تاریخ: ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۰:۱۵
بازدید: ۱۵۶
کد خبر: ۳۰۶۹۸۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مسیر پایداری روابط اقتصادی خراسان‌شمالی و ترکمنستان

‌می‌متالز - رئیس اتاق بجنورد با اشاره به اشتراکات فرهنگی استان خراسان‌شمالی و ترکمنستان، گفت: هر‌جا تجارت از گذرگاه فرهنگی عبور کند، همکاری‌ها پایدار خواهد بود و این اشتراکات فرهنگی به روابط اقتصادی کمک می‌کند.

به گزارش می‌متالز، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بجنورد، با اشاره به پتانسیل‌های بالقوه استان خراسان‌شمالی در تمام بخش‌ها، گفت: با شناسایی ظرفیت‌ها و نیاز‌های تجاری طرفین، توسعه روابط خراسان‌شمالی و ترکمنستان محقق خواهد شد. مازیار زند در نشست تجاری فعالان اقتصادی و بازرگانان ترکمنستان اظهار کرد: استان خراسان‌شمالی در بحث گردشگری نیز می‌تواند از جاذبه‌های بسیاری به ویژه در حوزه پزشکی بهره‌ببرد؛ چراکه وجود مراکز و متخصصان پزشکی می‌تواند جاذبه مناسبی برای جذب توریست در حوزه پزشکی باشد. رئیس اتاق بجنورد از تشکیل شورای مشترک بازرگانی و تجاری بین دو کشور در آینده نزدیک خبر داد و فعال سازی پرواز مستقیم بجنورد به عشق آباد، راه‌اندازی مرکز تجاری، انعقاد تفاهم‌نامه علمی فرهنگی بین دانشگاه‌های دو طرف، همکاری متقابل در زمینه مبارزه با آفات نباتی و انتقال دانش و فناوری را مهم‌ترین پیشنهاد‌های همکاری اعلام کرد.

وی افزود: خراسان‌شمالی باوجود صنایع بی نظیر همچون آلومینا، پتروشیمی و فولاد و نیز ظرفیت‌های بی بدیل کشاورزی می‌تواند جاذبه‌های بسیار خوبی برای این کشور باشد. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان‌شمالی خدمات فنی را دیگر جنبه‌های همکاری عنوان کرد و گفت: بر اساس توافق جدید دو کشور امکان خرید خدمات فنی به جای گاز بین دو کشور فراهم شده‌است. الیاس قایب‌اف، سرکنسول جمهوری ترکمنستان در ایران نیز با بیان اینکه استان خراسان‌شمالی و آخال ترکمنستان مرز مشترک دارند، ابراز امیدواری کرد در آینده تحولات خوبی در روابط اقتصادی دو استان به‌وقوع بپیوندد. وی بیان کرد: بازرگانان و فعالان بخش تجاری ترکمنستان در استان خراسان‌شمالی حضور یافتند تا با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این خطه از نزدیک آشنا شوند و بتوانیم روابط بیشتری در بخش تجاری داشته باشیم. قایب‌اف تصریح کرد: برقراری ارتباط بین تجار دو کشور از دیگر اهداف سفر هیات تجاری ترکمنستان به استان خراسان‌شمالی است و امیدواریم قرارداد‌های خوبی منعقد شود. سرکنسول جمهوری ترکمنستان در ایران گفت: رفت‌وآمد‌های بین دو کشور مراودات و روابط بین دو کشور ازنظر فرهنگی و اقتصادی را تقویت می‌کند.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده