی را برای تنظیم فناوری‌های دیجیتال ایجاد کنند. مفاهیم مدرن مقررات و حکمرانی، مانند «تنظیمات هوشمند»، «حکمرانی خوب» و «حکمرانی چابک» نشان می‌دهند که مقررات و مدیریت دولتی باید انعطاف‌پذیر باشند. این مفاهیم مبتنی بر این واقعیت است که هم حاکمیت مدرن و هم مقررات قانونی باید با دنیایی که به‌سرعت در حال تغییر است سازگار شوند و به دنبال ابزار‌های تنظیم هوشمندی باشند که از نوآوری پشتیبانی می‌کند. "

با توجه به اهمیت این محیط و نیاز بازار‌های مالی به وجود چنین بستری، کتابی با عنوان" سندباکس؛ چیستی محیط آزمون تنظیم گری و اهمیت آن در بازار مالی" توسط مرکز مالی ایران (مجری محیط آزمون بازار سرمایه) منتشر شده است.

در بخش اول کتاب به توضیحاتی در ارتباط با صنعت فین‌تک و اهمیت آن و رویکرد‌های نظارتی فعلی در بازار‌های مالی و در بخش دوم ماهیت سندباکس و چیستی و چرایی آن تبیین و به ویژگی‌ها و اهداف سندباکس، چالش‌ها و خطرات و محدودیت‌های آن و ... پرداخته شده است.

در بخش سوم تجارب بین المللی در ارتباط با محیط آزمون تنظیم گری و به طور خاص سندباکس کشور‌هایی همچون، انگلستان، استرالیا، سنگاپور و ... مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش آخر نیز وضعیت فعلی سندباکس در ایران و به طور خاص سندباکس بازار سرمایه ارائه شده است.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده