تاریخ: ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۳۳
بازدید: ۱۱۸
کد خبر: ۳۰۶۴۷۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
یک فعال فولادی عنوان کرد:

قیمت‌گذاری دستوری زیان سنگینی برای صنعت فولاد به بار آورده است

‌می‌متالز - یک فعال فولادی گفت: قیمت‌گذاری دستوری و مداخلات بی‌قاعده و تصمیمات ناگهانی در بازاری همچون فولاد، می‌تواند منجر به ضرر‌های سنگین برای مصرف کننده شود.

به گزارش می‌متالز، نصیر ضوئی با اشاره به قطعی برق فولادسازان با گرم‌ترشدن هوا، بیان کرد: قیمت‌گذاری دستوری و مداخلات بی‌قاعده و تصمیمات ناگهانی در بازاری همچون فولاد، می‌تواند منجر به ضرر‌های سنگین برای مصرف کننده شود، بنابراین ضروری است که نرخ آهن و فلزات به طور کلی به میزان عرضه و تقاضا سپرده و از نرخ‌گذاری دستوری به شدت جلوگیری شود.

وی گفت: ملزم کردن تولیدکننده برای عرضه محصولات فولادی به بورس کالا با سیاست‌های وزارت صمت باعث تعیین قیمت زنجیره فولاد در بورس شده و بورس کالا نیز با اعمال غیر رسمی قیمت‌ها، منجر به کمتر شدن قیمت‌های بازار داخلی از قیمت‌های جهانی می‌شود.

این فعال فولادی افزود: متاسفانه قطعی برق صنایع و وضعیت سال ۱۴۰۰، برای سیاست گذاران درس عبرت نشد و با وجود آنکه چندین بار درخواست کردیم، قبل از هرگونه تصمیم‌گیری در خصوص برق کارخانجات فولادی، هماهنگی لازم با تولیدکنندگان صورت بگیرد، گوش شنوایی وجود نداشت و دستوراتی داده شد که فقط آشفتگی در صنعت فولاد را به وجود آورد.

ضوئی در پایان با بیان اینکه ظرفیت برق فولادی‌ها ۵۰ تا ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده است، گفت: امروزه میزان کاهش ظرفیت برق شرکت‌های تولیدی کوچک، بیشتر از تولیدکنندگان بزرگ فولاد در روند نزولی قرار دارد. در واقع، این کاهش ظرفیت برق کارخانجات فولادی، تاثیر مستقیمی بر ظرفیت تولید فولادسازان دارد. به عنوان مثال اگر برق کارخانه‌ای ۵۰ درصد کاهش پیدا کند، حجم تولید آن کارخانه حداقل ۵۰ الی ۷۰ درصد در روند نزولی قرار خواهد گرفت.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده