تاریخ: ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۳۶
بازدید: ۱۱۷
کد خبر: ۳۰۶۲۵۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

افشای قرارداد ایران با اروپایی‌ها در حوزه معادن/ بدقولی‌ها از همان اول شروع شد

‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: در جریان هستم که وزرات صمت با یکی از تولید کنندگان کشور‌های همسایه گفتگو کرده بود که بتوانند با استفاده از ظریفت هپکو، در مدتی که قرار است واردات صورت بگیرد و علاوه بر این ۴۰ درصد از ساخت ماشین‌آلات معدنی را در داخل تولید کنند، اما فعلاً این قرارداد نیز عملیاتی نشده است.

به گزارش می‌متالز، کش‌وقوس‌ها میان مجلس و فعالین معدن کماکان ادامه دارد، چنانچه معدن داران معتقدند وارد نکردن ماشین آلات صنعتی به ضرر آن‌ها تمام شده، اما رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بر این باور است که با تکیه بر توان داخل می‌توان نیاز معادن به ماشین آلات صنعتی را برآورده کرد و در این مسیر نباید «به خاطر حمایت از معدن آن امکانات و سرمایه‌گذاری‌هایی که در حوزه ماشین‌سازی معدن شده را نابود نکنیم.»

در میان کمشکش‌های حسن حسینقلی و مصطفی طاهری درباره واردات ماشین‌آلات معدنی، عضو دیگر کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از توافق ایران و بلاروس برای واردات ماشین‌آلات مذکور و کمک به شرکت‎های داخلی نظیر هپکو برای ساخت ماشین‌آلات معدنی خبر داد.

تحریم‌ها مانع ورود ماشین‌آلات صنعتی شدند

بهزاد رحیمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به چالش‌های ماشین آلات معدنی گفت: در حوزه واردات ماشین‌آلات تخصصی از جمله ماشین‌های صنعتی با ظرفیت بالا اولین مشکل به تحریم‌ها مربوط است، چرا که کشور‌های تولیدکننده این قبیل ماشین‌آلات به دلیل تحریم‎‌ها برای معامله و انتقال ارز مشکل دارند.

او افزود: لذا ناچار هستیم که با هزینه سنگین‌تر و افزایش هزینه تمام شده این ماشین‌آلات را تأمین کنیم، اگر بخواهیم راه‌های دیگر را برویم هم زمان‌بر است و هم پاسخگوی نیاز‌های فوری معادن هم نیست چرا که این‌ها تمایل دارند ظرفیت معادن را طی یکی دو سال چند برابر کنند، اما از این لحاظ که در مقایسه با وضعیت موجود در فاصله زیادی برای تامین ماشین‌آلات داریم، لذا دشوار است که ظرف ۲ سال ظرفیت معادن چندین برابر شود.

توافق ایران و بلاروس هنوز اجرایی نشده است

رحیمی با تاکید بر اینکه شرکت‌های داخلی توان ساخت ماشین‌آلات معدنی ندارند، تصریح کرد: از طرفی توان داخل هم برای تولید و در نهایت تامین ماشین‌آلات مورد نیاز معادن را نداریم و شرکت‌هایی نظیر هپکو نمی‌توانند تا این اندازه از نیاز داخل را تامین کنند. البته بنده در جریان هستم که وزرات صمت با یکی از تولید کنندگان کشور‌های همسایه گفتگو کرده بود که بتوانند با استفاده از ظریفت هپکو، در مدتی که قرار است واردات صورت بگیرد و علاوه بر این ۴۰ درصد از ساخت ماشین‌آلات معدنی را در داخل تولید کنند، اما فعلاً این قرارداد نیز عملیاتی نشده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند اجرایی شدن توافق صورت گرفته میان ایران و بلاروس برای ساخت ماشین آلات اظهار کرد: البته توافق صورت گرفته، اما اجرا نشده است، مورد توافق هم این بود که در صورت تأمین ماشین‌آلات مورد نیاز معادن ایران ظرف یکسال آن شرکت متعهد می‌شود فناوری خود را در اختیار هپکو قرار دهد که بتواند ۴۰ درصد تولیدات در داخل صورت بگیرد.

واردات ماشین‌آلات معدنی از طریق کشور‌های واسطه

رحیمی در پاسخ به اینکه کشور مورد نظر برای همکاری در حوزه ماشین‌آلات صنعتی و به ویژه معدنی گرجستان است، اظهار کرد: خیر، بلاروس بوده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی علاوه بر این با اشاره به راه حل برای تامین ماشین‌آلات معدنی مورد نیاز داخل، ابراز کرد: در هر صورت باید رایزنی‌های بیشتری صورت بگیرد و شرکت‌های مربوطه رایزنی‌های بیشتری کنند. از طرفی تولیدکنندگان بیشتری شناسایی شوند چرا که ماشین‌های باربری بالا هستند به این معنی که هزینه آن‌ها حمل و نقل آن‌ها زیاد است. با وضع موجود نمی‌شود تولید خود را افزایش دهند که نیاز ما را تامین کنند لذا چاره این است که که از طرفی بر روی تولید داخل سرمایه‌گذاری کنیم. از طرف دیگر به واسطه کشور‌هایی که رابطه خوبی با ما در حوزه مبادالات ارز دارند، کمک بگیریم که در بازه زمانی زود هنگام ماشین‌آلات مورد نیاز وارد شوند.

معادن وابسته به بودجه و ارز دولتی نیستند

رحیمی در واکنش به اینکه دولت سیزدهم توان عملیاتی کردن قرارداد مذکور با بلاروس را دارد یا خیر؟ خاطرنشان کرد: تامین ماشین آلات معدنی به بخش خصوصی مربوط است و از بودجه دولتی استفاده نمی‌شود اگر بخش خصوصی بخواهد قرارداد با بلاروس را عملیاتی کند، این فرصت وجود دارد و معادن این توانمندی را دارند چرا که وابسته به ارز و بودجه دولتی نیستند هر چند که پروژه ارز هم باید کنترل شود، اما از نظر تأکمین مالی مشکلی در این حوزه وجود ندارد.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه امیدواری درباره اجرایی شدن توافق ایران و بلاروس در حوزه واردات ماشین‌آلات صنعتی وجود دارد؟ یادآور شد: بستگی به رایزنی‌ها و پیگیری‌های مدیران و وزارت صمت دارد که در گفتگو با بلاروس تا چه اندازه موفق شوند، لذا مجدداً باید رایزنی شود، مذاکره صورت بگیرد تا بتوانند قرارداد را اجرایی کنند.

منبع: گسترش نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده